کد خبر: 457286
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۹ ۰۹:۱۶:۰۰
| |

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق:

عراق در دو سال اخیر هیچ پروژه‌ فنی و مهندسی به ایران واگذار نکرده است/ ترکیه در شبکه نرم‌افزار فنی و مهندسی عراق نفوذ کرده است

سید حمید حسینی، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: ایران در بسیاری از پروژه‌های فنی و مهندسی عراق حضور داشته اما مشکلاتی از قبیل پرداخت، دریافت، خرید کالا و استاندارد وجود دارد و به هر حال در دو سال گذشته هیچ پروژه جدیدی به ما واگذار نشده است.

عراق در دو سال اخیر هیچ پروژه‌ فنی و مهندسی به ایران واگذار نکرده است/ ترکیه در شبکه نرم‌افزار فنی و مهندسی عراق نفوذ کرده است
کد خبر: 457286
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۹ ۰۹:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| سید حمید حسینی در مورد وضعیت حضور ترکیه در بازار عراق اظهار کرد: 400 سال است که ترکیه در بازار عراق حضور دارد که بیش از سیصد سال آن را حاکم عراق بوده است و زیرساخت‌ها و تجارت عراق در این سال‌ها به خاطر قطع روابط ما به میزان زیادی وابسته به ترکیه شده، روابط ترکیه و عراق هرگز قطع نشده و این کشور همواره در بازار عراق حضور داشته است.

وی افزود: ترکیه در بعضی کالاها رقیب جدی برای ایران است و در بعضی از کالاها رقیب جدی نیست. در صادرات خدمات فنی و مهندسی پروژه‌های دولتی، به علت نفوذی که در عراق دارند در خدمات مهندسی و پیمانکاری وضع بسیار بهتری نسبت به ما دارد. امکان حضور پیمانکاران، تعمیرکنندگان و سازندگان ما بسیاری از پروژه‌های عراق وجود ندارد. ناظرهای پروژه‌ها اغلب اصرار دارند که اقلام خریداری شده برای پروژه باید از ترکیه یا اروپا باشد.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین تصریح کرد: در بعضی از بازارها مثل مبلمان، پوشاک، شیرینی و شکلات، فولاد ترکیه رقیب ایران محسوب می‌شود اما باید توجه داشت که از سال 2018 و 2019 ما از ترکیه در بازار عراق پیشی گرفته‌ایم. یعنی با توجه به صادرات برق، گاز، فرآورده‌های نفتی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی و میوه و تره‌بار ترکیه نمی‌تواند با ما رقابت کند و توانستیم سهم بیشتری از ترکیه در بازار عراق داشته باشیم.

حسینی تاکید کرد: باید توجه داشت که ترکیه خط اعتباری دارد و امکانات ساخت و ساز آن از ما بهتر بوده و همینطور اعتبارش در ساخت و ساز مسکن و دیگر سازه‌ها در عراق بیشتر از ما است. اگر بازسازی در عراق شروع شود سهم ترکیه و چین از ایران بیشتر خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون علل بیشتر ترکیه در بازار خدمات فنی و مهندسی عراق گفت: بخشی از علت پیشی گرفتن ترکیه از ایران در بازار خدمات فنی و مهندسی عراق، سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها است. یعنی ترکیه خط اعتباری داده و پروژه گرفته است و مسلما از پیمانکاران خود استفاده می‌کند. علت دیگر این موضوع ترکیه در شبکه نرم‌افزار فنی و مهندسی عراق نفوذ دارد. شرکت‌های مشاوره‌ای وجود دارند که نقش پررنگی به طور غیر مستقیم در پروژه‌ها دارند.

رابطه ترکیه با این شرکت‌ها خوب است و از این کانال توانسته حضور ما را در این پروژه‌ها محدودتر کند. ایران در بسیاری از پروژه‌های فنی و مهندسی عراق حضور داشته اما مشکلاتی از قبیل پرداخت، دریافت، خرید کالا و استاندارد وجود دارد و به هر حال در دو سال گذشته هیچ پروژه جدیدی به ما واگذار نشده است.

حسینی در ادامه افزود: آمار سال 2020 هنوز منتشر نشده تا ببینیم‌ وضعیت ایران ترکیه یا چین در بازار عراق چگونه بوده است اما در آمار 9 ماهه میلادی کاهش صادرات چین به عراق بیشتر از ما بود، صادرات ایران و ترکیه هم کاهش پیدا کرده اما وضعیت چندان متفاوتی از هم نداشتند و تقریباً در یک محدوده بودند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها