مسوولان سازمان استاندارد عنوان کردند

«مازوت» عامل اصلی آلودگی پایتخت

متولیان سازمان استاندارد دلایل آلودگی هوا را تشریح کردند. به گفته متولیان سازمان ملی استاندارد، علاوه بر پدیده وارونگی هوا، خودرو و بنزین، منابع ثابت یعنی نیروگاه‌ها به دلیل استفاده از مازوت و همچنین موتورخانه‌ها از عوامل اصلی آلودگی‌ها در فصل‌های سرد است.

«مازوت» عامل اصلی آلودگی پایتخت
کد خبر: 461092
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۱۲:۲۵:۱۴

اعتمادآنلاین| متولیان سازمان استاندارد دلایل آلودگی هوا را تشریح کردند. به گفته متولیان سازمان ملی استاندارد، علاوه بر پدیده وارونگی هوا، خودرو و بنزین، منابع ثابت یعنی نیروگاه‌ها به دلیل استفاده از مازوت و همچنین موتورخانه‌ها از عوامل اصلی آلودگی‌ها در فصل‌های سرد است. همچنین با توجه به اینکه در حال حاضر بنزین تولیدی کشور مطابق استاندارد آلایندگی یورو 4 است، پیش‌نویس استاندارد یورو 5 تهیه و تدوین شده و در آینده نزدیک استاندارد بنزین کشور به یورو 5 ارتقا خواهد یافت.

البته اختلافاتی بین وزارت نفت و وزارت صنعت وجود دارد که در صورت برطرف شدن، این استاندارد برای بنزین اعمال خواهد شد. رییس سازمان ملی استاندارد، در جمع خبرنگاران در رابطه با خودروهای «بنز، بی‌ام دبلیو و پورشه» که اخیرا خبرساز شده‌اند، عنوان کردند که تنها مشکل ناشی از بحث استاندارد نیست و قوانین و مقرراتی هم مانند مقررات گمرکی یا اظهار نشدن کالا نیز در ترخیص نشدن این خودروها دخیل هستند. علاوه براین موارد با توجه اینکه ورود این گروه از خودروها برخلاف ضوابط است، در صورت مشاهده آنها به سازمان استاندارد انتقاد خواهد شد.

مشکل ترخیص نشدن خودروها چیست؟

نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد، روز گذشته در نشستی خبری درباره وضعیت ترخیص خودروها از گمرک گفت: عموما مشکلات ترخیص کالاها در گمرکات، مربوط به مسائل بانکی یا نداشتن ثبت سفارش است. در بحث خودروهای بنز، بی‌ام دبلیو و پورشه که اخیرا خبرساز شد هم فقط بحث استاندارد نبوده و قوانین و مقرراتی هم مانند مقررات گمرکی یا اظهار نشدن کالا هم دخیل هستند.

وی افزود: همچنین بر اساس دستور صریح مقام معظم رهبری خودروی امریکایی، حتی اگر در کشور دیگری تولید شده باشد یا اگر خودرویی محصول کشور دیگری باشد، اما در امریکا تولید شده باشد، اجازه ورود به کشور ندارد که این موضوع به صورت بخشنامه به گمرکات کشور ابلاغ شده است. رییس سازمان ملی استاندارد همچنین گفت: یکی از افرادی که در مجلس نام و نشانی دارد از من سوال کرد که چرا اجازه واردات خودروهای امریکایی را نمی‌دهید؟ من در پاسخ گفتم اگر فردی این ماشین‌ها را در خیابان ببیند به سازمان استاندارد ایراد می‌گیرد که چرا خلاف دستور رهبری عمل کرده است.

به همین دلیل هر چقدر هم یک خودرو استاندارد باشد نمی‌توانیم برخلاف ضوابط اجازه واردات بدهیم. همچنین در مورد خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی منع قانونی وجود دارد و نمی‌توانیم با واردات آنها موافقت کنیم. پیروزبخت با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد یکی از سازمان‌هایی است که کمترین مشکل را در این رابطه دارد، چرا که کالای وارداتی را سریع تعیین تکلیف می‌کنیم و با انجام آزمایش‌ها و کنترل‌های لازم اگر کالایی از استاندارد لازم برخوردار نباشد، مشمول عدم انطباق با استاندارد شده و از واردات آن جلوگیری می‌شود، تصریح کرد: آمار بالایی برای استاندارد در این زمینه وجود ندارد مگر اینکه موردی مانند واردات 140 هزار تن ذرت غیراستاندارد مطرح باشد که چند سال پیش اتفاق افتاد و با توجه به اینکه این ذرت‌ها به سلامت مردم لطمه می‌زنند، اگر 100 سال دیگر هم در گمرک باقی بمانند با ترخیص آنها موافقت نخواهیم کرد که این مساله ماندگاری کالا محسوب نمی‌شود. این موضوع درس خوبی شد و بعد ازآن فقط 10 هزار تن نهاده دامی مغایر با استاندارد به کشور وارد شد.

وی افزود: این سازمان آمادگی دارد تا نسبت به ورود خودروهایی که محدودیت‌های یاد شده را نداشته و در عین حال استانداردهای 85گانه را پاس می‌کنند، با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اجازه دهد. رییس سازمان ملی استاندارد همچنین در مورد استاندارد مصالح ساختمانی نیز با بیان اینکه در حال حاضر صادرات مصالح ساختمانی انجام می‌شود، گفت: تولیدات داخل دارای کیفیت و استاندارد مناسبی هستند، اما اینکه از این مصالح به چه صورت در ساخت و ساز استفاده شود، موضوع مهمی است. به عنوان مثال تیرآهنی که برای سقف یک ساختمان دو طبقه کفایت می‌کند نباید در ساخت یک برج استفاده شود و نمی‌توان توقع داشت که در برابر زلزله مقاومت داشته باشد. بنابراین مصالح ساختمانی تولید داخل استاندارد هستند، ولی باید از آنها درست استفاده شود.

وی در ادامه بیشتر کلیپ‌ها و اخبار نامناسب در مورد مواد غذایی ساخت داخل در فضای مجازی را دروغ دانست و گفت: اکثر این کلیپ‌ها حقیقت ندارد و از سوی رقبای داخلی یا از خارج برای تخریب تولید داخلی در ایران منتشر می‌شود. به گفته این مقام مسوول اخیرا ایراداتی که در آلمان به یک کلوچه ایرانی وارد شده بود هم بررسی شده که نشان می‌داد این کلوچه مطابق با استانداردی که قرار است از سال 2021 در اروپا اجرا شود نبوده، البته کلوچه هم در بین محصولات غذایی که قرار است استاندارد آنها تغییر کند نبوده و به هر حال این کشورها می‌توانند استانداردهای جدید خود را از تولیدکنندگان مطالبه کنند.

پیروز بخت درباره وسایل تفریحی، ورزشی و شهرهای بازی نیز گفت: 44 تله کابین در کشور وجود دارد که 11 تله کابین مجوز دریافت کردند. وضعیت هفت تله کابین در حال بازرسی و بررسی است و 26 تله کابین در بعضی شهرها بدون مجوز فعالیت می‌کنند که عموما با مجوز مسوولان استانی و برای جذب گردشگر فعالیت خود را آغاز کردند. بنابراین در این زمینه سازمان ملی استاندارد مقصر نیست و حتی این سازمان در این زمینه شکایت کرده است. رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در حوزه هوای پاک و مقابله با آلودگی هوا نیز چندین استاندارد برای سوخت گاز طبیعی و روغن موتور در دست تهیه بوده، گفت: همچنین تدوین استاندارد ملی راهبری و نگهداری ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا تدوین شده است. وی افزود: در 9 ماهه امسال، نزدیک به 77 هزار دستگاه نازل‌های سوخت مایع در کشور مورد بازرسی قرار گرفتند، همچنین بیش از 98 هزار دستگاه وسایل توزین سبک در واحدهای صنفی بازرسی شد. همچنین در این مدت 4127 دستگاه نازل‌های سی. ان. جی و 10 هزار و 100 دستگاه باسکول‌های جاده‌ای سنگین بازرسی شدند.

این مقام مسوول در ادامه سازمان ملی استاندارد را تنها مرجع صدور گواهی حلال در کشور عنوان کرد و گفت: تاکنون 45 گواهی حلال برای محصولات مختلف به‌ویژه مواد غذایی صادر شده است. پیروزبخت درباره استانداردهای مرتبط با شیوع ویروس کرونا نیز گفت: در زمینه بهداشت مواد غذایی، گوشت، کنترل سیستم‌های واردات و بازرسی واردات مواد غذایی، استانداردهایی در کدکس وجود دارد و این سازمان برنامه‌ریزی کرده تا در سریع‌ترین زمان ممکن با کمک وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، استانداردهای مربوطه را تدوین کند.

نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها مازوت مصرف می‌کنند!

ازسوی دیگر، وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استانداردنیز در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر بنزین تولیدی کشور مطابق استاندارد آلایندگی یورو 4 است، گفت: پیش‌نویس استاندارد یورو 5 تهیه و تدوین شده و در آینده نزدیک استاندارد بنزین کشور به یورو 5 ارتقا خواهد یافت. وی با بیان اینکه هنوز گازوییل تولیدی کشور مطابق استاندارد ملی نیست، تصریح کرد: در قانون هوای پاک تا ابتدای شهریورماه امسال به وزارت نفت مهلت داده شده بود تا بنزین و گازوییل تولیدی مطابق استاندارد ملی باشد و ماده 18 این قانون، جلوگیری از واردات بنزین و گازوییل غیراستاندارد را بر عهده این سازمان قرار داده است که البته با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، واردات بنزین نداریم.

مرندی مقدم با اشاره به پایان مهلت وزارت نفت برای استاندارد گازوییل و مازوت، گفت: در حال نمونه‌گیری برای مشخص کردن استاندارد آلایندگی محصولات هستیم. معاون نظارت بر اجرای استاندارد درباره زمان تصویب پیش‌نویس استاندارد یورو 5 بنزین گفت: در این مورد اختلافی بین وزارت نفت و وزارت صنعت وجود دارد که در مورد آن با معاون اول رییس‌جمهوری نامه‌نگاری کرده‌ایم و در صورت برطرف شدن، استاندارد یورو 5 برای بنزین اعمال خواهد شد. وی همچنین درباره وضعیت کیفی مازوت مصرفی در کشور اظهار کرد: طبق قانون هوای پاک از ابتدای شهریور 1396 برای وزارت نفت مهلت 3 ساله‌ای تعیین شد تا نسبت به استانداردسازی مازوت اقدام کند که این مهلت در تاریخ 1 شهریور 1399 به اتمام رسیده است.

منبع: تعادل

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها