شناسایی 10 بنای قدیمی شخصی برای ثبت ملی در آستارا

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا گفت: 10 بنای قدیمی شخصی با شرایط معماری و فرهنگی لازم جهت ثبت ملی شناسایی شده و در صورت همکاری مالکان و مسئولان نسبت به ثبت ملی آنها اقدام می کنیم.

شناسایی 10 بنای قدیمی شخصی برای ثبت ملی در آستارا
کد خبر: 459284
|
۱۳۹۹/۱۰/۲۸ ۱۴:۱۶:۴۴

اعتمادآنلاین| رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا گفت: 10 بنای قدیمی شخصی با شرایط معماری و فرهنگی لازم جهت ثبت ملی شناسایی شده و در صورت همکاری مالکان و مسئولان نسبت به ثبت ملی آنها اقدام می کنیم.

پردل امیری نژاد اظهار کرد: تعدادی خانه مخروبه و ورثه ای قدیمی در آستارا وجود دارد که در صورت مشارکت مالکان یا وراث آنها می توان با تغییر کاربری و ایجاد موزه های مردم شناسی در آنها زمینه اشتغال برای جوانان ایجاد کرد.

وی افزود: سه بقعه متبرکه و تاریخی پیرقطب الدین، باباحسن و محمددوست برای ثبت ملی به اداره کل متبوع معرفی شده و چهار بنای ثبتی شامل مدرسه حکیم نظامی، مدرسه شهید مدنی، ساختمان چوبی گمرک و بقعه شیخ محمود خیوی در آستارا موجود است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا ادامه داد: اماکن تاریخی این شهرستان مربوط به دوره اسلامی است و قدیمی ترین بنای تاریخی در آستارا بقعه شیخ محمود خیوی است که در سال 52 ثبت شده و با داشتن دو گنبد سنگی به عنوان یکی از عجائب هفتگانه گیلان معروف است و در سال 98 مرمت شده و برای محوطه سازی و تعیین حریم به اعتبار نیاز دارد.

امیری نژاد افزود: ساختمان چوبی گمرک آستارا نیز از دیگر بناهای تاریخی و فرهنگی این شهرستان است و 70 درصد آن مرمت و بازسازی شده و در صورت تامین اعتبار لازم به طور کامل مرمت خواهد شد.

او گفت: گشت و کنترل روزانه در محوطه ها، بناها و اماکن تاریخی آستارا انجام می شود و با متخلفان و متصرفان میراث فرهنگی قاطعانه برخورد می شود ضمن آنکه با فعال کردن میراث بانان و استفاده از ظرفیت حفاظت مردمی، مراقبت از میراث فرهنگی آستارا را تقویت کرده ایم.

شهرستان مرزی بندر آستارا با 91 هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها