کد خبر: 457055
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۸ ۰۰:۱۴:۰۰
| |

هجوم حامیان ترامپ به کنگره آمریکا/ بایدن: این شورش است، نه اعتراض/ تدارکات برای برکناری ترامپ/ جلسه سنا پس از خارج کردن هواداران ترامپ از سر گرفته شد

جلسه شمارش آرای الکترال در صحن کنگره آمریکا امروز چهارشنبه به آشوب کشیده شد و طرفداران خشمگین دونالد ترامپ توانستند وارد ساختمان کنگره شوند. 

هجوم حامیان ترامپ به کنگره آمریکا/ بایدن: این شورش است، نه اعتراض/ تدارکات برای برکناری ترامپ/ جلسه سنا پس از خارج کردن هواداران ترامپ از سر گرفته شد
کد خبر: 457055
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۸ ۰۰:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| جلسه شمارش آرای الکترال در صحن کنگره آمریکا امروز چهارشنبه به آشوب کشیده شد و طرفداران خشمگین «دونالد ترامپ» توانستند وارد ساختمان کنگره شوند.

معترضان با ورود به دفتر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان، با انداختن پرچم آمریکا و به هم‌ریختن وسایل این دفتر، مشغول خواندن اسناد و ایمیل‌های او شدند.

معاون ترامپ تحولات کنگره را محکوم کرد

پنس با محکوم کردن خشونت طرفداران ترامپ در کنگره آمریکا، تاکید کرد کسانی که مرتکب این اقدامات شده‌اند، تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید گارد ملی آمریکا به دستور ترامپ برای استقرار در ساختمان کنگره اعزام شده است. این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا با به‌کارگیری نیروهای گارد ملی در واشنگتن مخالفت کرده بود. بایدن نیز قرار است به زودی بیانیه‌ای در خصوص تحولات کنگره صادر کند.

پلیس ساختمان کنگره آمریکا برای مقابله با طرفداران ترامپ، درخواست نیروی کمکی کرده است. مأموران یونیفورم‌پوش و ویژه سرویس مخفی آمریکا نیز در ساختمان کنگره حاضر شده‌اند.

واکنش دبیر کل ناتو به خشونت در کنگره آمریکا

«ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با «شوکه‌کننده» خواندن صحنه‌هایی که در کنگره آمریکا رخ داده، گفت همه باید به نتایج انتخابات احترام بگذارند.

یک نماینده کنگره آمریکا می‌گوید نیروهای پلیس کنگره برای محافظت از جان قانونگذاران آمریکا دست به سلاح شده است. بر اساس برخی گزارش‌ها، شخصی که هدف گلوله قرار گرفته یکی از طرفداران ترامپ بوده است.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که چندین مأمور امنیتی در جریان ورود هواداران ترامپ به ساختمان کنگره، مجروح شده‌اند.

اعزام گارد ملی آمریکا به کنگره

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا با اعلام اعزام گارد ملی برای کمک به نیروهای امنیتی فدرال در کنگره، گفت کریستوفر میلر سرپرست پنتاگون نیز با سران کنگره در تماس است.

برخی منابع نیز از پیدا شدن یک دستگاه انفجاری در مقر کمیته ملی حزب جمهوری‌خواه در واشنگتن خبر دادند. دقایقی بعد از پیدا شدن یک بمب دست‌ساز در ساختمان مقر کمیته حزب جمهوری‌خواه، ساختمان مقر کمیته ملی حزب دموکرات نیز به ظن وجود بسته مشکوک، تخلیه شد.

شبکه ای‌بی‌سی نیوز گزارش داد که ترامپ در کاخ سفید در حال تماشای خشونت‌ها در ساختمان کنگره آمریکا است.

منابع خبری می‌گویند حداقل یک بسته انفجاری در صحن کنگره آمریکا پیدا شده است.

بایدن: این شورش است، نه اعتراض

«جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا خواست در نطقی تلویزیونی از معترضان بخواهد تا به محاصره ساختمان کنگره پایان دهند.

بایدن طی نشست خبری گفت: در این ساعت، دموکراسی ما تحت حملات بی‌سابقه‌ای قرار گرفته که تا کنون شاهد آن نبودیم. چیزی که شاهد آن هستیم، بخش کوچکی از افراطی‌هایی هستند که به بی‌قانونی پایبند هستند».

بایدن تاکید کرد: «این اعتراض نیست، این شورش است. امروز، یادآور دردناکی است از اینکه دموکراسی بسیار شکننده است. این یک نمایش فجیع است که باید جلوی آن بایستیم. رئیس‌جمهور ترامپ باید مقابل آن بایستد».

میت رامنی سناتور جمهوری خواه از یوتا و نامزد سابق این حزب در انتخابات ریاست جمهوری هم در بیانیه ای نوشته است: "آنچه امروز اینجا اتفاق افتاد شورشی بود که رئیس جمهور ایالت متحده به آن دامن زد.

کسانی که امروز با اعتراض به نتایج انتخابات مشروع و دمکراتیک تصمیم به ادامه حمایت از قمار خطرناک او گرفتند، برای همیشه شریک جرم این حمله بی سابقه علیه دمکراسی ما شناخته خواهند شد."

دقایقی بعد اما در پیامی که قرار بود با هدف آرام‌کردن هواداران خود و پایان‌دادن به آشوب‌ها در کنگره باشد، مجدداََ مدعی وقوع تقلب در انتخابات شد.

ترامپ: انتخابات از ما ربوده شد!

رئیس‌جمهور کنونی آمریکا مدعی شد: «از درد و رنج شما مطلع هستم. ما انتخاباتی داشتیم که از ما ربوده شد ولی همین الان باید به خانه بروید. باید صلح داشته باشیم».

k

در حالی که معترضان از در شمالی ساختمان کنگره نیز وارد شده‌اند، ان‌بی‌سی برآورد کرده که «جان اوساف»، دیگر کاندیدای دموکرات انتخابات سنا هم در دور دوم انتخابات پیروز شده و دموکرات‌ها کنترل سنا را به‌ دست گرفته‌اند.

تدارکات برای برکناری ترامپ

«ایلهان عمر»، عضو مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که در حال فراهم آوردن مقدمات استیضاح ترامپ است. به گفته او، ترامپ باید از سمت خود برکنار شود.

«تد لیو» نماینده کنگره آمریکا از پنس خواست تا اجرای متمم بیست‌وپنج قانون اساسی آمریکا، ترامپ را از قدرت برکنار کند.

شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد که هواداران ترامپ قصد دارند تمام شب را در ساختمان کنگره آمریکا بمانند.

قانون منع آمدوشد در واشنگتن

«موریل بوزر» شهردار واشنگتن نیز اعلام کرد که از ساعت 6 عصر تا 6 صبح فردا، قانون منع آمد‌وشد برقرار می‌کند. در این ساعت هیچکسی اجازه ندارد بیرون از منازل خود باشد.

یکی از سران مجلس سنای آمریکا نیز به شبکه ان‌بی‌سی گفت که سناتورها مصمم هستند تا زمان انجام‌شدن شمارش آراء الکترال، در کنگره بمانند.

«کریستوفر میلر» سرپرست پنتاگون گفت که گارد ملی آمریکا برای رسیدگی به وضعیت نابسامان در کنگره، به صورت کامل فعال شده است.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: «دموکراسی آمریکا تحت محاصره قرار گرفته است. باید به نتیجه انتخابات کاملا احترام گذاشت».

اعزام پلیس از ایالت نیوجرسی به واشنگتن

«فیل مورفی» فرمانده ایالت نیوجرسی به درخواست مقامات واشنگتن، نیروهای پلیس این ایالت را به کنگره آمریکا اعزام کرد.

پلیس واشنگتن می‌گوید که هواداران ترامپ، برای باز کردن راه خود به درون کنگره، مواد شیمیایی حساسیت‌زا روی نیروهای امنیتی پاشیده‌اند.

شهردار واشنگتن نیز رفتار هواداران ترامپ را «شرم‌آور و چیزی بیشتر از غیرقانونی» توصیف کرد.

هواداران خشمگین ترامپ حتی به خبرنگاران و اصحاب رسانه بیرون از ساختمان کنگره حمله کردند.

جان باختن هوادار ترامپ

شبکه «اِن‌بی‌سی نیوز» به نقل از چند مقام امنیتی واشنگتن، جان باختن هوادار ترامپ که در کنگره هدف گلوله قرار گرفته بود را تایید کرد.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در واکنش به این بحران ایالات متحده گفت: «خشونت علیه نهادهای آمریکایی، حمله جدی به دموکراسی است. من آنها را محکوم می‌کنم. به اراده و رأی مردم آمریکا باید احترام گذاشته شود».

خبرگزاری‌های «آسوشیتدپرس» و «رویترز» به نقل از مسئولان امنیتی کنگره آمریکا خبر دادند که بعد از 4 ساعت، امنیت به این نهاد آمریکایی بازگشته است.

حمله به کنگره

پس از حدود 2 ساعت سخنرانی سناتورهای کنگره در محکومیت یورش عصر چهارشنبه به کنگره، مجلس سنا که ریاست ان را مایک پنس بر عهده دارد به رای نشست.

اعتراض به نتایج ایالت آریزونا که نخستین تلاش نمایندگان و سناتورهای جمهوری خواه برای جلوگیری از رسمیت یافتن نتایج انتخابات بوده، در پایان این رای گیری با 93 رای مخالف و 6 رای موافق رد شد.

پس از این رای گیری سنا مجددا ثبت رسمی نتایج انتخابات ایالتی را ادامه داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها