کد خبر: 458898
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۷ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

سناریوهای دقیقه نودی ترامپ برای جبران شکست بزرگ

می‌توان گفت دونالد ترامپ یکی از فراموش‌ناشدنی‌ترین رؤسای جمهور آمریکا به شمار می‌رود و گرچه طی دوره چهارساله ریاست‌جمهوری‌اش رفتارهای بی‌قاعده فراوانی از او سر زده اما اقدامات این یک ماه آخر او بی‌تردید تمامی آن رفتارها را زیر سایه خود پنهان می‌کند.

سناریوهای دقیقه نودی ترامپ برای جبران شکست بزرگ
کد خبر: 458898
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- می‌توان گفت دونالد ترامپ یکی از فراموش‌ناشدنی‌ترین رؤسای جمهور آمریکا به شمار می‌رود و گرچه طی دوره چهارساله ریاست‌جمهوری‌اش رفتارهای بی‌قاعده فراوانی از او سر زده اما اقدامات این یک ماه آخر او بی‌تردید تمامی آن رفتارها را زیر سایه خود پنهان می‌کند.

بعد از آنکه ترامپ با 2 بار استیضاح، تبدیل به اولین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا از این حیث شد، در واپسین روزهای حضورش در کاخ سفید رفتارها و اقدامات فراموش‌ناشدنی‌ای نیز برای تاریخ ایالات متحده و شاید جهان به ارث گذاشت.

به اعتقاد کارشناسان، از وقتی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری مغلوب جو بایدن شد، با هیاهو و جنجال‌آفرینی‌های بسیار گسترده در صدد انحراف افکار عمومی از این باخت بزرگ برآمد.

در همین راستا او کوشید تا به جای پذیرش شکست با اقدامات تهاجمی علیه تمامی طرف‌های ممکن سیاست فرار رو به جلوی خود را چه در بعد سیاست داخلی و چه در سیاست‌های برون‌مرزی پی گیرد تا این تصور را دست‌کم در ذهن خود ایجاد کند که همچنان قابلیت تاثیرگذاری را دارد.

پیرو این سیاست، برای رئیس‌جمهور شکست‌خورده آمریکا فرقی نمی‌کند که هدف این تهاجم مایک پنس معاونش باشد، یا کیم جونگ اون رهبر کره شمالی؛ مسئولان بنیاد برکت باشند یا شرکت شیائومی چین. صرف اقدام و انجام چنین کاری برایش حائز اهمیت است تا خود را همچنان جزو آمار سیاستمداران زنده جهان تجسم کند.

شماری از مشاوران و دستیاران ترامپ به واشینگتن پست خبر داده‌اند، او این روزها به شدت عصبانی و برافروخته است، حال آنکه این عصبانیت به دلیل شکست در انتخابات نیست بلکه بدتر از آن، او خود را در مقابل اتهام‌های کنگره تنها یافته و کسانی را که روزگاری متحدان خود تصور می‌کرد در نقطه مقابل خود می‌بیند.

ترامپ معتقد است کسانی که باید متحدش باشند به او پشت کرده و باعث تشدید انزوایش شده‌اند.

برای دونالد ترامپ که دست‌کم طی چهار سال گذشته نشان داده ظرفیت روحی و روانی پذیرش شکست را ندارد این شرایط دردناک‌تر از شلیک تیر خلاص محسوب می‌شود.

به زعم کارشناسان امور آمریکا، امروز موج نگرانی و واهمه در آمریکا نسبت به عملکرد ترامپ تنها مختص مخالفان ترامپ یا شخصیت‌های بی‌طرف بین‌المللی نیست، بلکه این وحشت در رفتار دستیاران نزدیک ترامپ هم آشکار است.

شاید به سبب همین نگرانی‌ها بود که شمار قابل توجهی از دستیاران ترامپ ترجیح دهند نام خود را در فهرست افراد مستعفی از دولت او به ثبت برسانند تا حداقل در آینده در زمره تیم یاغی‌گر او قلمداد نشوند.

اما همین نگرانی همراه با استیصال نزد برخی دیگر از دستیارانش باعث پیدایش رفتارهای تهاجمی و اتهام‌ها و دروغ‌های غیرقابل باوری شد که حتی ساده‌لوح‌ترین افراد نیز قادر به باور کردن آن نیستند.

در حالی که بسیاری از دستیاران ترامپ تلاش می‌کنند با استعفای خود از ادامه شرط‌بندی روی اسب بازنده دست بردارند، برخی دیگر از این دستیاران که ظاهراً تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد ترامپ گذاشته‌اند و آینده‌ی پس از او را در صحنه سیاسی آمریکا (حداقل در کوتاه‌مدت) برای خود تیره و تار می‌بینند گام به گام در این فرار رو به جلو ترامپ را همراهی می‌کنند.

به عبارتی دیگر، امروز ترامپ و حلقه متصلان به او به شدت از همه اطرافیان خود- از اعضای حزب جمهوری‌خواه گرفته تا نهادها و شخصیت‌هایی در دورافتاده‌ترین نقاط دنیا- عصبانی هستند؛ این عصبانیت جنون‌آمیز را در انتشار رگباری لیست‌های تحریم می‌توان حس کرد، اما پیش کشیده شدن مسائلی همچون ارتباط ایران با جریانات تروریستی نظیر القاعده دیگر از آن مسائلی است که نه تنها دوستان ترامپ بلکه مهم‌ترین دشمنان ایران نیز به جز نتانیاهو آن را باور نمی‌کنند.

تکاپوی ترامپ برای باقی ماندن در قدرت چیزی جز وارد آمدن زخم‌های کاری به حیثیت و آبروی سیاسی‌اش چیز دیگری عایدش نکرد، و گرچه رفتارهای او برای مدتی نه‌چندان کوتاه در اذهان باقی خواهد ماند، اما هیچ یک از نقاط تاریک آینده او را روشن نمی‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها