معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده مطرح کرد:

رویکرد برنامه‌ای توام با عدالت جنسیتی در دولت دوازدهم

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با ابراز خرسندی از اینکه در دولت دوازدهم تصمیمات در حوزه زنان در حد شعار و تشریفات باقی نماند و به مرحله اجرا و عمل رسید، گفت: نگاه برنامه‌ای و برنامه‌ریزی توام با عدالت جنسیتی در دولت دوازدهم شکل گرفت.

رویکرد برنامه‌ای توام با عدالت جنسیتی در دولت دوازدهم
کد خبر: 461371
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۸ ۱۵:۰۴:۲۲

اعتمادآنلاین| معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، روز چهارشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته مقام زن ضمن تبریک دهه فجر و سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) افزود: ماهیت انقلاب یک ماهیت رهایی بخش بود و همین ماهیت و نگاه و توجه ویژه به موضوع زن باعث نامگذاری این روز و هفته به مقام زن شد.


وی با ابراز خرسندی از اینکه تصمیمات در حوزه زنان در حد شعار و تشریفات باقی نمانده و به مرحله اجرا و عمل رسیده است، تاکید کرد: معاونت امور زنان و خانواده همواره پذیرای نقد و پیشنهادات و نظرات بوده و تلاش می کند همگام و همراه با تقاضای زنان گام بردارد.


رییس بزرگداشت هفته مقام زن با تاکید بر اینکه تلاش معاونت در جهت اطلاع رسانی از عملکردها و فعالیت های حوزه زنان بوده است، خاطرنشان کرد: این هفته، آخرین هفته بزرگداشت مقام زن در دولت دوازدهم خواهد بود پس فرصتی است که بخشی از دستاوردهای دولت دوازدهم در موضوع زنان و خانواده را بیان کنیم.

وی در تشریح عملکرد معاونت امور زنان و خانواده در دولت دوازدهم تصریح کرد: نگاه برنامه ای و برنامه ریزی توام با عدالت جنسیتی در دولت دوازدهم شکل گرفت که در این راستا با همکاری 31 استان اکنون 31 سند ارتقای وضعیت زنان تدوین و ابلاغ شد که با رونمایی از سایت رصد و پایش به ارزیابی این سند در هر استان پرداخته ایم که خوشبختانه تا کنون گزارش ها رضایت بخش است.


ابتکار با بیان اینکه هر چند کمبودها هنوز هست اما در بهبود شاخص ها اقدامات موثری صورت گرفته، تاکید کرد: همه فعالیت ها برنامه محور است و رصد و پایش این شاخص ها در سامانه الکترونیکی یا داشبوردی که در اختیار داریم در سطح استانی و ستادی در هشت محور صورت خواهد گرفت.


معاون رییس جمهوری یادآور شد: با شاخص های عدالت جنسیتی که سال گذشته تصویب و ابلاغ شد به سیاست های خانواده محور دست یافتیم که در جلسه آتی ستاد زن و خانواده تصویب خواهد شد.

ابتکار با تاکید بر اینکه دولت از جنبه فرهنگی، رفاهی، امنیتی، حقوقی و غیره دوستدار خانواده است، خاطرنشان کرد: معاونت امور زنان در مجموع موافقتنامه ها و کسب حمایت های مالی و در جهت تحقق عدالت جنسیتی و شاخص های خانواده، همکاری بین بخشی با 25 دستگاه در دولت و 20 دستگاه در سطوح غیردولتی و بانک ها داشته است. این هم افزایی باعث شده تا هم دستگاه های دیگر پای کار بیایند و همه تفاهم‌نامه ها در مرحله اجرایی شدن قرار گیرند.


وی افزود: همینطور در بخش غیر دولتی همکاری خوبی با سازمان های مردم نهاد داشتیم تا آنجا که این سازمان ها در برنامه ها و سیاست ها نظر می دهند و در رصد و پایش شاخص ها کمک می کنند که بنا داریم این همکاری ها را توسعه دهیم.


معاون رییس جمهوری در مورد عملکرد متقابل معاون امور زنان با سازمان های مردم نهاد هم توضیح داد: معاونت هم تلاش کرده با برگزاری دوره آموزشی، 2200 نفر از نمایندگان سازمان های مردم نهاد را آموزش دهد تا برای افزایش بهره وری و نتیجه بخشی فعالیت ها بیشتر کار کنند.

12 لایحه حقوقی در جهت حمایت از زنان تدوین شده است


ابتکار در بخشی دیگر از سخنان خود به فعالیت های حقوقی معاونت اشاره کرد و گفت: در عرصه حقوقی هم دوازده لایحه را تنظیم و به دولت تقدیم کردیم مانند لایحه حمایت از اطفال که به قانون تبدیل شد، لایحه اعطای تابعیت و تامین شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی و غیره. در حال حاضر هم مهم‌ترین لایحه که با مجلس پیگیر هستیم لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت است؛ لایحه ای که اجماع بین دو قوه است.

هفته بزرگداشت مقام زن و روز مادر در سال 1399 از روز شنبه 11 بهمن ماه آغاز شده و در روز جمعه 17 بهمن ماه خاتمه می یابد.

بر اساس اعلام معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده، روز شنبه 11 بهمن به «زن، امنیت و عدالت اجتماعی»، یکشنبه 12 بهمن به «زن، امامت و مشارکت سیاسی - اجتماعی "، دوشنبه 13 بهمن به «زن، کارآفرینی، تاب آوری، اقتصاد مقاومتی »، سه شنبه 14 بهمن به «زن، خودباوری ، شکوفایی خانواده » نامگذاری شده است.

همچنین چهارشنبه 15 بهمن به «زن، معنویت، سیره فاطمی، سبک زندگی ایرانی - اسلامی»، پنجشنبه 16 بهمن به «زن، نقش آوری چندگانه ، مسئولیت پذیری و ایثار» و در نهایت روز جمعه 17 بهمن به «زن، سلامت و نشاط، اصلاح الگوی مصرف» نامگذاری شده است.

روز 20 جمادی الثانی برابر با 15 بهمن ولادت حضرت فاطمه الزهرا(س) در تقویم رسمی کشور روز زن نامگذاری شده است.

در تقویم رسمی کشور، هفته زن از روز شنبه 11 بهمن آغاز و در روز جمعه 17 بهمن خاتمه خواهد یافت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها