کد خبر: 458411
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ۰۹:۱۸:۳۳
| |

هشدار اتیوپی به سودان

اتیوپی درباره فعالیت های نظامی همسایه خود سودان در منطقه مرزی مورد مناقشه الفشقه هشدار داد و اعلام کرد، دیگر صبرش تمام شده است.

هشدار اتیوپی به سودان
کد خبر: 458411
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ۰۹:۱۸:۳۳

اعتمادآنلاین| اواخر سال 2020 به دلیل اختلاف چندین ساله بر سر منطقه مورد مناقشه الفشقه که بخشی از مرزهای بین المللی سودان است اما شهروندان اتیوپیایی در آن ساکن هستند، درگیری هایی میان نیروهای دو کشور به مدت چند هفته رخ داد.

دینا مفتی، سخنگوی وزارت خارجه اتیوپی در گفتگو با روزنامه نگاران بار دیگر بر پایبندی آدیس‌آبابا به گزینه گفت‌وگو و راه حل های دیپلماتیک به منظور اختلافات مرزی با خارطوم تأکید کرد و گفت، اتیوپی خواستار حل و فصل دیپلماتیک این نزاع است اما به نظر می رسد طرف سودانی دنبال جنگ و درگیری است، لیکن تا یک حدی برای حل این مساله به طرق دیپلماتیک ادامه خواهد داد.

در همین رابطه فیصل بن محمد صالح، وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی دولت سودان اعلام کرد، کشورش دنبال جنگ با اتیوپی نیست اما نیروهایش به هر تجاوزی پاسخ خواهند داد.

وی افزود: ما نگرانیم که مبادا این اظهارات حاوی مواضع خصمانه علیه سودان باشد. ما از اتیوپی می خواهیم تا حمله به زمین های سودان و کشاورزان سودانی را متوقف کند.

سودان 31 دسامبر 2020 اعلام کرد، بر تمامی خاک خود در منطقه کنترل یافته است، اتیوپی نیز مدعی است سودان از سرگرم شدن نیروهای اتیوپی به درگیری ها در منطقه تیگرای در شمال غرب این کشور سوءاستفاده کرده و به عمق خاک آن نفوذ کرده است.

منطقه مرزی اتیوپی و سودان اخیرا شاهد درگیری بین نیروهای دو کشور جهت سیطره بر منطقه مرزی «الفشقه» مورد مناقشه است.


اختلافات دو کشور بر سر اراضی زراعی در الفشقه واقع در مرز بین‌المللی سودان است، منطقه‌ای که کشاورزان اتیوپیایی از مدت‌ها قبل در آن سکونت دارند.

از حدود 26 سال پیش شبه‌نظامیان اتیوپیایی با یورش به اراضی کشاورزان سودانی در منطقه «الفشقه» آن‌ها را به زور سلاح از مزارع خود بیرون رانده و زمین‌های آن‌ها را تصرف کردند. خارطوم، ارتش اتیوپی را به حمایت از این شبه‌نظامیان متهم کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها