کد خبر: 457651
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۰ ۱۶:۲۹:۴۰
| |

مدیرکل منابع طبیعی گیلان عنوان کرد:

با توجه به اهمیت منابع طبیعی و جنگل، متاسفانه یکی از مهمترین عوامل تخریب آنها آتش سوزی است

میرحامد اختری، مدیرکل منابع طبیعی گیلان اظهار کرد: جنگل های استان گیلان با مساحت حدود 565 هزار هکتار از قدیمی ترین جنگل های جهان محسوب شده که از ویژگی های بارز آن داشتن آب و هوای مناسب، برخورداری از بالاترین میزان بارندگی سالیانه در کشور و نزدیکی به دریای خزر است.

با توجه به اهمیت منابع طبیعی و جنگل، متاسفانه یکی از مهمترین عوامل تخریب آنها آتش سوزی است
کد خبر: 457651
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۰ ۱۶:۲۹:۴۰

اعتمادآنلاین| مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با توجه به افزایش دما و احتمال وزش باد گرم در سطح استان، هشیاری حافظان انفال و همیاران طبیعت برای پیشگیری از حریق احتمالی در جنگل های گیلان مضاعف می شود.

میرحامد اختری اظهار کرد: جنگل های استان گیلان با مساحت حدود 565 هزار هکتار از قدیمی ترین جنگل های جهان محسوب شده که از ویژگی های بارز آن داشتن آب و هوای مناسب، برخورداری از بالاترین میزان بارندگی سالیانه در کشور و نزدیکی به دریای خزر است.

وی افزود: با توجه به اهمیت منابع طبیعی و جنگل، متاسفانه یکی از مهمترین عوامل تخریب آنها آتش سوزی است و موجب زیان های بسیاری از جمله از بین رفتن درختان، نهال ها و بذرهای جنگلی و مرتعی، آسیب به خاک جنگل و مرتع و از بین رفتن حاصلخیزی، خسارت به گردشگاه های جنگلی، گسترش آفات و امراض گیاهی در مناطق سوخته شده و از بین رفتن منازل و دام های روستاییان روستاهای حاشیه جنگل است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان، از افزایش دما و احتمال وزش باد گرم طی روزهای آینده در استان خبر داد و اظهار کرد: علیرغم اینکه ایامی که در آن به سر می بریم از روزهای پر باران سال محسوب می شود، لیکن در برخی از ایام شاهد وزش بادهای گرم موسمی مدیترانه ای(پدیده فون) در سطح استان می باشیم که موجب کاهش شدید رطوبت نسبی محیط و خشک شدن لاشبرگ و خاک برگ های کف جنگل می شود و این امر، خطر بروز حریق در مناطق جنگلی را تشدید می کند.

اختری، وزش باد گرم را زنگ خطر برای جنگل های دانست و اضافه کرد: به منظور آشنایی هرچه بیشتر ساکنان حاشیه جنگل و نیز گردشگران و کوهنوردانی که طبیعت چشم نواز و بکر استان را برای گذران و تفرج انتخاب کرده اند، خواهشنمدیم با رعایت اصول ایمنی آتش روشن کردن در جنگل، در راه صیانت و حفاظت از انفال الهی سهمی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 116 فقره حریق به مساحت 197 هکتار در سطح جنگل ها و مراتع استان گیلان داشتیم، خاطرنشان کرد: این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 65 فقره حریق در 62 هکتار ار اراضی جنگلی و مرتعی داشتیم که نشان دهنده رشد 78 درصدی حریق هاست.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، عامل انسانی را اصلی ترین عامل ایجاد حریق در سطح اراضی جنگلی و مرتعی دانست و بیان کرد: خوشبختانه 99 درصد این حریق ها سطحی بوده و آسیب جدی به درختان وارد نشده است.

اختری، از مردم خواست تا جایی که مقدور است از روشن کردن آتش پرهیز کنند و گفت: در صورت نیاز مبرم، سعی شود در محل مناسب و عاری از خاشاک و برگ های کف جنگل و به دور از تنه درختان و با رعایت ایمنی لازم اقدام به روشن کردن آتش شود و به محض رفع نیاز با ریختن آب یا خاک آتش را کاملا خاموش نموده و پس ار اطمینان از اطفای کامل آتش، محوطه را ترک کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شیشه و بطری های یکبار مصرف در اثر تابش نور خورشید به مانند عدسی عمل کرده و با ایجاد حرارت در کف جنگل یا مرتع که دارای خاک برگ یا تراشه های کوچک چوب است، موجب ایجاد حریق می شود، از به جا گذاردن بطری ها و شیشه های شکسته شده در داخل جنگل و مرتع جدا خودداری و در صورت مشاهده جمع آوری شود.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، با بیان اینکه مردم در صورت مشاهده حریق، ضمن رعایت احتیاط، با استفاده از آب و یا خاک، نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند، یادآور شد: از مردم می خواهیم در صورت مشاهده هرگونه حریق در مناطق جنگلی و مرتعی استان گیلان با سامانه های 1504 و 139(امداد جنگل و مرتع) که به صورت شبانه روزی در خدمت مردم فهیم و طبیعت دوست است، تماس حاصل کرده و یار و یاور همیشگی در حفاظت از منابع طبیعی استان گیلان باشند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها