کریم لک‌زاده؛ کارگردان «شیرجه بزرگ»:

کمتر سوپراستاری در فیلم‌های جاده‌ای بازی می‌کند

کریم لک‌زاده درباره جدیدترین فیلمش، عدم توجه کافی به تولید ژانر جاده‌ای و جشنواره فیلم فجر توضیحاتی داد.

کمتر سوپراستاری در فیلم‌های جاده‌ای بازی می‌کند
کد خبر: 458512
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۴ ۱۴:۳۳:۰۷

اعتمادآنلاین| کریم لک‌زاده کارگردان «شیرجه بزرگ» که با این اثر در بخش داوری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره فیلمش گفت: این فیلم جاده‌ای است که از تهران آغاز می‌شود و به شهر‌های مرزی می‌رود. کلا ژانر جاده‌ای ژانر مورد علاقه من است و در سینمای ایران به دلایلی وجود ندارد.

وی در خصوص مخاطب هدف فیلمش، افزود: فیلم‌هایی که قبل‌تر ساختم لزوما آثاری بودند که کمتر برای مخاطب عام بودند در مورد این فیلم هم نمی‌توانم بگویم یک فیلم عامه پسند و در جریان اصلی سینما است، اما به علت ماهیت ژانری و نوع قصه‌ای که دارد می‌تواند مخاطب فرهنگی بیشتری را به نسبت «کله سرخ» و «قیچی» داشته باشد.

او ادامه داد: حرف فیلم در مورد جستجو است مقوله‌ای که برای من ارزش فراوانی دارد و از رسیدن مهم‌تر است. به نظرم کلا زندگی درباره جستجو حرف می‌زند و البته این جستجو از المان‌های فیلم‌های جاده‌ای هم است.

وی درباره کمتر ساخته شدن فیلم‌های جاده‌ای بیان کرد: از دوبخش می‌توان به این موضوع نگاه کرد اول زیباشناسی و سینمایی و دیگری ماهیت تولید. به لحاظ ژانری و هنری کلا سینمای ایران خیلی سخت توانسته هویت پیدا کند و ژانر‌هایی مانند وحشت، کمدی موزیکال، جاده‌ای و ...را در آن کمتر می‌بینید.

این کارگردان افزود: سینمای ایران به لحاظ اتفاقات فرهنگی و اجتماعی نتوانسته ماهیت اولیه سینمای ملی پیدا کند که بعد در زیر مجموعه اش ژانر‌های مختلف از آن بیرون بیایند و ساخته شوند؛ بیشتر روی درام‌های اجتماعی فارغ از خوب یا بد بودن سرمایه گذاری شده است و مخاطبان، داوران و هنرمندان ما دیگر ژانر‌ها را خیلی جدی نمی‌گیرند.

لک زاده اضافه کرد: به لحاظ تولیدی هم ژانر جاده‌ای متفاوت است بخصوص فیلم اولی ها، چون اگر من کارگردان قصه‌ای جاده‌ای را به سرمایه گذار و تهیه کننده ارائه دهم از آنجایی که بسیار کم با چنین ژانری برخورد داشتند راضی کردن آن‌ها به نسبت فیلم‌های اجتماعی که در تهران و آپارتمان و... می‌گذرد دشوارتر است.

کارگردان «قیچی» ادامه داد: از طرفی راضی کردن بازیگران سوپراستار برای بازی در فیلم‌های جاده‌ای هم بسیار سخت خواهد بود، چون کلا فیلم در سفر می‌گذرد همزمان نمی‌توانند سر پروژه‌های دیگر بروند همچنین تغییرات در لحظه و اتفاقات غیر پیش بینی شده نیز کار را دشوارتر می‌کند. اتفاقی که در «شیرجه بزرگ» افتاد در لحظه برنامه ریزی و فیلمبرداری کردیم.

لک زاده گفت: عوامل و بازیگرانی که در روند ساخت این فیلم هستند سال‌ها و از زمانی که فیلم کوتاه می‌ساختم کنار من بودند و این باعث شد بتوانم فیلم سخت جاده‌ای «شیرجه بزرگ» را بسازم. البته از دو بازیگر مشهور یعنی پدرام شریفی و پگاه آهنگرانی هم بهره بردم.

او در خصوص ایده اولیه فیلم اظهار کرد: سال‌ها پیش که در حال ساخت «ژیلا» بودم فردی از زندگی واقعی اش قصه‌ای تعریف کرد که به شدت عجیب بود و بر اساس آن قصه اولیه واقعی، «شیرجه بزرگ» را ساختم.

لک زاده در پایان درباره جشنواره فیلم فجر امسال و تغییراتی که در آن اعمال شده، عنوان کرد: جواب شما را اینطور می‌دهم باید دید جشنواره فیلم فجر امسال ما را چطور می‌بیند و به کجا می‌برد تا اینکه ما جشنواره را چطور می‌بینیم، چون امسال به علت کرونا پیچیده است و اصلا نمی‌دانم سازوکار چیست و خبری هم ندارم پس نمی‌دانم چه خواهد شد. وظیفه من ساخت فیلم بر اساس توانایی ام بوده که انجام دادم و به جشنواره فرستادم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها