کد خبر: 457349
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۹ ۱۲:۴۵:۱۹
| |

رونق ساخت برنامه‌های گفتگو محور بر بستر اینترنت؛

تب تندِ تاک‌شو در اینترنت

ساخت برنامه‌های تاک‌شو در فضای اینترنت به عنوان یکی از روش‌های برنامه‌سازی چند سالی است که رواج یافته است. برنامه‌هایی که البته عمر طولانی‌ای ندارند و خیلی زود به پایان راه می‌رسند.

تب تندِ تاک‌شو در اینترنت
کد خبر: 457349
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۹ ۱۲:۴۵:۱۹

اعتمادآنلاین| شبکه نمایش خانگی غیر از ساخت سریال، در سال‌های گذشته بستر مناسبی برای ساخت برنامه‌های گفتگو محور یا تاک‌شو بوده است.

برنامه‌هایی که محوریت اکثر آن‌ها حضور چهره‌های مطرح در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری و ورزشی و سیاسی است و همگی بر چالشی بودن و متفاوت بودن گفتگوها تاکید دارند.

بر خلاف تلویزیون که چند سالی است از تاک‌شوها فاصله گرفته و بیشتر سعی می‌کند طراحی برنامه‌های خودش را روی مسابقات تفریحی متمرکز کند؛ نمایش خانگی اما مسیر متفاوتی از تلویزیون را پیش گرفته و رقابت میان برنامه‌سازان و پلتفرم‌ها برای ساخت یک برنامه غافلگیرکننده بسیار بالا گرفته است.

در گذشته تلویزیون تاک‌شوهای پرمخاطبی را روانه آنتن می‌کرد. از برنامه‌های شب شیشه‌ای و مثلث شیشه‌ای با اجرای رضا رشیدپور، صندلی داغ با اجرای داریوش کاردان، احمد نجفی و منوچهر نوذری، کوله پشتی با اجرای فرزاد حسنی و ماه عسل با اجرای احسان علیخانی می‌توان به عنوان الگوهای موفق اجرای تاک‌شو در تلویزیون نام برد. البته که تلویزیون هنوز هم سعی می‌کند با توجه به مناسبت‌های مختلف برنامه‌های گفتگو محور تولید کند اما دیگر نمی‌تواند مانند گذشته در جذب مخاطب موفق عمل کند.

آخرین تاک‌شویی که به صورت هفتگی از یکی از پلتفرم‌های نمایش خانگی آماده پخش می‌شود برنامه «همرفیق» با اجرای شهاب حسینی است. برنامه‌ای که پیش تولید طولانی‌ای داشت و از ابتدای مطرح شدن این ایده سر و صداهای زیادی به پا کرد. «همرفیق» ایده تکراری و طراحی آشنایی دارد.

برنامه‌ای که با تقلید از نمونه‌های موفق خارجی همچون «شوی الن دی جنرس» و جیمی فلن سعی دارد با دعوت از چهره‌های مطرحی که کمتر در برنامه‌های گفتگو محور حاضر می‌شوند مخاطب را پای برنامه بنشاند. حضور شهاب حسینی در مقام مجری باعث شد حتی زمزمه‌هایی مبنی بر اجرای برنامه‌های مشابه «همرفیق» توسط بهرام رادان و پرویز پرستویی از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شود.

اما یکی از آسیب‌ها و مشکلات ساخت چنین برنامه‌هایی این است که عمر و دوام چندانی ندارد. برخلاف نمونه‌های موفق خارجی که عمر برنامه‌هایی از این دست حتی به بیش از یک دهه می‌رسد در ایران با پخش چند قسمت یا خود به خود تعطیل می‌شود و یا حواشی بسیار پیرامون آن باعث می‌شود امکان تولید برای برنامه‌سازان فراهم نشود.

برنامه اینترنتی 35

فریدون جیرانی با اجرای برنامه «هفت» نشان داد در گفتگو با هنرمندان مهارت دارد و پس از آنکه دیگر با تلویزیون همکاری نکرد برنامه‌ای تحت عنوان 35 را در اینترنت منتشر کرد که البته تولید آن متوقف شد.

دید در شب

دید در شب ادامه‌ای برای سه سری برنامه شیشه‌ای رشیدپور در فضای مجازی بود. این برنامه هم مثل برنامه قبلی رضا رشیدپور با اظهارنظرهای هنرمندان و سیاسیون جنجالی شد و البته با بازگشت رشیدپور به تلویزیون و ساخت «حالا خورشید» نتوانست ادامه پیدا کند.

پانوراما

پانوراما با اجرا و کارگردانی اشکان خطیبی جزو برنامه‌هایی بود که در دوران کرونا ضبط شد و تلاش کرد با رفتن به سراغ سوژه‌های زرد و پرحاشیه همچون ریحانه پارسا و مهدی کوشکی در کوتاه مدت مخاطب جذب کند. اتفاقی که در عمل خیلی نتوانست ادامه‌دار باشد و با پخش 5 قسمت به کار خود پایان داد.

کافه آپارات

کافه آپارات شاید یکی از ماندگارترین برنامه‌های گفتگو محور با موضوع اتفاقات روز سینمای ایران است که فریدون جیرانی پس از تعطیلی برنامه 35 به سراغ آن رفت. این برنامه به تهیه‌کنندگی عمار سبحانی تا امروز 6 فصل را منتشر کرده و در فصل ششم 42 برنامه هفتگی تولید کرده است.

ملورین

ملورین یک برنامه تاک‌شو با محوریت مد و فشن با اجرای فریبا نادری است که با دعوت از هنرمندان و متخصصان حوزه مد و فشن درباره نوع پوشش و آراسته بودن صحبت می‌کند. این برنامه هم با ساخت 8 قسمت در یک فصل به کار خود پایان داد.

تب تاک

تب تاک هم مانند دیگر برنامه‌های گفتگو محور دوام چندانی نداشت و تلاش کرد در هر قسمت با گفتگو با یکی از چهره‌های سینمایی مخاطب را جذب کند. اجرا و تهیه‌کنندگی برنامه با محسن سرافراز بود که در 5 قسمت چهره‌هایی همچون پریناز ایزدیاد، فرهاد آئیش، میلاد کی‌مرام، فاطمه معتمدآریا و پوران درخشنده را جلوی دوربین گفتگو آورد.

عصر ما

عصر ما یکی از برنامه‌های متفاوت در حوزه ساخت برنامه‌های گفتگو محور بود. برنامه‌ای با تهیه‌کنندگی، کارگردانی و اجرای ترانه علیدوستی که موضوعات سیاسی را محوریت گفتگوهایش قرار داده بود. عصر ما سعی کرد برنامه‌ای چالشی باشد که در هر قسمت با پرسیدن سئوالاتی که در سایر رسانه‌های پرسیده نمی‌شود با کارشناسان نشستی انجام دهد.

چهره‌هایی همچون فائزه هاشمی، سعید حجاریان، نرگس آبیار، حمید رسایی و لاله افتخاری از مهمانان این برنامه بودند تنها 4 قسمت از آن ساخته و پخش شد.

سختانه

سختانه دیگر تاک‌شوی سیاسی‌ای بود که تلاش کرد با رویکردی متفاوت و با این ادعا که در برنامه سئوالات سخت پرسیده می‌شود مهمان‌ها را با چالش‌های متفاوتی روبرو کند. میلاد دخانچی اجرا و کارگردانی سختانه را برعهده داشت که تنها چهار قسمت از آن پخش شد که شهریار زرشناس، محمد قوچانی و حسین دهباشی جزو مهمانان آن بودند. سختانه البته به پخش خودش در شبکه سه سیما ادامه داد و بعد از چند قسمت که از تلویزیون پخش شد پایان یافت.

جعبه سیاه

جعبه سیاه عنوان برنامه‌ای است که با اجرای یک مجری جوان به اسم اردشیر احمدی از اینترنت پخش شد و محوریت آن دعوت از چهره‌های جنجالی‌ای است که در ورزش و هنر حضور دارند. این برنامه 23 قسمت ضبط و پخش شد و چهره‌هایی همچون رضایا، سحر قریشی، شراره رخام، شهرام جزایری، مجید خراطها، امین آقا فرزانه و… در این برنامه حضور داشتند.

آبان

آبان یک برنامه گفتگو محور زنانه است. آزاده نامداری که مجری‌گری را از تلویزیون آغاز کرده است پس از آنکه دیگر نتوانست در شبکه‌های تلویزیونی برنامه اجرا کند یک برنامه گفتگو محور با حضور زنان موفق در رشته‌های مختلف هنری و اجتماعی را ساخت که در دو فصل و 27 قسمت از طریق اینترنت پخش شد.

چهره‌هایی همچون فاطمه هاشمی، افسانه بایگان، چیستا یثربی، منیژه حکمت، نیلوفر اردلان، فاطمه دانشور، نیکی کریمی، مونا برزویی و سارا خادم‌الشریعه در این برنامه حاضر شدند.

ام‌شو

ام شو یک تاک‌شو کمدی سریالی زنده به صورت لایو است که با کارگردانی و اجرای مجید صالحی ساخته شد که در هر قسمت میزبان هنرمندان و ورزشکاران بود. سامان احتشامی نوازنده پیانو و جواد خواجوی به عنوان کمدین نیز هر قسمت در این برنامه طنز مجید صالحی را در امر اجرا همراهی می‌کردند.

ام‌شو یازده قسمت در فضای اینترنت پخش کرد و دیگر خبری از ادامه آن نشد. البته یکی از قسمت‌های این برنامه با حضور اکبر عبدی جنجالی شد که شاید این اتفاق باعث شد پخش آن دیگر ادامه پیدا نکند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها