در گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» ببینید:

پرونده خبری هفته| عذرخواهی عنابستانی از مردم، تشکر از سرباز وظیفه!/ آیا نماینده مجلس برای سیلی زدن به سرباز وظیفه محکوم می‌شود؟

برخورد عنابستانی با سرباز راهور، عابد اکبری هم مانند ماجرای سرباز بابلی چند روز دیگر از تب‌وتاب می‌افتد و بعد از این باید به پیگیری‌های نیروی انتظامی برای احقاق حقوق این سرباز 22 ساله امیدوار بود. سربازی که در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین تاکید کرد: «ترسی از نماینده مجلس نداشته چون می‌دانسته حق با اوست.»

حجم ویدیو: 14.28M | مدت زمان ویدیو: 00:05:17 دانلود ویدیو
کد خبر: 461410
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۹ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| الهام نداف- سلام، در پرونده این هفته اعتمادآنلاین به ماجرای سیلی زدن یکی از نمایندگان مجلس یازدهم به سرباز وظیفه می‌پردازیم.

«اجباری به سربازی بروی، از حقوق خبری نباشد، کتک هم بخوری؟ انتظار دارید فردا از وطن دفاع کنند؟» این بخشی از توییت عباس عبدی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی است. سیلی عنابستانی به سرباز وظیفه راهور، عبدی و تعداد قابل توجهی از فعالان سیاسی را بر آن داشت تا به ماجرا ورود کنند و خواستار محاکمه نماینده مجلس یازدهم شوند.

خبر کوتاه بود: سرباز وظیفه راهنمایی و رانندگی به خاطر اصرار بر اعمال قانون از نماینده مجلس سیلی خورد. بعد از انتشار این خبر ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد که در آن سرباز راهور رو به دوربین، توهین و سیلی خوردن از علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار، آن هم به دلیل اینکه به ماشین آقای نماینده اجازه ورود به خط ویژه را نداده بود، تایید کرد. در این ویدئو برخی عابران هم بر صحبت‌های سرباز صحه گذاشتند و همین شهادت‌ها، آغاز ماجرا بود.

پخش فیلم ماجرای مذکور در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. سرباز وظیفه اقدام به شکایت کرد و سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی دستور ویژه‌ای برای حمایت از حقوق سرباز و پیگیری موضوع از طریق معاونت حقوقی و بازرسی نیروی انتظامی داد.

ماجرا اما تنها به شکایت این سرباز از نماینده مجلس ختم نشد. بسیاری از کاربران در فضای مجازی خواستار استعفا و مجازات عنابستانی شدند و برخی چهره‌های سیاسی هم این اتفاق را نتیجه نظارت استصوابی شورای نگهبان دانستند. پروانه سلحشوری نماینده سابق مجلس یکی از این افراد بود که در توییتی نوشت: «سیلی امروز هم فقط یک سیلی بر روی گونه‌‌ سرباز نبود. این سیلیِ‌ نظارت استصوابی شورای نگهبان به ملت است.»

این در حالی است که برخی اصولگرایان رفتار توهین‌آمیز نماینده مردم سبزوار را نشانه کم‌کاری شورای نگهبان دانستند. محمدصادق کوشکی، تحلیلگر سیاسی اصولگرا، در این رابطه به اعتمادآنلاین گفت: «سیلی زدن نماینده مجلس به سرباز وظیفه، نشانه کاستی در نظارت استصوابی است.»

در ادامه، حواشی این اتفاق تا جایی پیش رفت که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، را وادار به واکنش کرد. او در توییتر نوشت: «در برابر قانون همه مساوی هستند. در صورت احراز تخلف هیئت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه برخورد قانونی خواهد کرد.»

سیل فراوان انتقادها در نهایت علی‌اصغر عنابستانی را، که از لحظه انتشار این خبر، ضرب‌وشتم با سرباز وظیفه را انکار می‌کرد، بر آن داشت تا بیانیه‌ای منتشر و در آن تاکید کند: «فقط او را هل داده‌ام و اساساً سیلی در کار نبوده است!» این نماینده مجلس پیش از این اصرار داشت در لحظه وقوع اتفاق اصلاً از ماشین پیاده نشده است.

انتشار این بیانیه اما برای آرام کردن افکار عمومی کافی نبود و نماینده مردم سبزوار در قدم بعدی، ویدئویی منتشر کرد و در اقدامی عجیب، به جای عذرخواهی از سرباز، از مردم عذرخواهی و از سرباز به خاطر قانون‌مداری‌اش تشکر کرد.

علی‌اصغر عنابستانی که برای اولین بار بر صندلی مجلس می‌نشیند، پیش از این در دولت‌های نهم و دهم پُست‌های مهمی چون فرمانداری، معاونت استانداری، مدیرکلی امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی، استانداری چهارمحال و ریاست ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در سال 88 را در اختیار داشته است.

این اولین بار نیست که سرباز وظیفه‌ای توسط یکی از مسئولین مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد. چند ماه پیش هم بازپرس قوه قضائیه در شهرستان بابل استان مازندران، به خاطر ورود به دادگاه بدون اینکه کارت شناسایی همراهش باشد، با یک سرباز وظیفه بحث کرد و یک سیلی به او زد، پرونده‌ای که در فضای مجازی سروصدا کرد و در نهایت با مصالحه دو طرف بسته شد.

برخورد عنابستانی با سرباز راهور، عابد اکبری هم مانند ماجرای سرباز بابلی چند روز دیگر از تب‌وتاب می‌افتد و بعد از این باید به پیگیری‌های نیروی انتظامی برای احقاق حقوق این سرباز 22 ساله امیدوار بود. سربازی که در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین تاکید کرد: «ترسی از نماینده مجلس نداشته چون می‌دانسته حق با اوست.»

در صورت اجرای قانون و به گفته علی مجتهدزاده، وکیل پایه یک دادگستری، اقدام عنابستانی به واسطه توهین و ضرب و جرح یک فرد در حین انجام وظیفه، مشمول 3 تا 6 ماه حبس یا تا 74 ضربه شلاق خواهد شد. خواسته فعالان اجتماعی، حقوقدانان و مردم هم در این میان روشن است: برخورد قانونی با نماینده مجلس یا همان مجری قانون.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها