کد خبر: 460163
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۴ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

اسفندیار خدایی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بایدن به دنبال توافق محدود با ایران است / ایران فقط می‌تواند به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده امیدوار باشد

اسفندیار خدایی گفت: رئیس‌جمهوری تازه ایالات متحده دنبال توافق محدود با ایران است. این یعنی ایران فقط می‌تواند به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده امیدوار باشد و بخشی از فرایندهای غنی‌سازی حل شود.

بایدن به دنبال توافق محدود با ایران است / ایران فقط می‌تواند به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده امیدوار باشد
کد خبر: 460163
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۴ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| با ورود رسمی جو بایدن به کاخ سفید، نظام بین‌الملل چشم‌انتظار است تا بالاخره تکلیف داستان پرپیچ و خم هسته‌ای ایران و 1+5 مشخص شود. این انتظار به این خاطر به وجود آمده که بازگشت آمریکا به برجام یکی از سیاسی‌ترین و البته مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی نامزد پیروز حزب دموکرات در انتخابات 2020 بود.

اسفندیار خدایی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این باره اظهار داشت: هم دونالد ترامپ و هم جو بایدن به دلیل نگاه جمهوری اسلامی به رژیم اسرائیل، برداشتن مانعی به نام ایران را هدف مهمی می‌دانند و در همین راستا ترامپ کارهایی انجام داد و بایدن هم حتماً برنامه‌هایی را در سر می‌پروراند. اما باید توجه کرد که ترامپ خواستار دفع ایران از سیستم بین‌الملل بود، اما دولت جدید آمریکا خواهان این است تا با جذب ایران، تحرکات ضد صهیونسیتی ما را خنثی کند.

او در ادامه گفت: در همین راستا چند ماه پیش جو بایدن در جریان رقابت‌های انتخاباتی «وعده بازگشت آمریکا به برجام» را با صراحت کامل عنوان کرد و به همین دلیل دنیا در انتظار ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای است. اما باید توجه داشته باشیم که برگشتن به توافق 2015 بعید است. در واقع رئیس‌جمهوری تازه‌ ایالات متحده به دنبال توافق محدود با ایران است؛ این یعنی ایران فقط می‌تواند به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده امیدوار باشد و بخشی از فرایندهای غنی‌سازی حل شود. تاکید می‌کنم، مخالفت‌های منطقه‌ای و همچنین فشارهای کنگره کار بایدن را برای احیای برجام دشوار خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل توضیح داد: جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها سهمی برابر در کرسی‌های کنگره دارند، اما از آنجا که حدود 10 نفر از نمایندگان دموکرات کنگره به شدت مدافع منافع اسرائیل هستند، حتماً هنگام رأی‌گیری به آغاز جدی مذاکرات هسته‌ای رأی منفی خواهند داد. البته خانم کامالا هریس به عنوان معاون رئیس‌جمهوری ریاست مجلس سنا را در اختیار خواهد داشت، اما باز هم دموکرات‌ها در مساله هسته‌ای نسبت به رقیب حدود هشت رأی کمتر خواهند داشت.

اسفندیار خدایی در پایان گفت: بایدن هیچ قولی برای بازگشت صد درصدی برجام نداده است.

چکیده گفت‌وگو با اسفندیار خدایی

-ترامپ و بایدن برداشتن مانعی به نام ایران را هدف مهمی می‌دانند

-جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها سهمی برابر در کرسی‌های کنگره دارند

-بایدن هیچ قولی برای بازگشت صد درصدی برجام نداده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها