کد خبر: 458314
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ۱۴:۳۲:۵۶
| |

حسین تنهایی در یادداشتی نوشت:

کره جنوبی می‌ترسد

واقع آن است که ریشه مناسبات ارتباطی ایران و کره‌جنوبی به هزاران سال قبل بازمی‌گردد و در دوران معاصر نیز کره جنوبی همواره یکی از شرکای اصلی اقتصاد ایران بوده است.

کره جنوبی می‌ترسد
کد خبر: 458314
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۳ ۱۴:۳۲:۵۶

اعتمادآنلاین| واقع آن است که ریشه مناسبات ارتباطی ایران و کره‌جنوبی به هزاران سال قبل بازمی‌گردد و در دوران معاصر نیز کره جنوبی همواره یکی از شرکای اصلی اقتصاد ایران بوده است. معتقدم بعد از حضور هیات کره‌جنوبی در کشورمان برای رایزنی در خصوص مشکلات فیمابین باید اجازه داده شود تا از طریق گفت‌وگو و رایزنی، مشکلاتی که اخیرا در مناسبات ارتباطی و اقتصادی دو کشور ایجاد شده، رفع شود. هرگونه اظهارنظر احساسی و هیجانی در این زمینه ممکن است بر دامنه مشکلات بیفزاید و دو کشور را که روابط عمیق و ریشه‌داری با یکدیگر دارند از یکدیگر دور سازد.

بنابراین در وهله نخست باید از اظهارنظرهای هیجانی در این زمینه خودداری شود. به هر حال هیاتی از کره جنوبی راهی کشورمان شده‌اند و باید صبر کنیم تا بعد از تحولات بین‌المللی و حضور دولت جدید ایالات متحده، دو کشور شکل تازه‌ای از مناسبات ارتباطی و اقتصادی را در پیش بگیرند. به عنوان شخصی که از نزدیک با فعالان اقتصادی و فضای عمومی کره‌جنوبی در ارتباط هستم، باید بگویم که ارتباط با ایران برای کره جنوبی حایز اهمیت فراوانی است و ایران به عنوان یکی از شرکای مهم کره‌جنوبی در زمینه تامین انرژی و... همواره جایگاه ویژه‌ای در میان فعالان اقتصادی و حتی مسوولان سیاسی این کشور داشته است. مسائلی که در خصوص مسدودسازی دارایی‌های مالی ایران در کره‌جنوبی ایجاد شده، موضوعی است که به دلیل حضور ترامپ در راس هرم اجرای ایالات متحده شکل گرفته و مبتنی بر وابستگی نظامی این کشور به ایالات متحده است.

با توجه به تهدیدات نظامی مستمر کره شمالی و آزمایش‌های موشکی، بالستیکی و هسته‌ای این کشور، کره جنوبی همواره به حمایت‌های نظامی و لجستیکی امریکا احساس وابستگی عمیقی دارد. ترس از اینکه ممکن است بنا به هر دلیلی امریکا این کشور را در مواجهه با کره‌شمالی تنها بگذارد، باعث شده تا کره‌جنوبی ناچار به اجرای فرامین روسای جمهور امریکا باشد و منویات هیات حاکمه این کشور را در دستور کار قرار دهد. وابستگی کره جنوبی به ایالات متحده بعد از جنگ جهانی دوم و جنگ کره باعث شده تا این کشور وابستگی عمیقی به حمایت‌های امریکا پیدا کند، به گونه‌ای که در صورت برداشت سایه حمایت‌های ایالات متحده از این کشور برخی معتقدند کره‌جنوبی توانایی مقابله با کره شمالی را نخواهد داشت.

بدون تردید بعد از انتخابات ایالات متحده و حضور بایدن در راس هرم اجرای امریکا، مشکل 7میلیارد دلار دارایی مسدود شده کشورمان در این کشور حل خواهد شد و دوباره این کشور در صف کشورهایی قرار خواهد گرفت که برای ایجاد روابط نزدیک به کشورمان تلاش خواهد کرد. اما پرسشی که این توضیحات ممکن است به ذهن خطور کند آن است که آیا مناسبات ارتباطی، اقتصادی و بازرگانی ایران کره جنوبی بعد از رفتارهای این کشور به وضعیت سابق و قبل از تحریم‌های اقتصادی اخیر بازمی‌گردد؟ بدون شک رسیدن به یک چنین شرایطی بسیار بعید است، به هر حال کره جنوبی خاطره تلخی در اذهان عمومی ایرانیان به جای گذاشته و برای بازگشت به شرایط قبلی باید اعتماد از دست رفته ایرانیان به این کشور را بازسازی کند. بنابراین معتقدم هرچند رسیدن به وضعیت سابق ارتباطی چندان محتمل نخواهد بود، اما بعد از حضور بایدن، کره‌جنوبی تلاش خواهد کرد تا چهره خود را در ایران بازسازی کند. باز هم لازم است تاکید کنم در شرایطی که تیم بلندپایه سیاسی کره‌جنوبی در کشور در حال رایزنی است باید از اظهارنظرهای احساسی و هیجانی درباره موضوع روابط دو کشور خودداری شود تا بعد از رایزنی‌ها مشخص شود که چشم‌انداز روابط دو کشور چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها