«فجر» جلوی فراموشی «تئاتر» را می‌گیرد

حمید ابراهیمی کارگردان «کمان ابرو» که در سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، عنوان کرد که این نمایش به شکل منظوم اجرا می‌شود.

«فجر» جلوی فراموشی «تئاتر» را می‌گیرد
کد خبر: 459613
|
۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ۱۱:۳۱:۱۷

اعتمادآنلاین| حمید ابراهیمی کارگردان «کمان ابرو»، درباره این اثر نمایشی که در بخش مهمان این دوره از جشنواره تئاتر فجر حضور دارد، گفت: «کمان ابرو» یک اثر منظوم درباره آرش کمانگیر است. به طور کلی چند سالی می‌شود که تلاش دارم برخی از آثارم را به صورت شعر بنویسم مثل «ته خط» که چاپ هم شده است.

وی افزود: یک اثر چه به لحاظ فرم و چه به لحاظ مفهوم هرچه قوی‌تر باشد مخاطب را بیشتر جلب می‌کند زیرا این 2 موضوع همدیگر را کامل می‌کنند. در «کمان ابرو» سعی کردم فرمی را پیش بگیرم که در جامعه ما ریشه دارد.

ما بزرگان زیادی مثل حافظ، سعدی و مولانا را در زمینه ادبیات داشتیم که البته آرام آرام به فراموشی سپرده می‌شوند در حالی که گاهی تئاترهایی می‌بینیم که به زبان کوچه و بازار هستند و شخصیت‌ها به شکل من درآوردی صحبت می‌کنند، با دیدن این آثار دلم می‌گیرد از همین رو سعی کردم در آثارم بیشتر به سراغ ادبیات منظوم بروم.

این کارگردان و بازیگر تئاتر توضیح داد: تلاش می‌کنم از مضامین و قصه‌هایی استفاده کنم که برای مخاطب جذاب باشند و مردم به تماشای آنها بنشینند برای مثال قسمت‌هایی از «کمان ابرو» را نزدیک به یک متن رپ نوشتم که تماشاگر ضمن آشنا شدن با ادبیات کهن با نمایش هم ارتباط برقرار کند.

وی درباره تاثیر کرونا بر وضعیت تئاتر در یک سال اخیر بیان کرد: کرونا نه تنها تئاتر که نظام فرهنگی و اجتماعی را در کل دنیا تغییر داده است البته بعد از شیوع کرونا سینما و تئاتر دست‌خوش اتفاقات عجیبی شدند.

تئاتر یک هنر زنده است که در یک سالن با حضور جمعیت مخاطبان شکل می‌گیرد و با آنها معنا پیدا می‌کند در این وضعیت خیلی‌ها بحث تئاتر آنلاین را مطرح می‌کنند که به نظرم درست نیست زیرا چنین نمایشی دیگر تئاتر نیست و احتمالاً نام دیگری دارد.

ابراهیمی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت‌ها و حکومت‌ها باید از تئاتر حمایت کنند. جشنواره تئاتر فجر هم از جمله رویدادهایی است که حمایت ویژه‌ای از هنرمندان می‌کند اما جالب این است که در دوره کرونا بسیاری از ادارات و اماکن باز بودند اما این تئاتر بود که تعطیل شد.

وی در پایان صحبت‌هایش متذکر شد: حتی حضور پنجاه درصد مخاطبان هم در سالن‌های تئاتر باعث می‌شود این هنر از بین نرود و به دست فراموشی سپرده نشود. حضور تماشاگران در سالن‌های تئاتر هرچند اندک خون تازه‌ای به رگ‌های این هنر تزریق می‌کند.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه 11 تا 20 بهمن 99 برگزار می‌شود.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها