کد خبر: 458067
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۲ ۱۴:۳۶:۲۲
| |

ناجا و هواشناسی برای ارسال اطلاعات آلودگی هوا به مدیریت شهری پول می‌خواهند

معامله بر سر سلامتی مردم

«شورای شهر برای بررسی منشأ آلودگی هوا نیازمند اطلاعات هواشناسی و شناسه خودروها است اما هواشناسی و ناجا در ازای دادن این اطلاعات، پول می‌خواهند.»

معامله بر سر سلامتی مردم
کد خبر: 458067
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۲ ۱۴:۳۶:۲۲

اعتمادآنلاین| «شورای شهر برای بررسی منشأ آلودگی هوا نیازمند اطلاعات هواشناسی و شناسه خودروها است اما هواشناسی و ناجا در ازای دادن این اطلاعات، پول می‌خواهند.» آرش حسینی میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران دیروز طی تذکری در جریان برگزاری نشست علنی این شورا این خبر را اعلام کرد. محسن هاشمی و حسن رسولی نیز در انتقادات بی‌سابقه‌ای به مساله اهمال کاری دولت در مساله رفع آلودگی هوا از طریق توسعه حمل ونقل عمومی پرداختند. البته هاشمی با بیان اینکه اقدام ویژه‌ای برای حل معضل آلودگی هوای تهران انجام نشده است، اظهار کرد که سهم دولت و شهرداری در عدم پیگیری توسعه حمل و نقل پنجاه- پنجاه است.

لزوم دسترسی به اطلاعات آلودگی هوا

حسینی میلانی دیروز در نشست علنی پارلمان شهری پایتخت با اشاره به اینکه دادستان کل کشور از شوراهای شهر خواسته‌اند در موضوع آلودگی هوا وارد شوند، افزود: رسیدن به این موضوع مستلزم این است که شوراهای شهر دسترسی به اطلاعات دقیقی از انتشار آلاینده داشته باشند.

وی با بیان اینکه این اطلاعات از سوی سازمان محیط زیست ثبت و نگه داری می‌شود و به این طریق شوراهای شهر می‌توانند برای اقدام به دعوی پیگیری کنند، گفت: این اطلاعات مربوط به هواشناسی و شناسنامه خودروها که مورد نیاز است که در ازای این اطلاعات این دستگاه‌ها پول می‌خواهند.

حسینی میلانی اظهار کرد: شرکت کنترل کیفیت هوا بیش از 10 سال اطلاعات دقیقی از 20 دستگاه به صورت آنلاین اطلاعات منتشر می‌کند، اما اینکه شهرداری 7 فیلد خودرویی می‌خواهد، ناجا در اختیار شهرداری قرار نمی‌دهد و هواشناسی برای اطلاعات ریز جوی طلب پول کرده است در حالی که این دستگاه برای مقابله با آلودگی هوا طبق قانون وظیفه دارند و باید با دیگر دستگاه‌ها همکاری کنند.

وی با بیان اینکه در بودجه سال 1400 پیش بینی شده که 5 هزار میلیارد تومان جریمه از مردم گرفته شود، گفت: لازم است که مشخص شود، این مبلغ چگونه می‌خواهد به کلان‌شهرها تخصیص یابد چون طبق قانون این مبلغ توسط خزانه به دیگر مخارج کشور هزینه می‌شود و بنابراین لازم است مجلس مکانیزمی برای انتقال این پول و هزینه کرد آن در بخش مقابله با آلودگی هوا تعیین کند.

اقدام ویژه‌ای نشده است

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در جلسه دیروز این شورا تاکید کرد: وضعیت آلودگی هوا در تهران همچنان ادامه دارد و باید کارهای ویژه‌تر و بزرگ‌تری برای رفع آن انجام شود. اما متاسفانه این اقدامات برای حل مشکل آلودگی هوای تهران انجام نشده است.

او همچنین در جمع خبرنگاران گفت: اکثر مصوبات خوب دولت به نتیجه نرسیده و این بی‌عرضگی مربوط به ناهماهنگی‌ها در خود دولت و ناتوانی شهرداری است. هاشمی گفت: متاسفانه ما یک مشکل همیشگی با دولت یازدهم و دوازدهم داریم که اکثر مصوبات خوب آنها به نتیجه نرسیده است. این در حالی است که دولت اعلام می‌کند که ما مصوبات خود را داده‌ایم و شهرداری قادر به نقد کردن و اجرای مصوبات نبوده است. به همین دلیل این سوءتفاهم ایجاد شده که این بی‌عرضگی مربوط به نا هماهنگی‌ها در خود دولت و ناتوانی شهرداری است و بنده این امر را پنجاه پنجاه می‌دانم.هاشمی تصریح کرد: تاکنون 4 مصوبه بسیار عالی برای اتوبوس داشتیم که آخرین مصوبه این بود که قرار بود با تهاتر نفت اتوبوس به شهر تهران داده شود. در همان جا‌بندی دارد که آیین نامه این مصوبه طی دو هفته ابلاغ می‌شود اما حال بیش از یک ماه گذشته و هنوز این آیین نامه ابلاغ نشده است. متاسفانه هماهنگی‌ها بین دستگاه‌ها در دولت بسیار ضعیف است.

هم جسارت و هم سماجت

وی افزود: البته پیگیری ما هم در شهرداری تهران آنطور که باید نیست. بنده پیش‌تر می‌گفتم که باید برای این امر جسارت وجود داشته باشد اما حال می‌گویم که باید هم جسارت و هم سماجت وجود داشته باشد. متاسفانه ما در سماجت کم آورده‌ایم و بنده از آقای حناچی شهردار تهران خواهش می‌کنم که سماجت خود را نسبت به مصوبات دولت افزایش دهند.

انتقاد تند ترافیکی از روحانی

حسن رسولی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: آقای رییس‌جمهور و مسوولان با این ارقام بدهی دولت به شهرداری و اقدامات خلاف قانون در پرداخت حقوق شهر، آیا رضایت وجدان دارید یا خیر.حسن رسولی، در جلسه دیروز شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود به اشاره بر مشکل حمل و نقل و ترافیک در شهر تهران، گفت: سهم و جایگاه حمل و نقل تهران در بودجه و سیاست‌های دولت بسیار پایین است. بر اساس نظرسنجی از شهروندان آلودگی هوا و ترافیک دو ابرچالش پایتخت محسوب می‌شوند.رسولی بیان کرد: دولت طی سال‌های گذشته حدود 15 هزار میلیارد تومان از جیب ملت خسارت وارده به سپرده گذاران موسسات مالی را پرداخت کرده است. کجاست آن عدالتی که به دنبال آن بودیم!؟ طی 10 سال گذشته حتی یک دستگاه اتوبوس توسط دولت به شهرداری اعطا نشده است. در لایحه بودجه 1400 برای تمام شهرهای کشور فقط 500 میلیارد تومان اعتبار تجهیز ناوگان اتوبوسرانی در نظر گرفته شده و یعنی تامین کم‌تر از 100 دستگاه اتوبوس برای کل کشور.

وی تاکید کرد: اعتبار پیشنهادی بودجه 1400 برای پروژه شهر پرند 250 میلیارد تومان است اما اتمام این پروژه به حداقل هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد. به علاوه 60 درصد جرایم رانندگی در تهران پس از واریز به حساب دولت، باید به منظور کمک به کاهش ترافیک به حساب شهرداری تهران واریز شود و دولت در اقدامی خلاف قانون از 2300 میلیارد تومان، در سال‌های اخیر کم‌تر از 100 میلیارد تومان را به شهرداری داده است. پیش بینی ما برای سال 1400 از این محل هزار تا 1200 میلیارد تومان است.

او افزود: حوزه مدیریت شهری تهران در پیش‌گیری از شیوع کرونا پیش قدم بوده و هست. درآمدهای شهرداری به میزان 40 درصد کاهش یافته و دولت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشت کرده با این وجود و با کمال تاسف حتی یک ریال از این منابع به شهرداری کمک نکرده است.

واگذاری دفتر امیرکبیر به پلیس

در کنار طرح مساله حمل و نقل عمومی و آلودگی هوا، درباره چند مساله مهم دیگر نیز از سوی سایر اعضای شورای شهر تذکر داده شد. مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران، در تذکر پیش از دستور خود گفت: از یادگارهای موجود از امیر کبیر در تهران مدرسه دارالفنون و دفتر کار وی بوده که متاسفانه به جای اینکه در اختیار وزارت میراث فرهنگی باشد، اولی در اختیار آموزش و پرورش و دیگری در اختیار پلیس است که از آن به عنوان دفتر یا محل استقرار پلیس در بازار استفاده می‌کند. فراهانی افزود: تلاش برای احیای مناسب این مدرسه کمترین کار ما برای زنده نگه داشتن نام امیر کبیر است. از شهرداری تهران می‌خواهم با توجه به اهمیت موضوع به این امر ورود کند و بر این اساس در اجرای بند 30 ماده 80 در خصوص لزوم مرمت و تسهیل بازدید شهروندان و گردشگران از مدرسه و دفتر کار امیر کبیر به شهرداری تهران تذکر می‌دهم.

ایران دارنده رتبه سوم فرار مغزها

ناهید خداکرمی رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در نطق پیش از دستور خود، با اشاره به اینکه سرمایه انسانی از اصلی‌ترین عوامل رشد و توسعه شهرها است و عدم توازن یا کاهش این سرمایه، فرایند رشد و توسعه را به تاخیر می‌اندازد، گفت: متاسفانه جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که با کاهش نرخ باروری، کاهش رشد جمعیت و افزایش پیوسته فرار مغزها روبرو بوده است. طبق آمار ارایه شده از سوی سازمان ملل، در بین 72 کشور در حال توسعه در جهان، ایران رتبه سوم فرار مغزها را با توجه به جمعیت خود دارا است و البته تعداد زیادی از پناهندگان خارجی را نیز پذیرا شده است.

وی همچنین اظهار کرد: حدود 550 هزار پناهنده یا مهاجر افغانستانی در استان تهران زندگی می‌کنند که از این تعداد مجموعاً بیش از 96 هزار نفر که حدود 24 هزار خانوار می‌شوند در مناطق مختلف شهر تهران ساکن‌اند و البته آمار غیر رسمی تعداد بسیار بیشتر از این ارقام است. به گفته خداکرمی، اغلب این فارسی زبانان عزیز در تهران در شرایط سختی به کار مشغول‌اند ولی از چرخه بانکی، اقتصادی، مالیاتی و حتی اجتماعی فرهنگی کشور خارج‌اند.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها