کد خبر: 458864
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ابتلا به بیماری‌های التهابی بر بروز اضطراب و افسردگی موثر است؟

مبتلایان به بیماری‌های التهابی مثل سوریازیس، آرتروز، دیابت و بیماری‌هایی از این دست بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به افسردگی هستند. این افراد باید سلامت روانی خود را همزمان با سلامت فیزیکی‌شان جدی بگیرند.

ابتلا به بیماری‌های التهابی بر بروز اضطراب و افسردگی موثر است؟
کد خبر: 458864
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۹ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| به واکنش طبیعی بدن در مقابل هر عامل آسیب‌رسان التهاب گفته می‌شود. التهاب نتیجه تلاش بدن برای محافظت از خود است. وقتی قسمت‌هایی از بدن ملتهب می‌شود سیستم ایمنی درمی‌یابد که باید بر التیام بخشیدن به این قسمت‌ها تمرکز کند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، اگر این فرایند به درستی انجام شود که نتیجه مطلوب حاصل می‌شود؛ اما اگر عفونت یا باکتری برای مقابله وجود نداشته باشد و بدن به التهاب ادامه دهد، التهاب مزمن رخ می‌دهد و سیستم ایمنی قسمتی از بدن مثل مفاصل و پوست را درگیر می‌کند. ماهیت دردناک بیماری‌های التهابی مزمن همچون سوریازیس و آرتریت روماتوئید می‌تواند بر کیفیت زندگی افراد مبتلا به این بیماری‌ها تاثیر بگذارد و در نهایت منجر به اضطراب و افسردگی شود؛ اما آیا افسردگی نتیجه‌ این بیماری است یا تنها واکنشی ناشی از آن است؟

آرتروز

التهاب دائم که خصیصه‌ مشترک بیماری‌های التهابی است ممکن است بر ساختار و عملکرد مغز تاثیر بگذارد. شواهد نشان می‌د‌هد که علائم افسردگی در برخی از این بیماری‌ها به ویژه سوریازیس به شدت افزایش یافته است. این بیماری انگشتان دست و پا را درگیر می‌کند و باعث التهاب شدید پوستی می‌شود.

تاکنون مطالعاتی در خصوص بررسی افسردگی و اضطراب در افراد جوان مبتلا به این بیماری‌ها انجام نشده و مطالعات قبلی نیز عمدتاً روی افراد مسن متمرکز بوده است. به تازگی مطالعاتی بر 500 هزار بیمار برای بررسی رابطه بین سن فرد مبتلا و شیوع افسردگی در انگلستان انجام شد و در Annals of the Rheumatic Diseases به چاپ رسید. در این پژوهش مشخص شد که افراد مبتلا به این بیماری‌ها در مقایسه با افراد سالم 16 درصد بیشتر در معرض خطر افسردگی و اضطراب هستند. همچنین سن شروع اختلال نیز بر ابتلای افراد به افسردگی تاثیر می‌گذارد. افرادی که قبل از 40 سالگی به این اختلالات مبتلا شده‌اند 70 درصد بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی و اضطراب قرار دارند.

سوریازیس

حال سوال این است که آیا التهاب ابتدا منجر به بیماری و سپس افسردگی می‌شود یا التهاب به طور همزمان باعث بیماری و افسردگی می‌شود؟ بر اساس مستندات پزشکی ارائه‌شده، نمی‌توان جواب قطعی به این پرسش داد، به این دلیل که پزشکان از مدت‌زمان درگیری فرد به این اختلال آگاهی ندارند و ممکن است بیماری که با شرایط وخیم به آنها مراجعه می‌کند از قبل افسرده باشد و آن‌ را گزارش نکند؛ اما باید گفت که بیماری‌های التهابی و افسردگی در تعامل با یکدیگر هستند.

در نهایت این نتایج چه چیزی را بیان می‌کند؟ روشن است که این بیماری‌ها و درد همراه با آن می‌تواند بر فرصت‌های شغلی، اجتماعی و آموزشی افراد تاثیر بگذارد و در نتیجه موجب افسردگی و اضطراب در آنها شود. با توجه به فراوانی افسردگی و اضطراب در افراد مبتلا به این بیماری‌ها، لازم است بین پزشک متخصص و روانشناس و روانپزشک ارتباط تنگاتنگی برقرار باشد تا این اختلالات درمان شود. افراد جوانی که مبتلا به این اختلالات هستند باید بر سلامت روان خود نظارت کافی و منظم داشته باشند. هرچه مداخله درمانی زودتر انجام شود، احتمال ابتلا به اختلالات روانی کمتر خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها