میرسلیم در نامه‌ای به وزیر اقتصاد مطرح کرد؛

بازار بورس به وضعیت اسفناکی مبتلا شده است

مصطفی میرسلیم خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای گفت: بازار سهام به وضعیت اسفناکی مبتلا شده است و علیرغم وعده‌های متعدد مسئولان و متولیان امر، به صورت روزافزون با افت شاخص و از دست دادن ارزش روبه‌رو بوده و موجب خسران عظیم مادی و معنوی در سطح ملی شده است.

بازار بورس به وضعیت اسفناکی مبتلا شده است
کد خبر: 460950
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۶ ۱۸:۳۸:۴۹

اعتمادآنلاین| نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار شفاف‌سازی و پاسخگویی به شبهات ایجاد شده در مورد سیاست‌های اتخاذ شده در بورس و تاثیر اقدامات مدیران بورس در تشدید روند نزولی بازار شد.

در نامه مصطفی میرسلیم خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی آمده است:

«جناب آقای دکتر فرهاد دژپسند


وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی

با سلام،

بازار سهام (بورس) به وضعیت اسفناکی مبتلا شده است و علیرغم وعده‌های متعدد مسئولان و متولیان امر، به صورت روزافزون با افت شاخص و از دست دادن ارزش رو به رو بوده و موجب خسران عظیم مادی و معنوی در سطح ملی شده است.

در خصوص نوع عملکرد متولیان و تصمیمات و سیاست‌های اتخاذ شده در بورس و همچنین مقدار تأثیر اقدامات ضعیف و بعضا معکوس مدیران بورس در تشدید روند نزولی بازار سؤالات و شبهاتی مطرح گردیده است که نیاز به شفاف سازی و پاسخگویی از طرف وزیر محترم اقتصاد و دارایی به عنوان متولی اصلی سازمان بورس دارد:

1- چرا راهکارهای مفیدی مانند عملیات بازارگردانی که یکی از پرسودترین بخش‌های بازارهای جهانی بورس است و باعث ثبات بازار و کاهش خطر سقوط می گردد با ارائه شیوه‌ها و دستورعمل‌های اشتباه به عملیاتی ضررده تبدیل شده که بالاجبار و به صورت حداقلی در حال اجراست، و چرا در اصلاح آیین نامه‌ها و ضوابط برای رونق و سودآوری آن تعلل می شود؟

2- چرا در افزایش مقدار بازارگردانها که عامل ثبات بازار و جذب نقدینگی هستند تعلل می شود؟

3- چرا در گسترش انتشار اوراق تبعی که عملیاتی بسیار مفید برای کاهش خطرپذیری بازار است تعلل شده و به صورت قطره چکانی در حال اجراست؟

4- چرا با عدم رعایت اصول عرضه و تقاضا در زمان افت بازار با فشار در عرضه‌های اول و صندوق‌ها و همچنین افزایش شناورسازی سهام شرکت‌های بورسی موجبات ریزش هرچه بیشتر بازار بوجود آمده است؟

5- چرا با اتخاذ تصمیم تحدید دامنه نوسان که قبلا نیز سابقه اجرای ناموفق داشته (در زمان مدیریت آقای عبده) باعث ایجاد صف‌های خرید و فروش و افزایش بار معاملات و در نتیجه کندی سامانه شده و این تجربه ناموفق دوباره تکرار گردیده است؟

6- چرا متولیان بورس با کاهش مقدار تخصیص اعتبار مشتریان حقوقی در زمان نزول بازار باعث کاهش تقاضا شده و خطرپذیری بازار را به سمت حقیقی‌ها منتقل کرده است؟

7- چرا اصلاح حجم مبنا که تصمیم درستی بوده و در دوره مدیریت قبل اتخاذ گردیده هنوز مشکلاتی دارد و در اصلاح آیین نامه‌ها تعلل شده است؟

8- چرا با اتخاذ روند اشتباه و اجباری باعث زیان دهی صندوق‌های با درآمد ثابت شده و این بخش بسیار مفید بازار را درگیر مشکلات عدیده کرده است؟

9- چرا سازمان بورس در برخورد با فعالیت‌های مشکوک، غیر قابل توجیه و تخریب کننده ثبات و جو روانی بازار از جمله افزایش غیر معقول ارزش بعضی شرکت‌ها مانند بیمه پاسارگاد و همچنین عدم عرضه سهام بعضی شرکت‌ها در اوج تقاضای بازار مانند شرکت پارس الکتریک تعلل نموده و می‌نماید؟

10- چرا سازمان بورس نسبت به برخورد با فعالیت‌های مضر و مخرب صندوق‌های تثبیت و توسعه بازار تعلل ورزیده و در مورد شفاف سازی نحوه عمکرد و انتشار صورت‌های مالی از جمله ترازنامه و سود و زیان آنها اقدامی ننموده است؟

با تشکر

سید مصطفی میرسلیم


نماینده مردم شریف تهران ، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها