اسحاق جهانگیری:

شهرفروشی در تهران متوقف شده‌است

معاون اول رییس جمهوری با اینکه در این دوره شهرفروشی در تهران متوقف شده است، گفت: خیلی از مشکلات کنونی تهران به دلیل تراکم‌فروشی است.

شهرفروشی در تهران متوقف شده‌است
کد خبر: 457580
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۰ ۱۳:۵۲:۲۲

اعتمادآنلاین| اسحاق جهانگیری روز شنبه در حاشیه آئین افتتاح طرح شارباغ تهران اظهار داشت: امروز از طرح های شهرداری بازدید کردیم؛ در دوره قالیباف و حناچی هر وقت دعوت کردند حضور پیدا کردیم و حتی یکی 2 بار هم شخص رئیس جمهوری در مراسم های افتتاح حضور یافتند.

وی ادامه داد: هر وقت ما را دعوت کنند حضور پیدا می کنیم چراکه شهرداری تهران آنقدر مهم و مسائلش زیاد است که حتما باید در جریان این موضوعات بود.

به گفته جهانگیری، امروز کارهای جدیدی در جنوب تهران آغاز شد و این کارها برای مردم جنوب تهران مهم است؛ پروژه شارباغ و بزرگراه های در دست اجرا کمک زیادی به زندگی مردم جنوب تهران می کند.

وی درباره بودجه شهرداری تهران هم گفت: یک بخش از مدیریت شهری در دست شهرداری ها است و یک بخش در دست دولت؛ مخصوصا آب و فاضلاب که موضوعی شهری است و می تواند به شهرداری واگذار شود اما دولت سالیانه میلیاردها تومان هزینه می کند تا آب سالم به پایتخت نشینان برسد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش و بهداشت بخش هایی است که دولت به طور کامل هنوز در دست دارد و شاید یکی از دلایلی که هنوز این امور واگذار نشده این است که مدیریت شهری را در این حد آمادگی نمی بیند که هدایت آنها را به شهرداری بسپارد.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه منابع شهرداری حتی در شرایط عادی هم محدود است، اضافه کرد: در این حوزه 2 رویکرد وجود دارد؛ یکی تراکم فروشی است که به معنای واقعی شهرفروشی و قانون فروشی است و منبع درآمد مهمی برای شهرداری بود که متوقف شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات شهر تهران هم از همین روش کار (تراکم فروشی) بود، ادامه داد: روش دیگر استفاده از اوراق مشارکت بود که تقریبا کلانشهرهای ایران از آن استفاده کردند و شهرداری تهران سال گذشته یک هزار و 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت استفاده کرد و بنده شخصا برای وصول آن و مشکل پیش آمده با بانک مرکزی ورود کردم.

جهانگیری ادامه داد: امسال هم مشکلی با تامین اجتماعی و بانک رفاه بود که البته حل شده است و بدانید اوراقی که در قانون برای شهرداری گذاشته ایم حتما تامین می شود و اگر مشکلی باشد من کمک خواهم کرد.

به گفته معاون اول رئیس جمهوری، وضع بودجه دولت هم خیلی بهتر از شهرداری نیست چراکه یکی از ارکان اصلی بودجه دولت نفت بود و نفت یک رقم مستقیم در بودجه دارد و یک رقم غیرمستقیم.

وی افزود: وقتی می گوییم عوارض ورود کالا و زمانی که می گوییم 100 میلیارد دلار درآمد کشور کم شده، معنی آن این است که 100 میلیارد دلار کالا وارد کشور شده است.

جهانگیری با اشاره به اینکه دولت به حمل و نقل عمومی پایتخت، متروی تهران و هفت کلانشهر کمک کرده است، توضیح داد: دولت 2 میلیارد دلار به محض برداشتن شدن تحریم از منابع چین، به این امر اختصاص داد که یک میلیارد دلار آن خاص شهرداری تهران بود و کار پیشرفت می کرد اما متاسفانه بار دیگر با تحریمی جدید و قوی برخورد کردیم که خیلی قوی کار پیش نرفت.

وی گفت: از سوی دیگر تامین 630 واگن با اعتبار حدود 800 میلیون دلار بود و 315 واگن مترو دیگر هم اعتباری بود که دولت گذاشت؛ بپذیرید که 2 میلیارد دلار رقم کمی نیست.

وی در زمینه حمل و نقل عمومی تهران در دوره کرونا هم گفت: تراکم جمعیت هم در مترو و اتوبوس زیاد است و بنده هم از این شرایط ناراحتم و باید اقدام جدی تری انجام شود.

تهاتر نفت با اتوبوس

جهانگیری اظهار داشت: ستاد مقابله با کرونا نیز تصویب کرد که اواخر امسال بتوانیم نفت بدهیم و اتوبوس ساخته و نیمه ساخته وارد کنیم؛ با اینکه بسیاری از اتوبوس ها را در داخل کشور می سازیم اما شرایط حمل و نقل عمومی تهران این موضوع را می طلبد.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی بازآفرینی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران ـ تبریز با عنوان شارباغ حضرت فاطمه الزهرا (س) صبح امروز (شنبه) با حضور معاون اول رییس جمهوری آغاز شد.

اسحاق جهانگیری صبح امروز شنبه با حضور در منطقه 18 شهرداری تهران، کلنگ آغاز عملیات بازآفرینی فضای فوقانی تونل راه آهن تهران ـ تبریز را بر زمین زد.

طرح احداث محور شارباغ حضرت فاطمه الزهرا(س) یکی از طرح‌های مهم مدیریت شهری پایتخت است که علاوه بر تاثیرات مثبت فرهنگی در مناطق کمتر برخوردار شهر تهران می‌تواند در رونق گردشگری شهری نیز موثر باشد.

این طرح در راستای شعار (تهران شهری برای همه) و برای کاهش شکاف اجتماعی و حرکت به سوی بالا بردن سرانه فرهنگی و رفاهی مناطق 9، 17 و 18 شهر تهران شکل گرفته و شامل گستره‌های (فرهنگی، تفرجی)، (گردشگری،‌ تفرجی) و (تجاری، تفرجی) با 91 درصد فضای سبز و باز در مناطق یاد شده است.

معاون اول رییس جمهوری را در این مراسم مهندس پیروز حناچی شهردار تهران، سردار سعید محمد رییس قرارگاه خاتم الانبیاء و برخی از اعضای شورای شهر تهران همراهی می‌کنند.

طرح احداث محور شارباغ حضرت فاطمه زهرا(س) پس از انتقال خط راه‌آهن تهران- تبریز به زیرزمین در سال 1392، روی بام این تونل در محدوده‌ای به طول تقریبی 9 کیلومتر و کشیدگی شرقی- غربی و عرض متوسط 30 متر با وسعت حدود 27 هکتار تعریف شده است که با احتساب فضای بین جدار ساختمان‌های شمالی تا جنوبی طرح و خیابان‌های موجود، این محدوده در مجموع به حدود 50 هکتار در فازهای بعدی افزایش پیدا می‌کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها