کد خبر: 458121
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

گفت‌وگوی «اعتمادآنلاین» با کاوه مظاهری درباره حضور در جایزه اسکار و موقعیت فیلم کوتاه:

برای دیده شدن در اسکار باید پول خرج کنید و کمپین داشته باشید / اکران آنلاین انتخاب خوبی برای نمایش فیلم کوتاه است / آینده فیلم کوتاه در ایران به نظر من بسیار مثبت و خوش‌بینانه است

کاوه مظاهری، که فیلم «شهربازی» او در رقابت اسکار 2021 شرکت دارد، می‌گوید برای حضور در این رویدادها باید هزینه‌های سنگینی همچون تبلیغات، تشکیل کمپین و... پرداخت، همچنان‌که به جز حوزه‌های خیلی فنی مثل صداگذاری و... فیلمی که کمپین قوی‌تر داشته به همراه خیلی اتفاقات دیگر توانسته است در اسکار بهتر دیده شود.

برای دیده شدن در اسکار باید پول خرج کنید و کمپین داشته باشید / اکران آنلاین انتخاب خوبی برای نمایش فیلم کوتاه است / آینده فیلم کوتاه در ایران به نظر من بسیار مثبت و خوش‌بینانه است
کد خبر: 458121
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| کاوه مظاهری کارگردان و یکی از تهیه‌کنندگان فیلم کوتاه «شهربازی» است که در رقابت اسکار امسال شرکت دارد.

این فیلم با دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه مسابقه بین‌الملل جشنواره «فویل» در ایرلند شمالی طبق قوانین آکادمی اسکار، توانست برای رقابت در اسکار 2021 معرفی شود.

فیلم‌هایی که بتوانند یکی از جوایز مورد تایید آکادمی اسکار (اسکار کوآلیفای) را در فاصله اول اکتبر 2019 تا اول اکتبر 2020 دریافت کنند از طرف کشور تولیدکننده برای رقابت در جوایز اسکار 2021 معرفی می‌شوند و «شهربازی» نیز جایزه «فویل» را برده بود و از این طریق به اسکار راه یافت.

در بیانیه هیات داوران «فویل» دلیل اعطای این جایزه اصالت، داستانگویی و لذت‌بخش بودن فیلم برای مخاطب ذکر شده ‌است.

البته مظاهری پیش از این نیز در این رقابت حضور داشت و فیلم قبلی‌اش «روتوش» نیز از طریق جشنواره‌های «ترایبکا»، «کراکوف» و «پالم اسپرینگز» برای رقابت در جوایز اسکار 2018 معرفی شده بود.

فیلم اخیر مظاهری با عنوان «شهربازی» تولید مشترک ایران و کانادا و به تهیه‌کنندگی کاوه مظاهری، سروش سعیدی و پویان صدقی است و داستان خانواده‌ای را روایت می‌کند که برای فرار از بحران‌های اقتصادی تصمیم می‌گیرند خودشان را جلوی ماشین بیندازند تا بتوانند از بیمه پول بگیرند.

این فیلم تاکنون 54 حضور بین‌المللی داشته و برنده جوایزی همچون بهترین فیلم کوتاه مسابقه بین‌الملل جشنواره فویل و دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه داستانی جشنواره پالم اسپرینگز (آمریکا) شده است.

در همین حال به تازگی عنوان شد که سایت «Film Threat» این فیلم کوتاه را به عنوان یکی از چهار فیلم تولید کانادا که در جوایز اسکار امسال شانس خواهند داشت معرفی کرده است.

فیلم شهر بازی

برای بررسی وضعیت این فیلم در مقایسه با دیگر رقبایش در اسکار امسال به سراغ مظاهری رفتیم. او بر این باور است که شانس برنده شدن در اسکار بیشتر با فیلم‌هایی است که کمپین دارند و هزینه‌های سنگینی برای تبلیغات می‌پردازند: برای دیده شدن فیلمی در اسکار باید پول خرج کنید. خیلی مواقع درباره حضور یک فیلم در اسکار نوشته می‌شود، با واقعیت منطبق نیست و گفته می‌شود مثلاً این فیلم بهتر بوده است. اما واقعیت این است که شما باید برای بخش روابط عمومی (PR) فیلم هزینه سنگینی کنید و کمپین داشته باشید. تشکیل این کمپین هم نیازمند هزینه است.

کارگردان فیلم «موچین» در توضیح بیشتر این موضوع افزود: خود ما هم به عنوان بیننده بارها شاهد این اتفاق بوده‌ایم که به جز حوزه‌های خیلی فنی مثل صداگذاری و... فیلمی که کمپین قوی‌تر داشته به همراه خیلی اتفاقات دیگر توانسته است در اسکار بهتر دیده شود. در کل عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا یک فیلم بالا بیاید و دیده شود؛ مثل انگلیسی‌زبان نبودن فیلم و... اینها در حالی است که هرساله برای اسکار از سوی رسانه‌های ایرانی شاهد هستیم که می‌گویند این فیلم بهتر بود، اما حداقل تجربه من این‌طور بوده است که باید پول زیادی داشته باشید تا بتوانید کمپین را برگزار کنید.

او با ذکر این شرایط درباره وضعیت فیلم خود گفت: طبیعتاً کسانی که چنین پولی دارند در مرحله بعد می‌توانند به این گزینه فکر کنند که آیا فیلم‌شان خوب هست یا نه. از آنجا که من چنین بودجه‌ای برای «شهربازی» نداشتم باید ببینم وضعیت فیلم در اسکار چطور می‌شود. در واقع نمونه این جمله که یا شانس یا اقبال.

مظاهری با ذکر این نکته که این فیلم را به صورت مستقل و بدون هیچ حمایتی ساخته‌ است ادامه داد: نهادهایی مانند «انجمن سینمای جوان» از فیلم‌های کوتاه حمایت می‌کنند، اما مساله این است که برای حضور در رویدادهایی مانند رقابت اسکار همان‌طور که اشاره کردم به هزینه بسیار زیادی نیاز است که از هزینه‌های تولید و دیگر بحث‌ها جداست؛ مثلاً تشکیل کمپین مبلغ 50 هزار دلار هزینه می‌برد در حالی که خود همین پول هزینه ساخت یک فیلم مستقل است.

روند صعودی فیلم کوتاه

او همچنین در مورد اکران آنلاین فیلم‌های کوتاه گفت: به اعتقاد من اکران آنلاین انتخاب خوبی برای نمایش فیلم کوتاه است و حتی قبل از همه‌گیری ویروس کرونا هم این نوع اکران برای فیلم کوتاه و مستند در همه جای دنیا رایج بوده است.

کارگردان فیلم «روتوش» به این نکته نیز اشاره کرد که ممکن است نمایش برخط فیلم‌های سینمایی در چنین فضایی مناسب نباشد: شاید برای فیلم‌های سینمایی اکران آنلاین گزینه خیلی خوبی نباشد. تا به حال تجربه خیلی خوبی در ایران برای اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی نداشته‌ایم، اما نتیجه فیلم کوتاه در این زمینه متفاوت و گزینه خوبی برای فیلم‌های کوتاه بوده است. حداقل در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا خیلی خوب نتیجه داد.

مظاهری در توضیخ بیشتر این موضوع به فیلم «شهربازی» اشاره کرد: این فیلم که در عید نوروز اکران آنلاین شروع شد پرفروش‌ترین فیلم سایت «وُدیو» شد و کماکان پرفروش‌ترین محسوب می‌شود.

او با اظهار تاسف از اینکه در اکران آنلاین فضای امنی وجود ندارد در واکنش به این موضوع که معمولاً فیلمسازان از کپی یا تکثیر فیلم‌شان در فضای مجازی نگران هستند گفت: به هر حال این مساله وجود دارد و برای هر فیلمی اتفاق می‌افتد. اینجاست که بحث حرفه‌ای‌گری و اخلاق کاری وسط می‌آید چون به هر روی این کار مانند دزدی است و کسی که حرفه‌ای باشد و اخلاق کاری را رعایت کند قطعاً این کار را نمی‌کند.

مظاهری در پایان آینده فیلم کوتاه را در ایران بسیار مثبت و خوش‌بینانه توصیف کرد و گفت که فیلم کوتاه در هفت هشت سال اخیر یک روند صعودی داشته و آینده خوبی هم پیش رو دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها