المیادین:

قطر و کویت زمینه‌سازی برای مذاکره ایران و عربستان را آغاز کرده اند

منابع دیپلماتیک در گفتگو با المیادین تاکید کردند که تماس هایی با هدف زمینه سازی برای مذاکره بین ایران و عربستان قبل از برگزاری نشست«العلا» انجام شده و طرف کویتی این مأموریت را بر عهده دارد و اشاره های مثبتی هم دریافت کرده است.

قطر و کویت زمینه‌سازی برای مذاکره ایران و عربستان را آغاز کرده اند
کد خبر: 461424
|
۱۳۹۹/۱۱/۰۹ ۰۸:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| عربستان برای باز کردن گره کور خود در یمن نیاز به مذاکره دارد و ایران هم نیازمند آتش بس با کشورهای حاشیه خلیج فارس است، تا به نحوی در مقابل فشارهای آمریکا در موضوع هسته ای آماده باشد.

از زمانی که نخست وزیر و وزیر خارجه اسبق قطر، حمد بن جاسم توئیت هایی را منتشر کرده و دولتهای حاشیه خلیج فارس را به مذاکره با ایران پیش از دیر شدن و از دست رفتن زمان دعوت کرد، صحبتها در مورد امکان گفتگو و بهبود نسبی در روابط بین ایران و عربستان افزایش یافت.

چند روز بعد، وزیر خارجه قطر، محمد بن عبدالرحمن از امادگی کشورش برای میانجی گری بین دولتهای عربی حاشیه خلیج فارس و ایران و همچنین بین تهران و واشنگتن خبر داد.

ایران و عربستان در ابتدا بی توجهی کردند، اما به نظر می رسد بادهای تغییر بویژه پس از خروج ایالات متحده از درگیری های ساختمان کنگره، وزیدن می گیرد.

تا کنون، واکنش ایران نسبت به پیشنهادهای مذاکره، مثبت بوده و گهگاه با شروطی هم همراه شده است، اما تاکید کرده که آماده است تا نگرانی های واقعی و فرضی سران و مسئولان سعودی را برطرف کند.

جریان های سیاسی اصلی در ایران، یعنی اصلاح طلب و اصولگرا، هر دو در این باره اتفاق نظر دارند که لازم است استراتژی جدیدی برای تقویت روابط با دولتهای عرب حاشیه خلیج فارس اتخاذ شود.

مساله جالب توجه، مقاله مفصلی بود که در روزنامه اصولگرای کیهان منتشر شده و خواستار استراتژی جدیدی برای روابط مثبت با دولتهای عربی بویژه دولتهای خلیج فارس و عربستان بود.

این در حالی است که عربستان محتاط به نظر می رسد و تلاش می کند میزان جدیت ایران را بسنجد، اما تصویری که از دیپلماسی منطقه ای دیده می شود، اینگونه به نظر نمی رسد، چرا که منابع دیپلماتیک در گفتگو با المیادین تاکید کردند که تماس هایی با هدف زمینه سازی برای مذاکره بین ایران و عربستان قبل از برگزاری نشست«العلا» انجام شده و طرف کویتی این مأموریت را بر عهده دارد، و اشاره های مثبتی هم دریافت کرده است.

براساس اعلام منابع مذکور، دوحه و کویت برای سوق دادن دو طرف به سمت گفتگو، موفق بوده اند، و تنها زمان بندی شروع این گفتگوها با ایران، محل اختلاف است و دلیل آن، انتظار برای مشخص شدن سیاست آمریکا در دوره بایدن است.

منابع از تلاش کویت برای تکمیل صلح بین قطر و دولتهای تحریم کننده آن خبر می دهند، در حالی که قطر همچنان نگران است، چرا که از این صلح تنها بازگشایی مرزها عایدش شده است. پیش بینی می شود که کویت و قطر پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران، طرحی را برای گفتگوهای چند جانبه پیشنهاد دهند.

ایران به تازگی از یک نبرد دشوار با دولت ترامپ خارج شده و احساس پیروزی می کند. ایران معتقد است که ثبات لازم را برای نظام سیاسی خود محقق کرده و وجودش بعنوان یک قدرت منطقه ای را به دوستان و دشمنان، اثبات نموده است، در نتیجه، جمهوری اسلامی حق دارد بخشی از معادله قدرت باشد.

اما طرف سعودی، پس از چهار سال تکیه بر ترامپیسم، امروز از خواب بیدار شده تا خود را بدون متحد بیابد.

اکنون دولت جدید آمریکا در صدد گشودن پرونده های حساسی برای مجازات عربستان است، در حالی که پیش از این، ترامپ با افتخار تصریح می کرد که حمایت لازم را از ولی عهد سعودی به عمل آورده تا ترور خاشقچی به آن شکل انجام شود.

همچنین ریاض نگران است که دولت بایدن طرح جان کری برای پایان دادن به درگیری در یمن را از سر بگیرد. طبق نظر آمریکا، هر اقدام واقعی برای پایان دادن به جنگ یمن، مستلزم توافق ایران و سعودی در این باره است و دلیل آن، فراهم شدن راه خروجی برای ولی عهد سعودی است که جنگ یمن بسیاری از برنامه های او را برهم زد.

منابع دیپلماتیک در گفتگو با المیادین تاکید کردند گفتگو، به نفع عربستان است تا گره سخت خود را با آن باز کند. از سوی دیگر ایران هم نیازمند ارام کردن اوضاع است.

براساس این منفعت مشترک، به نفع ایران و عربستان و همچنین باقی شرکای منطقه ای است که پای میز گفتگو بنشینند.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها