کد خبر: 458214
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چگونه مقالات بهتری بنویسیم؟

نوشتن مقاله یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان در دوران تحصیل است. به رغم وجود دوره‌هایی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، باز هم برخی از دانشجویان در نوشتن مقاله احساس ناتوانی می‌کنند. در این مطلب چند نکته کاربردی راجع به نگارش مقاله را ذکر می‌کنیم.

چگونه مقالات بهتری بنویسیم؟
کد خبر: 458214
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| دانشجویان در دوران دانشگاه همواره با چالش‌هایی همچون نوشتن مقالات طولانی روبه‌رو می‌شوند. نوشتن مهارتی است که نیاز به تلاش فراوان دارد به همین دلیل دانشگاه‌ها با فراهم کردن امکاناتی در این زمینه و با برگزاری کارگاه‌های حضوری و دوره‌های آنلاین‌ به دانشجویان در این راستا کمک می‌کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، نکات ذیل به پیشرفت شما در نوشتن مقالات مختلف کمک می‌کند:

‌1- از تمامی منابع اطلاعاتی موجود بهره بگیرید

کتاب

علاوه بر اینکه مدرسان دانشگاه منابع بسیاری را در دسترس دانشجویان قرار می‌دهند، شما نیز باید از تمام منابعی که در این راستا به شما کمک می‌کند از جمله: مشاهده‌ نمونه کار دانشجویان دیگر، استفاده از نرم‌افزار‌های reading lists، ضبط کردن کنفرانس‌ها و شرکت در تالارهای گفت‌وگو بهره بگیرید. نرم‌افزار LMS یا Learning Management System سامانه‌ مدیریت یادگیری الکترونیکی است و یکی از راه‌های ایجاد ارتباط اینترنتی بین مدرس و دانشجو به شمار می‌رود. از طریق این سامانه منابع بسیاری را می‌توان از طریق اینترنت بین استادان و دانشجویان جابه‌جا کرد. از معروف‌ترین سیستم‌های مدیریت آموزش الکترونیکی می‌توان به Moodle ،Blackboad ،iLearn اشاره کرد.

2- از منابع معتبر استفاده کنید

نوشتن

سرقت ادبی زمانی رخ می‌دهد که شخصی متن یا ایده‌ای را که حاصل فکر و تلاش فرد دیگری است استفاده و به نام خود منتشر کند. این کار در بیشتر کشورها جرم محسوب می‌شود. این در صورتی است که بسیاری از دانشجویان به این امر واقف نیستند و از تقلب خود اطلاعی ندارند یا فاقد مهارت لازم برای استفاده ازمنابع دیگران به زبان خود هستند. شما می‌توانید از نرم‌افزارهایی همچون EndNote و Mendeley و Zotero برای ذخیره‌سازی و سازماندهی منابع خود استفاده کنید.

3- قبل از نوشتن برنامه‌ریزی کنید

منابع

اگر بخواهید خانه‌ای بسازید با ریختن آجرها روی هم و به صورت نامنظم این کار را انجام نمی‌دهید بلکه نیازمند طرح اولیه هستید. به همین ترتیب نوشتن مقالات دانشگاهی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و تهیه‌ پیش‌نویس دارد. بخش‌های مختلف مقاله، ساختار آن، اطلاعات و منابع مورد نظر باید از قبل مشخص شود. تحقیقات نشان می‌دهد دانشجویانی که از پیش برنامه‌ریزی می‌کنند مقالات باکیفیت‌‌تری ارائه می‌دهند و نمرات بالاتری نیز کسب می‌کنند. برای سازماندهی اطلاعات خود می‌توانید از 2 برنامه OneNote و Outline استفاده کنید.

4- از واژگان مناسب استفاده کنید

واژه

کدام یک از 2 جمله زیر برای عنوان مقاله مناسب است؟

الف- این مقاله در مورد گرم شدن زمین است.

ب- این مقاله به بررسی علل تغییر آب‌وهوا می‌پردازد.

زبان نوشتاری مورد استفاده در دانشگاه در مقایسه با زبانی که معمولاً در شبکه‌های اجتماعی یا هنگام چت با دوستان خود استفاده می‌کنید رسمی‌تر است. برای یافتن واژگان مناسب در مقالاتی که به زبان انگلیسی می‌نویسید می‌توانید از SkELL استفاده کنید؛ به این ترتیب که وقتی کلمه مقاله paper را در قسمت جست‌وجو وارد کنید افعال متناسب با این اسم همچون ارائه دادن present، توصیف کردن describe، و مورد بحث قرار دادن discuss را به شما پیشنهاد می‌دهد و شایان ذکراست برنامه Writeful بدون نیاز به اینترنت نیز کاری مشابه SkELL را انجام می‌دهد.

5- کار خود را ویرایش و تصحیح کنید

ویرایش

تحقیقات انجام‌شده در سال 2018 نشان می‌دهد دانشجویانی که با برنامه‌ریزی شروع و پیش‌نویس تهیه می‌کنند و در آخر ویرایش انجام می‌دهند عملکرد بهتری نسبت به دانشجویان دیگر دارند. به یاد داشته باشید که برای ویرایش و تصحیح مقاله خود لازم است دانش دستور زبان خود را بالا ببرید چراکه هیچ نرم‌افزاری نمی‌تواند تمام خطاهای املایی و نگارشی شما را تشخیص دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها