کد خبر: 457275
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۹ ۰۸:۵۷:۰۰
| |

عاقبت عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات چیست؟

حسین الله‌کرم ابعاد مختلف حضور جریان‌های سیاسی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 را تشریح کرد.

عاقبت عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات چیست؟
کد خبر: 457275
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۹ ۰۸:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| اصولگرایان خیلی امیدوارانه به انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 می نگرند اما در این میان یک موضوع خیلی اهمیت دارد و آن اینکه آیا شخصیت های سیاسی اصولگرا که برای رقابت پیش رو خود را آماده می کنند حاضرند به نفع نامزد نهایی کنار بروند و همه مجموعه های اصولگرا حول نام یک شخصیت اجماع کنند؟ در این باره با حسین الله کرم عضو هیأت عالی شورای وحدت گفتگو کردیم.

مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

به نظر شما با محوریت جامعه روحانیت آیا شخصیت های اصولگرا قبول می کنند برای نامزدی در انتخابات هماهنگ پیش بروند و نامزد نهایی پیش از ثبت نام نامزدها مشخص شود؟


برای پاسخ دقیق نیاز به بررسی شرایط داخلی و بین المللی در انتخابات 1400 هستیم. این شرایط شامل چهار عنصر اصلی«سطح مشارکت»، «وضعیت تحریم ها وبرجام»، «نگرش مردم به ناکارآمدی دولت اعتدال» و «نامزد کاریزما» است. این عناصر حداقل درسه حالت قابل بررسی است.

الف- حالت اول در همسویی دوعنصرسطح مشارکت و عنصر تحریم ها وبرجام است، در این حالت اصولگرایان(شورای وحدت، شورای ائتلاف و جبهه پایداری) با همگرایی کامل وارد انتخابات 1400 می شوند و به یک نامزد مشخص رای می دهند. در این حالت عنصر تحریها وبرجام به وضعیت چهار سال قبل بازگشته و اصلاح طلبان در پی اعتدال2 به صحنه رقابت می آیند، مشارکت نیز حداکثری خواهد بود.


ب- حالت دوم در عدم همسویی دو عنصر سطح مشارکت و عنصر تحریمها وبرجام است. در این حالت اصولگرایان درغالب شورای وحدت، شورای ائتلاف و جبهه پایداری به رقابت کامل با یکدیگر می پردازند. در این حالت وضعیت تحریمها وبرجام به وضع پویاتری متأثر از مصوبه اقدام راهبردی مجلس در تولید اورانیوم 20 درصد و خدوج از پروتکل الحاقی می رسد، ازاینرو مشارکت نیز رقابتی خواهدبود.


ج - حالت سوم در همسویی نامزد کاریزما و نگرش مردم به ناکارآمدی دولت اعتدال شکل می گیرد. در این حالت گروه های اصولگرا با تمرکز بر روی نامزد کاریزما به موفقیتی مشابه مجلس یازدهم دست می یابند. دراین حالت حزب کارگزاران واعتدال وتوسعه نیز با نامزد ائتلافی وارد انتخابات می شوند.


با فعالیت شورای وحدت و حفظ شدن سبد رای اصولگرایان، آیا نامزد نهایی آنها می تواند 20 میلیون رای بیاورد؟


اگر شرایط در انتخابات 1400 در ترکیب حالت اول و سوم تحت تأثیر سه عنصر مشارکت، تحریمها وبرجام و همچنین نامزد کاریزما حاصل شود، اصولگرایان می توانند رکورد 20 میلیونی را در انتخابات به دست آورند. اصول گرایان در این وضعیت با همگرایی کامل و متاثر از نامزد کاریزما برای دست یابی به دولت جوان و انقلابی تلاش خوهندکرد.


آیا قراراست همراه نامزد اصولگرایان، کابینه اونیز اعلام شود.


اگر شرایط در حالت دوم یعنی عدم همسویی دو عنصر مشارکت وعنصر تحریمها و برجام رخ دهد رقابت سه گانه میان ‌اصولگرایان یعنی شورای وحدت ،ائتلاف و پایداری با لیدری نیروهای انقلابی صورت می گیرد. در این حالت نامزد کاریزما تعیین کننده است والا نامزدها باید اقدام به معرفی کابینه نمایند تا از این رهگذر به رقابت لایه بندی شده سه گانه برسند.


آیا پایداری نماینده به هیات 17 نفره معرفی میکند یا راه جداگانه پیش میگیرد؟


پایداری در حالت اول یعنی همسویی دو عنصرمشارکت وعنصر تحریمهاو برجام به سوی همگرایی کامل با شورای ائتلاف و شورای وحدت خواهد رفت.


این درحالی است که پایداری در حالت دوم یعنی عدم همسویی مشارکت و برجام، به صورت مستقل و به شکل لیدر نیروهای انقلابی وارد انتخابات 1400 می شود.


پایداری در حالت سوم یعنی همسویی نامزد کاریزما و نگرش مردم به ناکارآمدی دولت اعتدال، ضمن حفظ استقلال بر نامزد کاریزما تأکید خواهد کرد.


رقابت انتخابات 1400 همانطور که اصلاح طلبان میگویند تک جناحی است یا چندجناحی؟


از آنجا که در انتخابات 1400 با سه رویکرد مواجه هستیم رقابت نیز چند جناحی خواهدبود.این رویکردها عبارت است از :


الف- رویکرد نگاه به بیرون یا همان اعتدال 2 با دو گفتمان جبران اقتصادی و گفتمان آزادی های اجتماعی است. در این رویکرد اصلاح طلبان با معرفی نامزد مستقل یا نامزد ائتلافی وارد انتخابات 1400 می شوند.


ب- رویکرد نگاه به درون(خنثی سازی تحریم و اقتصاد مقاومتی)با دو گفتمان عدالت-انقلابی گری و تحول-جوانگرایی است، در این رویکرد اصولگرایان انقلابی تلاش دارند با نامزد کاریزما به وحدت انتخاباتی دست یابند.


ج- رویکرد ترکیبی شامل دو رویکرد نگاه به درون و بیرون(یا کارآمدی)با گفتمان خدمت جهادی-جوانگرایی است. در این رویکرد نئواصولگرایان تلاش دارند نامزد از قبل مشخص شده را به اجماع گروههای اصولگرا ارتقاء دهند.


لاریجانی در شورای وحدت نماینده دارد یا خیر؟ آیا او در انتخابات نقش نامزد ائتلافی دارد؟


خیر لاریجانی در شورای وحدت نماینده ندارد. لاریجانی می تواند در رویکرد نگاه به بیرون بعنوان نامزد ائتلافی مطرح گردد. این رویکرد با گفتمان جبران اقتصادی مورد توجه احزاب اعتدال و توسعه (حامیان روحانی) و حزب کارگزاران (حامیان مرحوم هاشمی) خواهد بود. لاریجانی می توانست در رویکرد ترکیبی نیز جایگاه داشته باشد اما به لحاظ گفتمانی در تعارض با این رویکرد است.


چرا شما دعوت شورای وحدت را پذیرفتید؟


از آنجا که کار ویژه گروه های مرجع مثل روحانیت در دعوت احزاب و گروه های ذی نفوذ در رسیدن به وحدت و در صورت اختلاف به داوری میان آنها است. اینجانب دعوت جامعه روحانیت برای شورای وحدت را پذیرفتم. روحانیت مبارز این دعوت را عمدتا با اهداف کلان تحکیم ولایت مداری، تحقق عدالت و توسعه انقلاب اسلامی انجام داده است، از این رو شورای وحدت بدون هر گونه دخالت اجرایی روحانیت مبارز مشغول به تشکیل ساختاری اندام وار با ایجاد رویکرد و گفتمان مناسب، درتحقق اهداف دعوت است. شورای وحدت در تهران واستانها با یک هیأت اجرایی وارد انتخابات می شود.این هیئت در چهار بخش انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات میان دوره ای مجلسین و انتخابات شوراهای شهر و روستا فعال خواهد شد.


منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها