حوزوی‌ها با چه شرطی می‌توانند معلم بشوند؟

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در واکنش به جذب حوزوی‌های سطح دو و سه به عنوان معلم زبان و ادبیات فارسی گفت: در مکانیزم جدید آموزشی حوزه‌های علمیه رشته‌های تخصصی هم در کنار آن دروس حوزوی تدریس می‌شود، به گونه‌ای که در پاره‌ای موارد، فارغ‌التحصیلان نظام حوزوی مشروط بر اینکه آن واحدها را گذرانده و حدنصاب علمی مورد نیاز برای تدریس را کسب کرده باشند، می‌توانند جذب شوند.

حوزوی‌ها با چه شرطی می‌توانند معلم بشوند؟
کد خبر: 459865
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۱ ۱۱:۴۷:۳۶

اعتمادآنلاین| محمود امانی تهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، درباره واکنش به جذب و استخدام دارندگان مدارک سطح دو و سه حوزه علمیه به عنوان معلمان زبان فارسی گفت: در بند 11 وظایف و اختیارات شورای عالی آموزش و پرورش جمله‌ای مبنی بر «بررسی و تصویب مقررات و اصول لازم برای گزینش تخصصی و تربیت و استخدام معلمان به تناسب احتیاجات در مراحل تحصیلی با رعایت ضوابط» قید شده است. تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی نسبت به این امر اعتراض داشتند، آن‌ها اعتراض‌شان را مکتوب کردند و برای ما و مقام عالی وزارت آموزش و پرورش فرستادند. در باب این موضوع ورود پیدا کردیم و وزیر آموزش و پرورش هم راجع به این قضیه کار را به شورای عالی ارجاع دادند.

تهرانی خاطرنشان کرد: برای رسیدگی به این مساله جلسه‌ای تشکیل دادیم؛ حرف انجمن‌های تخصصی ادبیات، علوم اجتماعی، تاریخ و چند رشته دیگر را شنیدیم. سپس موضوع از طریق معاونت برنامه‌ریزی آموزش و پرورش و ستاد همکاری‌های بین حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش مورد بررسی جامع قرار دادیم و در نهایت تصمیم‌های بسیار مهمی راجع به این قضیه گرفتیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: همه افراد که در راس آن‌ها حضرت آیت الله اعرافی؛ مدیر حوزه‌های علمیه کشور، به صراحت در ملاقات خصوصی که من با ایشان داشتم و هم در جلسه‌ای عمومی شورای سیاستگذاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش در این باب گفتند، وقتی معلمی سر کلاس می‌رود، باید تخصص آن رشته و صلاحیت آن را داشته باشد و ذره‌ای نباید در این زمینه اهمال کرد.

وی با اشاره به چگونگی شرایط حوزوی‌ها در نظام آموزش و پرورش مطرح کرد: در کنار این مسئله حوزه‌های علمیه نیز تطوری پیدا کرده‌اند و تغییراتی در مدیریت آن‌ها به وجود آمده است. در مکانیزم جدید آموزشی حوزه‌های علمیه رشته‌های تخصصی هم در کنار آن دروس حوزوی تدریس می‌شود. به گونه‌ای که در پاره‌ای موارد، فارغ‌التحصیلان نظام حوزوی مشروط بر اینکه آن واحدها را گذرانده و حدنصاب علمی مورد نیاز برای تدریس را کسب کرده باشند، می‌توانند جذب شوند.

امانی در ادامه گفت: بنابراین منع کلی فارغ‌التحصیلان نظام حوزوی از ورود به آموزش و پرورش امر درستی نیست، اما باید مطمئن شد این فردی که به آموزش و پرورش آمده، واحدهای مرتبط را گذرانده و اکنون حائز این شرایط است و این موضوع باید در ساز و کار گزینش مورد توجه قرار بگیرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره توافقات شکل گرفته در این خصوص بیان کرد: یکسری توافقات را برای امسال و یک سری توافقات را برای سال آینده حاصل شده است. برای مثال توافقی که صورت گرفته این بود که سوابق تحصیلی افراد در آن رشته‌های خاص، واحدهایی که گذرانده‌اند و کیفیتی که کسب کرده‌اند، گزارش شود.

وی ادامه داد: در امتحان ورودی نیز باید مسئله تخصصی مورد سنجش قرار بگیرد، زیرا این‌ها با آزمون جذب می‌شوند و بدون آزمون نیستند، از این رو باید در آزمون، توان علمی آن‌ها مورد سنجش قرار بگیرد. همچنین باید بین مصاحبه‌کنندگان در جلسه مصاحبه، یک فرد متخصص در رشته مذکور حضور داشته باشند و از طرفی نصاب علمی فرد با رشته تخصصی تایید می‌شود.

امانی گفت: مطمئن باشید با این مکانیسم اجازه ورود به فردی که دانش رشته معملی ندارد، داده نخواهد شد. در سال‌های بعد این طرح همراه با کارنامه‌هایی پیوست خواهد بود. به عنوان مثال حوزه باید بگوید که این شخص علاوه بر دارا بودن سطح دو، در یک سری رشته‌ها هم مطالعه داشته است. اینها هم به شرط اینکه ذره‌ای بر مسئله تخصص آن‌ها خدشه وارد نشود، لحاظ خواهد شد. این خبر خوبی است که حوزه به سمت برنامه‌های بین رشته‌ای حرکت کرده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در پایان اظهار داشت: از آن طرف ما حتی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نیز امتحان می‌گیریم، اینطور نیست که اگر شخصی لیسانس دارد، ما او را وارد عرصه معلمی کنیم، بلکه از آن‌ها نیز آزمون گرفته خواهد شد. ما در کشور برای آموزش عالی دو نهاد حوزه علمیه و دانشگاه‌ها را داریم. به هر دو دانش آموختگان این دو نهاد اجازه ورود به معلمی را می‌دهیم اما در گزینش ملاک‌ها ما به طور جدی اعمال خواهد شد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها