گزارش «اعتمادآنلاین» از نشست خبری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر:

مسافرآستانه: شرایط این دوره جشنواره تئاتر فجر با هیچ‌کدام از دوره‌های قبلی قابل مقایسه نیست/ افزوده شدن بخش تله‌تئاتر به جشنواره امسال/ انجام تست رایگان کرونا از گروه‌های شهرستانی

دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در نشست خبری عنوان کرد که شرایط این دوره جشنواره تئاتر فجر با هیچ‌کدام از دوره‌های قبلی قابل مقایسه نیست چراکه شرایط یک‌ سال کرونایی بر شکل و شیوه برگزاری جشنواره سی و نهم تاثیرگذار بوده است.

حجم ویدیو: 18.30M | مدت زمان ویدیو: 00:05:55 دانلود ویدیو
کد خبر: 461363
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۸ ۱۶:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نشست خبری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر صبح امروز چهارشنبه 8 بهمن در تالار رودکی برگزار شد. حسین مسافرآستانه، دبیر این دوره جشنواره، در ابتدای نشست از اهمیت تئاتر در زندگی انسان‌ها به خصوص در این روزهای کرونایی صحبت کرد.

از آنجا که قرار بود بخشی از نشست نیز از طریق پخش زنده شبکه خبری نمایش داده شود، در ادامه به ذکر جزئیاتی از سی و نهمین دوره جشنواره پرداخت: «امیدوارم به زودی و با برنامه‌ریزی آینده اجراهای تئاتر را با آثاری که در جدول اجرا هستند یا نیستند در سالن‌های خصوصی و دولتی شاهد باشیم. جشنواره در فرصت کم و زمان کوتاه و ظرفیت فیزیکی و پشتیبانی محدود نتوانست میزبان همه آثاری باشد که آفرینندگان آنها در این یک سال زحمت کشیده‌اند و تولید کرده‌اند. در این رقابت فشرده تعدادی ناگزیر مبتنی بر زمان، مکان و پشتیبانی انتخاب شدند که در روزهای آینده شاهد اجرای آنها در صحنه خواهیم بود.»

به گفته مسافرآستانه، سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر 11 بخش شامل 6 بخش اجرایی و پنج بخش غیراجرایی دارد که در بخش اجرای آثار نمایشی جشنواره میزبان 107 نمایش است. از این میان، 46 درصد آثار به تهران و 54 درصد به سایر استان‌ها اختصاص دارد.

او همچنین عنوان کرد که با همکاری وزارت بهداشت تمام گروه‌های تئاتری شهرستان تحت آزمایش رایگان کرونا قرار گرفته‌اند و 200 نفر اعضای ستادی جشنواره در تهران نیز تست کرونا داده‌اند.

مسافرآستانه درباره دیگر بخش‌های جشنواره توضیح داد: «بخش «سرباز انقلاب» با محوریت موضوع شهید سردار حاج قاسم سلیمانی با مشارکت و حمایت معاونت فرهنگی بنیاد شهید برگزار می‌شود و این موضوع بسیار مهم است زیرا باید به قهرمان‌ها و چهره‌های ملی به درستی پرداخته شود. امیدوارم این جریان از جشنواره سی و نهم و با بخش «سرباز انقلاب» آغاز شود.»

مسافرآستانه همچنین اظهار کرد که پیش از این بودجه جشنواره را بیش از پنج میلیارد تخمین زده بودند، اما بعداً این بودجه با رقم پنج میلیارد و 200 میلیون تومان تصویب شد و سپس درباره احتمال بروز بیماری برای گروه‌های نمایشی گفت: «ما تمهیدات لازم را برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد فراهم کرده‌ایم و تا جای ممکن از گروه‌ها و تماشاگران محافظت می‌کنیم، اما در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، سالن و اجرا را بلافاصله متوقف و منوط به نظر متخصصان امر خواهیم کرد.»

مسافرآستانه در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی وجود دارد که در صورت ابتلای تماشاگر یا هنرمندی به کرونا، تئاتر دوباره تعطیل نشود گفت: «سایر مشاغل خود را با شرایط کرونایی تطبیق داده‌اند و ما خودمان سختگیرانه این کار را کرده‌ایم و وزارت بهداشت هم از اهالی شرکت‌کننده و برگزارکنندگان تست گرفته است.»

نشست خبری جشنواره تئاتر فجر

دبیر جشنواره در ادامه نشست یکی از بخش‌های اضافه‌شده به این دوره را نیز تله‌تئاتر برشمرد: «امسال بخش تله‌تئاتر به دلیل تعطیلی تئاتر اضافه شد. در دوران کرونا باید به تولید تله‌تئاتر اهمیت داد و چه بخواهیم چه نخواهیم این آثار از طریق فضای مجازی باید برای مخاطب نمایش داده شود و این حرکت سالیان سال است که شروع شده. امسال اولین تجربه برای حضور آنلاین را داریم که برای این امر با دوستان جشنواره تئاتر مقاومت که تجربه اجرای جشنواره در فضای مجازی را داشتند مشورت کردیم و این فرصت خوبی برای تماشای آثار در سایر استان‌هاست.»

مسافرآستانه درباره امنیت آثار و جلوگیری از کپی آنها در فضای مجازی نیز توضیح داد: «بنا بر این است که این آثار در 24 ساعت حق پخش داشته باشند. نگاه ماه و صحبتی که با هنرمندان داشتیم این بود که به این 24 ساعت به چشم فرصت تبلیغاتی نگاه کنند. حساسیتی که تهیه‌کنندگان سینمایی دارند در تئاتر دیده نمی‌شود. اگر بر فرض محال این آثار ضبط هم بشوند، مغایرتی با آنچه در صحنه اجرا می‌شود ندارد چون تماشاگر تخصصی تئاتر ترجیح می‌دهد اثر را روی صحنه ببیند.»

او در مورد بخش تئاتر فیزیکال و بدن و حرکت هم گفت: «در مورد این بخش دیر به جمع‌بندی رسیدیم. با اینکه ظرفیت خوبی در این حوزه در کشور داریم، خیلی با برنامه‌ریزی همراه نبوده. این بخش یک ضرورت و فرصت است، اما یک تعریف درست از این بخش از سوی دانشگاهیان و متخصصانش ارائه نشده است. بنابراین در بررسی آثار رسیده متوجه شدیم که هیچ‌کدام واجد تعریف درستی از هنر حرکت و بدن نیستند. حرکات آکروباتیک و ورزشی و آنچه در برنامه عصر جدید می‌بینیم در تعریف تئاتر فیزیکال نمی‌گنجند و آثاری که بتواند تعریف درستی از تئاتر فیزیکال به دست دهد ندیدیم که به جمع‌بندی برسیم، اما قطعاً به این بخش بی‌توجهی نخواهد شد.»

مسافرآستانه همچنین از توجه به هنرمندان شهرستانی گفت و اینکه برای انتخاب آثار هر بخش از چهره‌های برجسته تئاتر هر استان و شهرستان بهره برده شده است تا تمرکز تنها بر تهران نباشد.

نشست خبری جشنواره تئاتر فجر

به گفته او، قرار است از همایون علی‌آبادی از منتقدان تئاتر، اختر تاجیک از عکاسان باسابقه، بهرام ابراهیمی از بازیگران قدیمی تئاتر و جمشید داورپناه از خراسان شمالی به عنوان هنرمند پیشکسوت در مراسم اختتامیه جشنواره تجلیل شود.

مسافرآستانه در واکنش به این مساله که نگاه سختگیرانه به تعطیلی تئاتر و سینما پیش از تشکیل ستاد مقابله با کرونا و دستورالعمل تعطیلی تئاتر از سوی وزیر ارشاد گفت: «به نمایندگی از جامعه هنری آقای قادر آشنا (مدیر مرکز هنرهای نمایشی) بارها به وزیر ارشاد مسائل را ارائه کرده و مشاوره دادند. اگر نه، نگاه همان است چون نظرات و نگاه تخصصی کمتری نسبت به تئاتر به وزیر ارائه شده است. اما امیدوارم بعد از جشنواره نیز شاهد فعالیت تئاتر و سینما هم باشیم.»

او با اشاره به قابل قیاس نبودن شرایط کیفی و کمی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با هیچ‌کدام از دوره‌های قبلی جشنواره گفت: «در حق این دوره جشنواره اجحاف شد. شرایط یک‌ سال کرونایی بر شکل و شیوه برگزاری جشنواره سی و نهم تاثیرگذار بوده است.»

حذف کارت مهمان و وی‌آی‌پی

در ادامه نشست محسن حسن‌زاده، مدیر روابط عمومی جشنواره، به ذکر جزئیات دیگری از این دوره پرداخت: «به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی کارت مهمان و وی‌آی‌پی صادر نکردیم. حضور در سالن‌ها تنها با ارائه بلیت الکرونیکی امکان‌پذیر است. در سالن اصلی تئاتر شهر، تالار وحدت، تالار ناظرزاده کرمانی، تماشاخانه ایرانشهر و تالار حافظ به تعداد محدود فروش گیشه به صورت حضوری انجام می‌گیرد.»

به گفته او، پخش مجازی آثار جشنواره از 14 بهمن، یعنی سه روز دیرتر از شروع جشنواره، آغاز می‌شود و سه پلت‌فورم «تیوال»، «نمایش نت» و «تلویزیون تئاتر ایران» برای این کار انتخاب شده‌اند.

حسن‌زاده گفت که سالن‌های بزرگ 30 تا 40 درصد و سالن‌های کوچک 50 درصد ظرفیت خود را بلیت‌فروشی می‌کنند و نمایش‌های خیابانی در پهنه رودکی، پلازای میدان ولیعصر و آب‌نمای ایران‌مال اجرا خواهند شد. علاوه بر این یازدهم بهمن در سالن انتظار راه‌آهن تهران مراسمی برای آثار برگزیده بخش عکس و پوستر برپا می‌شود.

همچنین پوستر و نشان جشنواره با طراحی مهدی دوایی با حضور مرضیه پوراکبری همسر شهید مدافع سلامت، بهداروند مشاور مرکز هنرهای نمایشی و قادر آشنا مدیر مرکز هنرهای نمایشی رونمایی شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها