چرا اصولگرایان از FATF می‌ترسند / چین، روسیه و سوریه هم جزو FATF هستند

عموم اعضای مجمع اصول‌گرا هستند. با اینکه مسیر به سمت تصویب FATF می‌رفت، متاسفانه بررسی آن را به روزمرگی گذراندند تا زمان به پایان رسید. اخیرا به درخواست رئیس جمهوری و دستور مقام معظم رهبری، این لوایح مجددا در دستور کار قرار گرفت.

چرا اصولگرایان از FATF می‌ترسند / چین، روسیه و سوریه هم جزو FATF هستند
کد خبر: 460160
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۲ ۱۹:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سال‌هاست موضوع FATF به دلیل مخالفت بعضی از اصول‌گرایان تصویب نشده است. در حال حاضر با وجود تاکید مقام معظم رهبری برای بررسی مجدد این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تاخیر مجمع در بررسی کنوانسیون مذکور سبب شده است تا مشکلات بانکی کشور افزایش یابد. باید دید چرا مجمع تشخیص مصلحت نظام عزمی جدی برای به نتیجه نرسیدن FATF نشان نداده است. در همین خصوص گفت‌وگوی سید محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب را می‌خوانید


پـــس از پذیــرش درخــواست بررسی مجدد FATF توسط رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز جلسه‌ای برای بررسی این لوایح انجام نداده است. علت این تاخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عموم اعضای مجمع اصول‌گرا هستند. با اینکه مسیر به سمت تصویب FATF می‌رفت، متاسفانه بررسی آن را به روزمرگی گذراندند تا زمان به پایان رسید. اخیرا به درخواست رئیس جمهوری و دستور مقام معظم رهبری، این لوایح مجددا در دستور کار قرار گرفت.

البته طبق خبری که دارم، دو جلسه کمیسیون تشکیل شده و در حال بررسی است. با این حال تا زمانی که غلظت اعضای مجمع تشخیص یک جناح است، در مسائلی مانند همین مصداق مشکلاتی ایجاد خواهد شد. زمانی بعضی از جریان اصول‌گرایی برجام را تایید و تصدیق کرده و سعی می‌کردند با برجام عکس بگیرند اما مواضع و تبلیغات اخیر آن‌ها به این سمت است که همه مناسبات بین‌المللی را انکار کرده و نسبت به آن‌ها بی‌اعتمادی نشان می‌دهند.

نامه اخیر مقام معظم رهبری نشان داد که اگر جریان اصول‌گرایی دغدغه مسائل معیشتی، اقتصادی و داخلی کشور را دارد، یکی از عواملی که برای رفع مشکلات وجود دارد، FATF است. پس از تحریم‌های بی‌منطق آمریکا، یک تحریم داخلی نیز توسط خود ما انجام شد. مبارزه با پولشویی به این معنا است که منشا پول مشخص بوده و جا‌به‌جایی‌های آن زیر نظر وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی باشد. عده‌ای کم لطفی می‌کنند و می‌گویند با تصویب FATF اگر ما بخواهیم به سوریه، عراق و لبنان کمک کنیم، موانعی ایجاد خواهد شد، در حالی که طبق تعریف سازمان ملل، این کشورها تروریست نیستند. این لوایح تنها مانع انتقال پول به سازمان‌ها و گروه‌های تروریستی مانند داعش و القاعده خواهد شد اما مبادله بانکی با دوستان ایران مانعی ندارد.

از سوی دیگر این افراد با همین شعار و ادعا تمام ملت ایران را زیر فشار قرار می‌دهند. به دلیل تصویب نشدن کنوانسیون مورد بحث، همه مردم، هر ایرانی مقیم خارج کشور و هر تاجری که بخواهد مبادله مالی انجام دهد، تحت فشار قرار دارد. چرا ترکیه ، روسیه و همراهان ما نمی‌توانند با ایران معامله کنند؟ یکی از دلایل این محدودیت همین است.

بانک‌ها قواعدی را ذیل عضویت FATF پذیرفته‌اند و به ناچار نمی‌توانند با کسانی که عضو نیستند همکاری کنند. نباید بیش از این شاهد تاخیر باشیم. اگر بایدن به برجام بازگردد و شرایط بین‌المللی ما بهبود پیدا کند، حتی پس از آن نیز مشکلاتی به دلیل تصویب نشدن FATF وجود خواهد داشت. شاید اگر عضو این کنوانسیون بودیم، بهتر می‌توانستیم مسائل خود را حل و فصل کنیم. درست است که باید اروپایی‌ها را به دلیل تصویب نشدن اینستکس سرزنش کنیم و مسیر طراحی شده آنان نیز نتیجه نداد اما بخشی از مشکل نیز مرتبط با بحث FATF روان نبودن مبادلات بانکی ما بود.

مصداقی از مشکلات پیش آمــده در زمینه مبادلات کشور وجود داشته است؟

در شهرداری تهران قراردادی با کشور چین داریم. سه سال و نیم است که همه مراحل آن طی شده و بنا بوده 640 واگن برای مترو تهران خریداری کنیم. چین که اینقدر ادعای دوستی و همکاری با ایران را دارد، متاسفانه حاضر نشد قرارداد را عملیاتی کند.

هیچ بانک چینی نیز حاضر نشد طرف قرارداد با ایران قرار بگیرد.

این مسائل نشان می‌دهد که خود ما نیز در مشکلات سهیم هستیم. اگر بگوییم سه عامل در مشکلات امروز اقتصاد دخیل است، اولی تصمیمات داخلی، دومی تحریم‌ها و سومی مسأله مبادلات بانکی ما خواهد بود که به دلیل FATF دچار بحران شده است.

مخالفان FATF می‌گویند، در صورت تصویب این لوایح، تراکنش‌های داخلی ما برای کشورهای دیگر شفاف شده و این موضوع منافی امنیت است. نظر شما در این خصوص چیست؟

این افراد یا نمی‌خواهند واقعیت‌ها را بپذیرند یا آشنایی مختصری با مسائل بانکی ندارند. دارایی هرکس که در کشور حضور دارد، در یکی از حدود 30 بانک موجود است. با سیستم فعلی بانکی، اگر حسابی در هر یک از بانک‌های کشور از کیش تا شمال داشته باشید، تنها یک شماره ملی برای دسترسی به تمام اطلاعات مالی کافی است.

افراد بسیاری به سیستم بانکی دسترسی دارند و اگر بنا باشد به اطلاعات حسابی دسترسی پیدا کنند، کار دشواری نخواهد بود. اگر کسی بخواهد ببیند چه کسی چه مبادلاتی انجام داده است، دسترسی به این حساب‌ها آسان خواهد بود. بخشی از این افراد شرکای افراد ثروتمند کشور بوده و نمی‌خواهد اطلاعاتشان فاش شود.

کسانی هستند که سکه‌هایی معادل مبالغ چندین میلیاردی را می‌فروشند و با همان ثروت دلار می‌خرند، سپس دلار را نیز با اجناس دیگر معامله می‌کنند. این افراد از فاش شدن صورت‌های مالی خود نگران هستند. کجای دنیا کسی چنین اختیاراتی دارد؟

در هر کشور اروپایی که پولی جابه‌جا شود، از شما می‌پرسند این پول را از کجا و به چه علت به حساب شما واریز کرده‌اند و دولت مالیات آن را مطالبه می‌کند. به این بهانه‌ها 80 میلیون ایرانی محدود شده‌اند. نباید بیش از این سازمان مالیاتی کشور از درآمدهای مالی بی‌اطلاع باشد.

باید سهم ملی، جامعه و دولت مطالبه شود و این موضوع ایرادی ندارد. ایران اولین کسی نخواهد بود که این کار را می‌کند.

کسانی ناخواسته از تصویب FATF جلوگیری می‌کنند اما عده‌ای نیز با علم به موضوع از تصویب لوایح جلوگیری می‌کنند.

این افراد ذی‌نفعانی هستند که با بهانه‌هایی واهی مخالف تصویب این لوایح می‌شوند. پس از تصویب FATF نیز می‌توانیم از دوستان خود در دنیا حمایت کنیم. راه‌های فراوان و متنوعی برای این کار وجود دارد و مانعی نیست اما در حال فشار آوردن به مردم خود هستیم.

امروز تاجر ایرانی که می‌خواهد کالای خود را صادر کند، به دلیل نبود سیستم روان بانکی گاهی باید کالای خود را با قیمت‌های کمتر از 50 درصد بفروشد. گاهی این افراد مجبور به شراکت سود خود با دلال‌های سایر کشورها می‌شوند تا کالای آن‌ها توافق داده شود.

چقدر اموال ملت ایران و تجار ایرانی به دلیل همین کارها از دست رفته است. با وجود همین امنیت، اگر امروز بخواهید، می‌توانید یک کیسه پول را از تهران به سلامت تا اصفهان ببرید؟ حالا ما به تاجر ایرانی با 50 میلیارد دلار صادرات می‌گوییم پول‌های خود را از سیستم بانکی خارج کن. چرا مردم خود را در محدودیت قرار می‌دهیم؟

منبع: آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها