کد خبر: 458947
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۶ ۱۵:۳۷:۳۷
| |

درخواست سیاوشی از وزارت بهداشت برای ورود به توئیت یک نماینده مجلس

نماینده سابق مجلس گفت: قرار نیست خانواده های بی بضاعت به این دلیل که نمی توانند هزینه های تست غربالگری را بپردازند، فرزندانی به دنیا بیاورند که به دلیل مشکلات ژنتیکی، از لحاظ جسمی یا روانی معلولیت دارند.

درخواست سیاوشی از وزارت بهداشت برای ورود به توئیت یک نماینده مجلس
کد خبر: 458947
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۶ ۱۵:۳۷:۳۷

اعتمادآنلاین| روز گذشته، کبری خزعلی «رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای انقلاب فرهنگی» در توئیتی از لغو اجبار غربالگری توسط مادر و پزشکان با تلاش برخی نمایندگان انقلابی مجلس خبر داد.

در همین رابطه، یک نماینده سابق مجلس با انتقاد از این موضوع گفت: با همین آزمایش غربالگری از به دنیا آمدن کسانی که ناخواسته به دنیا می آیند و سختی های زیادی متحمل می شوند و خانواده های خود را نیز دچار مشکل می کنند تا حدود زیادی جلوگیری به عمل می آید.


طیبه سیاوشی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره موضوع غربالگری نوزادان پیش از تولد گفت: به نظر می رسد که بودجه مربوط به غربالگری از لایحه بودجه 1400 در کمیسیون تلفیق حذف شده است. ظاهرا با لابی گری کبری خزعلی به عنوان رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای انقلاب فرهنگی، این بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس حذف شده است.

وی افزود: مطمئنا مجامع علمی مخالف این اقدام هستند و این موضوع به هیچ وجه سیاسی نیست. بلکه بحثی علمی است. در کشور ما طبقات ضعیف تر می توانند با بیمه از مزایای غربالگری استفاده کنند و به گفته کارشناسان این مرحله زمان زیادی هم می برد. این مرحله دلایل مختلفی دارد و برای کسانی که دارای مشکلات ژنتیکی و فامیلی هستند تا ازدواج های فامیلی و مباحث مربوط به شناسایی جنین معلول را در برمی گیرد.

نماینده سابق مجلس گفت: واکنش ها به توئیت اخیر خانم خزعلی بسیار گسترده بوده است. به این دلیل که مردم ما به این مساله باور پیدا کرده اند که پیشگیری بهتر از درمان و هزینه های جانبی است. مردم به این نتیجه رسیده اند و امیدوارم که سایرین نیز چنین عقیده ای پیدا کنند. با همین آزمایش غربالگری از به دنیا آمدن کسانی که ناخواسته به دنیا می آیند و سختی های زیادی متحمل می شوند و خانواده های خود را نیز دچار مشکل می کنند تا حدود زیادی جلوگیری به عمل می آید.

بهزیستی همیشه مشکل بودجه دارد



وی بیان کرد: دستگاهی به نام «سازمان بهزیستی» وجود دارد که از معلولین ذهنی و جسمی مراقبت می کند که البته همیشه هم مشکل بودجه دارد. در چهارسالی که نماینده بودم می دیدم که تلاش نماینده ها و دستگاه های دولتی همواره بر این بوده که بتوانند هزینه های این سازمان را تامین کنند. موضوعی که خانم خزعلی درباره آن توئیت کرده، با جان و زندگی مردم و سلامت آنها مرتبط است و مستقیما به این ارگان ها برمی گردد. به همین دلیل است که جامعه را بسیار متاثر و واکنش های زیادی ایجاد کرده است.

واکنش های مردم در فضای مجازی بسیار آگاهانه بود


سیاوشی ادامه داد: وقتی واکنش های به این توئیت را از شب گذشته دیدم برایم شوک آور بود. واکنش های مردم در فضای مجازی بسیار آگاهانه و به دور از توهین و برچسب های سیاسی بود. در واقع بیشترین کاربرانی که به این توئیت واکنش نشان داده بودند، به موضوع سلامت پرداخته اند. همچنین به این موضوع پرداخته شده که جامعه ما با اینکه نیاز به افزایش جمعیت دارد اما نیازمند یک جمعیت کیفی است.

این نماینده سابق مجلس گفت: قرار نیست خانواده های بی بضاعت به این دلیل که نمی توانند هزینه های تست غربالگری را بپردازند، فرزندانی به دنیا بیاورند که به دلیل مشکلات ژنتیکی، از لحاظ جسمی یا روانی معلولیت دارند. زیرا به هرحال اقشار توانمندتر به لحاظ وضعیت خوب مالی که دارند، می توانند بدون بیمه نیز تست غربالگری را انجام دهند. و در اینجا اقشاری که لطمه می بینند، طبقات ضعیف جامعه هستند.

وی در پایان گفت: باید مردم و اقشار جامعه این را از نمایندگان مجلس درخواست کنند که اگر سازوکاری برای حذف ردیف بودجه غربالگری در نظر گرفته اند، در تصمیم خود تجدیدنظر کنند. به طور حتم وزارت بهداشت نیز با این تصمیم به دلایل علمی مخالف است و انتظار می رود که موضع رسمی خود را در این باره اعلام کند.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها