ساخت مدرسه‌ای برای گرامیداشت یاد جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی

رییس دانشگاه صنعتی شریف از ساخت مدرسه‌ای توسط این دانشگاه در مناطق محروم برای گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد.

ساخت مدرسه‌ای برای گرامیداشت یاد جان‌باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی
کد خبر: 457360
|
۱۳۹۹/۱۰/۱۹ ۱۳:۱۳:۵۷

اعتمادآنلاین| محمود فتوحی در مراسم یادبود فرزندان دانشگاه در سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی افزود: برای گرامیداشت یاد و خاطره ستارگان خاموش، خانواده دانشگاه صنعتی شریف در حال ساخت مدرسه‌ای در یکی از مناطق محروم سیستان و بلوچستان است که به همت یکی از همکاران دانشگاه انجام گرفته است.

همچنین تعدادی گرنت پژوهشی با عنوان یادبود فرزندان دانشگاه برای کارهای تحقیقاتی که دارای اثرات اجتماعی باشند طراحی شده که جزئیات آن از طریق معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اطلاع رسانی می‌شود.

وی ادامه داد: هجدهم دی ماه سالگرد حادثه جانکاه سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی از راه رسید و بار دیگر جان‌های ما را در رنج و اندوه فرو برد. جان باختن 176 انسان بی‌گناه از جمله 16 دانش‌آموخته دانشگاه صنعتی شریف و نیز تعدادی از دانش‌آموختگان ارزنده دیگر دانشگاه‌های کشور، جامعه ما را در بهت و اندوهی عمیق فرو برد.

هیچ چیز نمی‌تواند به سادگی تسلی بخش غم و ماتم خانواده‌های عزادار و دوستان و آشنایان داغدار آنها باشد جز اینکه از خداوند بزرگ بخواهیم که رحمت و مغفرت خود را برای این شهدای عزیز از دست رفته وصبر و تحمل و آرامش را برای خانواده‌ها و دوستان آنها نازل کند.

رییس دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: اگرچه ما نمی‌توانیم گذشته را تغییر دهیم ولی باید از آن درس بگیریم تا در آینده از وقوع خطاهای مشابه و از دست رفتن سرمایه‌های عظیم انسانی جلوگیری شود.

کشته شدگان سقوط هواپیمای اوکراینی، خسران بزرگی برای کشور بود

در ادامه جلسه محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران سرنگونی هواپیمای اوکراینی را یکی از تلخ‌ترین حوادث سال گذشته دانست و گفت: این حادثه باعث ایجاد شوک به تمامی مردم ایران و حتی دنیا شد و شاید بیش از همه جامعه دانشگاهی را متاثر کرد چرا که جمع کثیری از سرنشینان هواپیما دانش‌آموختگان دانشگاه‌های بزرگ کشور بودند.

نیلی سرنشینان هواپیمای اوکراینی را از فرهیختگان کشور دانست و افزود: آنان نه تنها در کشور خود اثرات ارزشمندی گذاشتند بلکه منشا خدمات موثری در محل خدمت و سکونت خود نیز بودند. این حادثه به ما نشان داد که کشورمان دارای چه سرمایه‌های ارزشمندی است. تک تک این عزیزان مایه خیر، برکت و توسعه بودند.


وی افزود: امیدواریم شرایطی در کشور فراهم شود که تمامی عزیزان و سرمایه‌های کشور در داخل کشور بمانند و باعث پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر کشور شوند.

با فرزندان دانشگاه سال‌ها زندگی کرده و شاهد تلاش و پشتکار این عزیزان بوده‌ایم، بنابراین از دست دادن این عزیزان برای جامعه دانشگاهی بسیار سنگین است. آنها گل‌های سرسبد جامعه ایران بودند و از دست دادنشان خسران بزرگی برای کشور بود.

رییس دانشگاه تهران در پایان گفت: امیدواریم ما هم در دانشگاه‌ها اقدامات لازم برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره این عزیزان را فراهم کرده و عملکرد این عزیزان سرلوحه جوانان ما بوده و ادامه دهنده راه آنها در زمینه‌های علمی و تخصصی خودشان باشند.

کشته شدن هفت دانش آموخته امیرکبیر در سقوط هواپیمای اوکراینی

سید احمد معتمدی رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در ادامه این مراسم گفت: همیشه در زندگی حوادث تلخ وجود دارد اما برخی از مصیبت‌ها فراموش نشدنی هستند. از جمله این حوادث می‌توان به سقوط هواپیمای اوکراینی اشاره کرد که سال گذشته در چنین روزی اتفاق افتاد و شاهد از دست دادن عزیزان جوان و نخبه کشور بودیم. این حادثه ازین جهت تلخ‌تر بود که می‌توانستیم با دقت و رعایت مسائل ایمنی بیشتر از وقوع این حادثه جلوگیری کنیم.

وی افزود:از دست دادن جوانان آن هم جوانان نخبه کشور بسیار تلخ است. ما نیز هفت تن از دانش‌آموختگان دانشگاه امیرکبیر را در این حادثه از دست داده‌ایم. امیدواریم با رسیدگی و رعایت استانداردها از تکرار حوادث این چنینی در آینده جلوگیری شود.

ساخت مدرسه تا 2 ماه دیگر تمام می‌شود

جبارعلی ذاکری رییس دانشگاه علم و صنعت در ادامه این مراسم اظهار داشت: یکسال از این مصیبت بزرگ که کام تمام مردم ایران به ویژه جامعه دانشگاهی را تلخ کرد سپری شد. این حادثه یک امتحان بزرگ الهی بر همه ما و خانواده‌های این عزیزان بود. دانشگاه علم و صنعت ایران نیز چند تن از دانش‌آموختگان خود را در این حادثه از دست داد، یاد و خاطره‌شان را گرامی می‌داریم و مطمئنیم که همه این شهدا قرین رحمت الهی بوده و در بهشت جاودان متنعم هستند.


همچنین حجت‌الاسلام و المسلمین علی سرلک مدرس دانشگاه گفت: تقدیر پروردگار است که انسان در برابر تمامی مصیبت‌ها جامه صبر بپوشد، صبر نه به معنای انفعال نه به معنای سکوت نه به معنای عدم حق‌طلبی بلکه صبر به این معنا که انسان از منظر خدای متعال که ربوبیت همه عالم را در دست دارد نگاه کند.

محمدعلی دورعلی استاد دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی شریف نیز در این مراسم گزارشی از روند پیشرفت احداث مدرسه در استان سیستان و بلوچستان ارائه داد و گفت: با همکاری خیرین و عزیزان و دانشجویان و به ویژه اساتید دانشگاه امروز بنای بیرونی این مدرسه به اتمام رسیده و سقف ساختمان زده شده و به قسمت نازک‌کاری رسیده‌ایم.

وی افزود:. این مدرسه در بخش بلنگی استان سیستان و بلوچستان واقع در 74 کیلومتری چابهار به سمت پاکستان، که یکی از محرومترین مناطق کشور است بنا شده است.

دورعلی گفت: فکر می‌کنم تا 2 ماه دیگر ساخت مدرسه تمام می‌شود و به امید خدا بتوانیم این مدرسه را با نام جاوید 16 نفر از فرزندان دانشگاه به اهالی اهدا کنیم، این مدرسه 6 روستا را از نعمت مدرسه خوب بهره‌مند می‌کند.

همچنین عادل فردوسی‌پور استاد دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف گفت: ایران عزیزمان بهترین‌های خودش را از دست داد که به دنبال آینده‌ای بهتر رفته بودند. این اتفاق بسیار تلخ و ناراحت کننده است. امیدواریم اتفاقات بهتر برای ایرانمان رقم بخورد.

یک فروند هواپیمای بوئینگ 737 متعلق به شرکت هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با شماره پرواز 752 با 167 مسافر و 9 خدمه پرواز، ساعت 6:12 دقیقه صبح چهارشنبه 18 دی‌ ماه 98 از فرودگاه امام (ره) به مقصد کی‌یف پرواز کرد که 6 دقیقه بعد به دلیل شلیک غیرعمد پدافند هوایی حوالی صباشهر از توابع استان تهران سقوط کرده و سرنشینان آن جان باختند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها