رئیس انجمن مامایی کشور:

حذف غربالگری بارداری، کمکی به افزایش جمعیت کشور نمی‌کند

رئیس انجمن مامایی کشور بیان کرد: نمایندگان مجلس اگر می‌خواهند عملکرد انقلابی داشته باشند بهتر است برای بهبود شرایط اجتماعی و یکسری امکانات که جوان امروز نیاز دارد تلاش کنند تا جوانان تشویق به ازدواج و فرزندآوری شوند وگرنه با حذف غربالگری ژنتیک بر جمعیت کشور افزوده نمی‌شود. 

حذف غربالگری بارداری، کمکی به افزایش جمعیت کشور نمی‌کند
کد خبر: 459846
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۱ ۱۰:۵۸:۲۳

اعتمادآنلاین| ناهید خداکرمی، رئیس انجمن مامایی کشور با اشاره به پیشنهاد اخیر حذف اجباری غربالگری ژنتیک مادران باردار اظهار کرد: چندین مورد نقض ژنتیک از طریق غربالگری تشخیص داده می‌شود که سه مورد از این نقض‌های ژنتیک مشمول سقط قانونی شده و قانون از مادران باردار در این راستا حمایت می‌کند.

وی افزود: از زمانی که موضوع کاهش نرخ باروری و کند شدن آهنگ رشد جمعیت در کشور مطرح شده است، راهکار‌هایی برای افزایش جمعیت و ارتقای نرخ باروری مطرح شد که همه این‌ها به صورت دستورالعمل‌های گوناگون و آسان در جهت منع کردن یک سری وسایل بهداشتی یا منع غربالگری است که همه این موارد بیراهه بوده و موجب افزایش جمعیت نشده و به بیانی دیگر برای ما جمعیتی نمی‌سازد.

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران گفت: جمعیت در جامعه‌ای که رفاه و امید اجتماعی بالایی وجود داشته باشد افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین باید به جای اینکه در امور پزشکی مداخله کرده یا یکسری امکانات را برای مادران باردار منع کنیم، به مسائل اجتماعی که باعث عدم میل به ازدواج و فرزندآوری خانواده‌ها می‌شود، توجه کنیم.

خداکرمی تأکید کرد: اگر می‌خواهیم قانونی برای بهبود نرخ باروری و افزایش رشد جمعیت در مجلس مصوب کنیم، این قانون باید ببیند جامعه، جوان امروز یا زنان از این کشور و زندگی در این کشور چه می‌خواهند.

وی بیان کرد: بسیاری از قوانین اجتماعی ما که دایمی و ثابت به نظر می‌رسند خود مانع ازدواج و فرزندآوری هستند؛ از سوی دیگر این قوانین اجتماعی یکی از دلایل مهاجرت است که در کند شدن آهنگ رشد جمعیت نقش دارد.

رئیس انجمن مامایی کشور بیان کرد: نمایندگان مجلس اگر می‌خواهند عملکرد انقلابی داشته باشند بهتر است برای بهبود شرایط اجتماعی و یکسری امکانات که جوان امروز نیاز دارد تلاش کنند تا جوانان تشویق به ازدواج و فرزندآوری شوند.

وی تأکید کرد: باید با بهبود شرایط اجتماعی اشتیاق خانواده‌ها را برای فرزندآوری افزایش دهیم و به دنبال جمعیت خوشبخت باشیم؛ وقتی این شرایط وجود ندارد، خانواده هم از فرزندآوری امتناع می‌کند.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران تأکید کرد: نباید فکر کنیم با کنترل خانواده‌ها و با دستور جمعیت افزایش پیدا می‌کند، کما اینکه در 12 سال گذشته نه تنها جمعیت افزایشی نشده بلکه زاد و ولد کاهش پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: یکسری ضعف در غربالگری و مسائل حمایتی خانواده وجود دارد که جامعه مامایی و متخصصان زنان و زایمان نیز آن را قبول دارند. همه این‌ موارد با تقویت مراکز مشاوره مامایی رفع می‌شود. گاهی آنقدر به خود آزمایش توجه می‌شود که به خواست مادر توجه نمی‌شود؛ ان‌شاءالله که جامعه علمی کشور بتواند انتخاب‌هایی که مادر می‌تواند داشته باشد را در نظر گیرد.

خداکرمی تأکید کرد: یک مادر باید قدرت انتخاب داشته باشد و اگر تصمیم گرفت جنینی را که معلولیت‌های مختلف را داراست نگه دارد، امکانات این روند برای وی فراهم باشد. مادر‌هایی که با غربالگری تصمیم به سقط می‌گیرند، چون قصد بچه‌دار شدن دارند بلافاصله پنج تا شش ماه بعد نیز مجدداً برای فرزندآوری مراجعه می‌کنند. در سال گذشته براساس گزارش پزشکی قانونی حدود 12 هزار درخواست برای سقط وجود داشته است که 9 هزار مورد آن به سقط درمانی منجر شده است و مطمئنا همه این 9 هزار مورد دوباره برای فرزندآوری باز می‌گردند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سقط جنین غیر قانونی یک عمل مذموم است گفت: وقتی مادری در عسر و حرج هست، هیچ قانونی نمی‌تواند از سقط او جلوگیری کند. این مادر با تمام ممنوعیت‌ها حتی با زندان و جریمه، چنانچه خود بخواهد فرزند معلولش را سقط می‌کند.

وی بیان کرد: باید شرایط دسترسی به وسایل پیشگیری همچنان آسان باشد و به خواسته مادری که نمی‌خواهد جنین معلول خود را به دنیا آورد احترام بگذاریم و مادری که می‌خواهد فرزندش را حفظ کند نیز امکانات لازم را برای او فراهم کنیم.

منبع: ایکنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها