«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

شبی در میامی؛ زمانی که محمد علی مسلمان شد

محمد علی، که آن زمان کاسیوس کلی نامیده می‌شد، با شکست دادن سانی لیستون یکی از بزرگ‌ترین تغییرات تاریخ ورزش را رقم زد و قهرمانی جهان را از آن خود کرد؛ اما این تنها اتفاق مهم آن شب نبود.

شبی در میامی؛ زمانی که محمد علی مسلمان شد
کد خبر: 459473
|
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدعلی، که آن زمان کاسیوس کلی نامیده می‌شد، با شکست دادن سانی لیستون یکی از بزرگ‌ترین تغییرات تاریخ ورزش را رقم زد و قهرمانی جهان را از آن خود کرد؛ اما این تنها اتفاق مهم آن شب نبود. زمانی که کلی در میامی روی رینگ برای قهرمانی مبارزه می‌کرد، سه شخصت مهم تاریخ آمریکا نیز در سالن مبارزه حضور داشتند: مالکوم ایکس، سام کوک و جیم براون.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از بی‌بی‌سی اسپورت، همچون علی، مالکوم ایکس فعال حقوق مدنی، سام کوک خواننده و جیم براون بازیکن فوتبال آمریکایی (NFL)، سیاهپوستان بی‌باک و کاریزماتیکی بودند که از جایگاه‌شان استفاده کردند و برای برابری نژادی در ایالات متحده به مبارزه برخاستند.

1

به ندرت اتفاق می‌افتاد که این چهار دوست با هم ملاقات کنند، اما آن شب- 25 فوریه 1964- این اتفاق رخ داد و آنها برای دیدار با یکدیگر توافق کردند. آن روزها اوج جنبش حقوق مدنی در آمریکا بود و آن جلسه زندگی آنها و روند تاریخ آمریکا را تغییر داد.

براون که در سال 2019 چهارمین بازیکن برتر تاریخ فوتبال آمریکا لقب گرفت سازمان‌هایی را برای توانمندسازی جامعه سیاهپوستان تاسیس کرد. مالکوم ایکس که مسلمان شده بود مربی معنوی علی بود. کوک نیز یک خواننده و ترانه‌سرا و کارآفرین بود که به تازگی «A Change Is Gonna Come» را ضبط کرده بود؛ یعنی یکی از مهم‌ترین آهنگ‌های سیاسی آن زمان.

این سه رهبر جنبش مدنی آمریکا پس از دیدن علی در مسابقه قهرمانی سنگین‌وزن جهان، به اتاق مالکوم ایکس در هتل همپتون هاوس یکی از معدود هتل‌های میامی که سیاهپوستان را در خود جای می‌داد رفتند. و این همان نشستی بود که بعدها اهمیت زیادی پیدا کرد.

هرچند این نشست آن زمان چندان اهمیتی نزد رسانه‌ها نداشت، اما حالا سروصدای زیادی به پا کرده است. وقتی کمپ پاورز روزنامه‌نگار سابق این داستان را شنید سوالی در ذهنش نقش بست و این سوال او را به نوشتن نمایش «یک شب در میامی» ترغیب کرد. نمایشی که حالا به فیلمی بلند تبدیل شده است.

پاورز در این‌ باره گفته است: «آن شب برای آنها لحظه مهمی بوده است. مردم واقعاً از حضور این بزرگان در کنار یکدیگر آگاهی نداشتند. آنها نمی‌دانستند چه اتفاق برزگی در حال رخ دادن است.»

1

برگزاری جلسه مهم

مالکوم ایکس اوایل سال 1964 دین اسلام را در آمریکا تبلیغ می‌کرد و به همین خاطر نیز FBI تمام فعالیت‌های او را تحت نظر داشت. مالکوم با محمد علی در میامی دیدار کرد و به دلیل حضور وی در میامی خبرنگاران از او سوال می‌کردند که آیا علی جزئی از جنبش مسلمانان سیاهپوست است؟ سوالی که بعدها محمدعلی جوابش را داد.

پول و شهرت برای ما اهمیت نداشت

جیم براون در مستندی که سال 2019 پخش شد درباره آن نشست گفته: «ما در مورد ایستادن در کسوت یک انسان صحبت کردیم و خواستار حقوق خود بودیم. ما در خطر از دست دادن پول و محبوبیت خود بودیم، اما هیچ کدام از ما به این موضوع اهمیت نمی‌داد.»

بعد از آن جلسه مهم در میامی، محمد علی از حضور در جنگ ویتنام سر باز زد و این تصمیم او با حمایت جیم براون و تعدادی دیگر از ورزشکاران برجسته سیاهپوست روبه‌رو شد. بیل راسل و کریم عبدالجبار، 2 فرد مهم تاریخ بسکتبال آمریکا، نیز به علی و براون پیوستند و از انتخاب محمد علی حمایت کردند.

صبح روز بعد از آن جلسه بود که قهرمان جدید جهان تایید کرد که مسلمان شده است و نام خود را به «کاسیوس X» تغییر می‌دهد. او به خبرنگاران گفت: «لازم نیست آن چیزی باشم که شما می‌خواهید.»

اما اتفاق اصلی 9 روز بعد رخ داد و قهرمان تازه بوکس جهان اعلام کرد نامش را به «محمد علی» تغییر می‌دهد زیرا «کاسیوس کلی» نام یک برده است.

در ماه دسامبر همان سال، کوک در هتلی در لس‌آنجلس به ضرب گلوله کشته شد و 2 ماه بعد هم مالکوم ایکس ترور شد. ترانه «A Change is Gonna Come» و زندگینامه مالکوم پس از مرگ آنها منتشر شد؛ اما نه کوک و نه مالکوم تاثیری را که بر دنیا گذاشتند هرگز ندیدند.

1

علی و براون به آنچه که احساس می‌کردند درست است ادامه دادند. براون در سال 1966، پس از اینکه برای سومین بار به عنوان با ارزش‌ترین بازیکن NFL انتخاب شد، در سن 29 سالگی، با فوتبال آمریکا خداحافظی کرد.

علی به اتهام طفره رفتن از حضور در جنگ ویتنام محکوم و پروانه بوکس او باطل شد. علی به پنج سال حبس تعزیری هم محکوم شده بود اما هرگز به زندان نرفت.

این محکومیت باعث شد عنوان قهرمانی جهان از او پس گرفته شود و تقریباً چهار سال از این رشته کنار گذاشته شد. هرچند محمد علی دوباره به رینگ بوگس بازگشت و دوباره قهرمان جهان شد. او پیروزی‌هایی تاریخی‌ای برابر جورج فورمن و جو فریزیر به دست آورد و به یکی از بزرگ‌ترین ورزشکاران جهان تبدیل شد. محمد علی در سال 2016 در سن 74سالگی درگذشت.

الی گوری، بازیگر نقش محمد علی در فیلم یک شب در میامی، گفته است: «او روحیه خودش را در برابر هر چالشی حفظ می‌کرد. هنگامی که دولت علیه او حکم صادر کرد محمد علی ایستاد و اصول خود را حفظ کرد.»

1

ادامه جنگ ورزشکاران با تبعیض نژادی

«یک شب در میامی» در حالی اکران می‌شود که ورزشکاران امروز، نسبت به دهه 60 میلادی، فعالیت سیاسی بیشتری دارند. بی‌عدالتی‌های نژادی در سال‌های اخیر نیز نشان می‌دهد جهان نیازمند تغییرات بیشتری است.

هتل همپتون هاوس اکنون به یک مرکز فرهنگی بدل شده و جیم براون 84ساله همچنان صدای مورد احترام جامعه سیاهپوستان است.

لوئیس همیلتون

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها