چاپ پنجم کتاب آزادی و سازمان برتراند راسل

آزادی و سازمان نوشته برتراند راسل با ترجمه علی رامین از سوی نشر فرزان روز به چاپ پنجم رسید.

چاپ پنجم کتاب آزادی و سازمان برتراند راسل
کد خبر: 458592
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۵ ۰۸:۳۴:۴۲

اعتمادآنلاین| آزادی و سازمان نوشته برتراند راسل با ترجمه علی رامین از سوی نشر فرزان روز به چاپ پنجم رسید.

این کتاب با زیر عنوان «پیدایش و سیر تکوین سوسیالیسم، لیبارلیسم، رادیکالیسم و ناسیونالیسم» و در چهار بخش منتشر شده است.

برتراند راسل این کتاب را تلاشی برای پی‌جویی علل اصلی دگرگونی‌های سیاسی در طول صد سال از 1814 تا 1914 می‌داند و سقوط ناپلئون و تشکیل کنگره وین را آغاز حرکت خود قرار می‌دهد.

او در بخش اول که چهار فصل نخست کتاب را دربرمی‌گیرد، رویدادهای مهم سیاسی اروپا را تا زوال اقتدار مترنیخ به سال 1848 مرور می‌کند. در بخش دوم، به تحولات فکری و اوضاع و احوال طبقات اجتماعی اروپا در همین دوره نظر دارد و سه فصل ابتدایی این بخش چگونگی زندگی اشراف، روستاییان و اصحاب صنعت را تشریح می‌کند. سپس آرا و افکار رادیکال‌های فلسفی و همچنین دموکراسی در انگلستان و تجارت آزاد کشورهای اروپایی را بررسی می‌کند.

راسل پس از بررسی این تحولات، که در حقیقت شالوده‌های لیبارلیسم اقتصادی و صنعتی را در نیمه نخست قرن نوزدهم استوار می‌کنند، به دنیای سوسیالیسم نگاهی کرده و در قسمت سوم از همین بخش، سوسیالیسم ابتدایی انگلستان، آرای مارکس و انگلس، ماتریالیسم دیالکتیک و سیاست مارکسیسم و... را وجه نظر قرار می‌دهد.

بنابراین در این دو بخش از کتاب که فصول بیست گانه نخست را دربرمی‌گیرد، جریان‌های بزرگ سیاسی را در نیمه اول قرن نوزدهم و همچنین تحولات سترگ فکری و اجتماعی همین دوره را مورد تحقیق و بررسی قرار می‌دهد.

دموکراسی و پلوتوکراسی یا همان پول‌سالاری در امریکا، موضوع بخش سوم کتاب است که راسل در آن سیر دموکراسی را از جفرسون تا لینکلن پی می‌گیرد و واقعیاتی را از جریان رقابت و انحصارگری در عرصه فعالیت‌های اقتصادی و مسائل مربوط به برده‌داری و ریشه های اجتماعی و اقتصادی آن آشکار می‌کند.

در بخش چهارم، به ناسیونالیسم و امپریالیسم می‌پردازد و اصل ملیت، حکومت بیسمارک و وحدت آلمان، پیشرفت اقتصادی امپراطوری آلمان و استعمارگری اروپا را به‌طور وسیع در سرزمین‌های افریقایی و کشورهای آسیایی به بحث می‌گیرد.

در فصل ماقبل آخر، با عنوان حکمرانان اروپا نویسنده ابتدا به موضوع آزادی و سازمان و رشد صد ساله آنها اشاره می‌کند.

«آزادی و سازمان» در 542 صفحه و با قیمت 100 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها