کد خبر: 459271
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۱ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چگونه والدین می‌توانند بر پرورش مهارت‌های کودکان مبتلا به اتیسم اثرگذار باشند؟

اتیسم یکی از اختلالاتی است که معمولاً در سه سال اول زندگی فرد نمایان می‌شود. مشکل در برقراری ارتباط و بروز رفتارهای تکرارشونده از علائم بارز این اختلال است.

چگونه والدین می‌توانند بر پرورش مهارت‌های کودکان مبتلا به اتیسم اثرگذار باشند؟
کد خبر: 459271
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اتیسم اختلالی نورولوژیک است که در سال‌های اولیه رشد کودک نمایان می‌شود. رفتارهای تکرارشونده و اختلال در مهارت‌های ارتباطی کلامی و غیرکلامی از جمله مشکلات مبتلایان به اتیسم است. در حال حاضر آمار شیوع اتیسم در هر 59 تولد یک نفر در کل دنیاست.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، دانستن راهکارهای مناسب برای برخورد با این کودکان می‌تواند به والدین افراد مبتلا به اختلال اتیسم کمک کند تا مهارت‌های ارتباطی فرزندان خود را تقویت کنند.

به کودک خود انگیزه دهید تا با دیگران ارتباط برقرار کند

اتیسم

یکی از وسایل مورد علاقه کودک‌تان را به او نشان دهید و فرزند خود را برای در دست گرفتن آن وسیله تشویق کنید. وقتی فعالیت‌ها بر اساس علایق آنها باشد، کودکان بیشتر درگیر می‌شوند و ارتباط موثر برقرار می‌کنند. هنگام برقرای ارتباط از کودک خود تمجید کنید؛ مثلاً بگویید: آفرین که از من می‌خواهی تا کمکت کنم.

پاچو فرزند سه‌ساله دلیسیا است. او به اختلال اتیسم دچار شده و مهارت کلامی پایینی دارد. دلیسیا با قرار دادن یک کلوچه در ظرف شیشه‌ای او را به حرف زدن وا می‌دارد. پاچو کلوچه‌ها را می‌بیند؛ اما به تنهایی نمی‌تواند آنها را بردارد. پاچو باید از مادرش بخواهد تا آن ظرف را به او بدهد. پس از آنکه دلیسیا به او یاد می‌دهد چگونه درخواست خود را برای داشتن کلوچه‌ مطرح کند، دلیسیا به او کلوچه را می‌دهد و با گفتن جمله «آفرین که به من گفتی» از او تعریف می‌کند.

مهارت‌های ارتباطی را مدل‌سازی کنید

اتیسم

مهارت‌های ارتباطی را با صحبت کردن و همچنین استفاده از حرکات و حالات چهره مدل‌سازی کنید چراکه فرزند شما از این الگو تقلید خواهد کرد. برای انجام این کار در نزدیکی کودک خود بنشینید و هنگامی که کودک از شما تقلید کرد از او به خاطر استفاده از این مهارت‌های جدید تمجید کنید.

پاچو نمی‌تواند ظرف کلوچه را باز کند، بنابراین ظرف را به دلیسیا می‌دهد و دلیسیا با گفتن «باز کن لطفاً» مدل‌سازی می‌کند تا کودک نیز از او یاد بگیرد. برای آن دست از کودکان مبتلا به این اختلال که صحبت نمی‌کنند باید از ابزار‌های تقویتی یا جانشین استفاده کرد. راه‌های ارتباطی ساده مثل جابه‌جایی عکس یا ابزار پیشرفته‌تری مثل تبلت و نرم‌افزارهای مختلف می‌تواند به تشویق کودک برای صحبت کردن کمک کند.

آرچی پسر 10ساله اتیستیک است که نمی‌تواند صحبت کند. هنگامی که از او می‌خواهند سبزیجات بخورد جیغ می‌کشد. پدرش سبزیجات را در ظرف او قرار می‌دهد و مادرش با فشار دادن روی عکسی در تبلت می‌گوید «نه ممنونم». مادر با این کار الگوی غیرکلامی را به فرزندش می‌آموزد.

کودک خود را به استفاده از مهارت‌های ارتباطی جدی‌تر ترغیب کنید

اتیسم

با استفاده از روش‌های کلامی، بصری و فیزیکی فرزند خود را تشویق کنید تا بتواند ارتباط برقرار کند. فابیانا، مادر آرچی، فرزندش را ترغیب می‌کند که با نگه داشتن دکمه «نه ممنونم» منظور خود را برساند و پس از آن فابیانا سبزیجات را با خوراکی مورد علاقه او جایگزین می‌کند.

آموزش‌ها را بیشتر کنید و آنها را تعمیم دهید

اتیسم

از راهکارهای مدل‌سازی و تمجید کردن از کودک برای آموزش لغات و عبارات جدید استفاده کنید و آموزش‌های قبل را بسط دهید. زمانی که پاچو یاد گرفت که تنهایی درخواست کلوچه کند، مادرش جمله «کلوچه لطفاً» را با اضافه کردن کلمه جدید «کلوچه می‌خواهم لطفاً» بسط می‌دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها