استاندار مرکزی:

اجازه نمی دهیم مازوت بیشتری در نیروگاه شازند مصرف شود

سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی گفت: به هیچ وجه اجازه مصرف بیشتر مازوت در نیروگاه حرارتی شازند را نمی دهیم.

اجازه نمی دهیم مازوت بیشتری در نیروگاه شازند مصرف شود
کد خبر: 461172
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۷ ۱۷:۱۰:۲۴

اعتمادآنلاین| سیدعلی آقازاده هفتم بهمن ماه در چهارمین جلسه کارگروه اضطرار کاهش آلودگی هوای اراک بیان کرد: در جلسه گذشته نتیجه این شد که وزارت نفت هزار هکتار بین شازند و اراک جنگل کاری کند تا فشارهای ناشی از آلودگی صنایع کمتر شود. آبیاری قطره ای هزار هکتار موجود توسط وزارت نفت و هزار هکتار دیگر با مشارکت استان انجام می گیرد.

وی تصریح کرد: اگر این مصوبه به خوبی اجرایی شود امسال به اندازه چند سال اخیر جنگل کاری را توسعه داده ایم و در واقع کار بزرگی است.

استاندار مرکزی با اشاره به اینکه یکی از تصمیمات دیگر این بود که اجازه مصرف سوخت مازوت در نیروگاه داده شود، افزود: پیرو این تصمیم اعلام شد که احتمالا در بهمن ماه نیز شرایط آلودگی هوا ادامه داشته باشد و به نظر می رسد که تا پایان هفته این شرایط را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: باید یک میلیون و 800 مترمکعب گاز برای نیروگاه تامین شود چون اگر کم شود اجازه مصرف بیشتر مازوت را نمی دهیم و در نتیجه کاهش تولید 200 مگاواتی برق را شاهد خواهیم بود و در نتیجه با خاموشی روبرو می شویم.

آقازاده تصریح کرد: مصرف برق استان 1100 مگاوات است اما نیروگاه 900 مگاوات تولید دارد و در واقع 200 مگاوات از دیگر استان ها تامین می شود. در این راستا باید شرکت ملی گاز نیز همکاری بیشتری داشته باشد و میزان گازی که تخصیص می یابد قطع نکند.

وی گفت: به هیچ وجه اجازه مصرف بیشتر مازوت را نمی دهیم. گاز مورد نیاز نیروگاه برای تولید 900 مگاوات برق باید تامین شود و همه تلاشمان این است که به مصرف گاز بازگردیم.

رضا میرزایی مدیرکل محیط زیست استان نیز با اشاره به اینکه اگر هوا بیش از یک روز برای گروه های حساس آلوده باشد درخواست تشکیل جلسه کارگروه اضطرار می شود، افزود: از ابتدای سال تاکنون اراک 46 روز پاک، 225 روز سالم، 40 روز ناسالم برای گروه های حساس و یک روز ناسالم برای تمامی گروه های سنی را پشت سر گذاشته است.

وی با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال 13 روز ناسالم در اراک تجربه شد که در قیاس با سال های اخیر بی سابقه بود، افزود: در فصل پاییز 28 روز ناسالم دیگر در کارنامه آلودگی هوای اراک به ثبت رسید و در بسیاری از روزهای پاییز و زمستان نیز آلودگی هوا به صورت لحظه ای، بسیار بالا رفت.

میرزایی تصریح کرد: طبق آمار روز گذشته، اصفهان، بجنورد و تبریز سه شهر آلوده کشور بودند به طوری که هوای اصفهان و بجنورد برای تمامی گروه های سنی ناسالم بود و اراک پس از تهران در جایگاه هشتم کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه امسال آلاینده دی اکسید گوگرد به عنوان یکی از پارامترهای آلایندگی وارد هوای اراک شده است، افزود: تا امروز با 41 روز ناسالم دقیقا به نقطه سر به سر با سال گذشته رسیده ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه از ساعت 8 صبح روند افزایش دی اکسید گوگرد در هوا آغاز می شود و در ساعت 13 به اوج خود می رسد، افزود: روز گذشته میزان مصرف گاز نیروگاه حرارتی شازند به یک میلیون و 850 مترمکعب و مصرف مازوت به سه میلیون 100 هزار لیتر رسید. از 72 مشعل در حال حاضر 24 مشغل گازسوز و مابقی مازوت سوز هستند و با توجه به 3 درصد گوگرد موجود در مازوت علاوه بر آلودگی هوا، آسیب زیست محیطی هم بالاست.

وی اظهار کرد: طبق ارزیابی صورت گرفته در روز گذشته، واحد یک 3641 میکروگرم بر مترمکعب، واحد دو 3044 میکروگرم بر مترمکعب و واحد چهار نیز 3177 میکروگرم بر مترمکعب گوگرد وارد هوا می کند در حالی که استاندارد آن 700 میکروگرم بر مترمکعب است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر واحد یک و دو مازوت و واحد چهار گاز مصرف می کند و واحد سه در حال اورهال است، گفت: با سکون نسبی هوا، کل آلودگی در بالای نیروگاه انباشت می شود و با وزش باد به سمت اراک، شازند، مهاجران و حتی خنداب حرکت می کند .

میرزایی افزود: ایستگاه سنجش آلودگی هوای روستای کزاز کاملا عدد و رقم درستی را ارائه می کند و در واقع میزان آلودگی هوای اراک، براساس میانگین بالاترین عدد ایستگاه پایش، سنجش می شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها