فریدون عباسی:

روشنفکران و هنرمندان که با سوختن مازوت مخالفند حاضرند قطع برق 25 درصد از مناطق کشور را بپذیرند؟ /دلایل کمبود گاز را عدم صرفه جویی ازسوی مردم است

فریدون عباسی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس دلایل کمبود گاز را عدم صرفه جویی ازسوی مردم و نبود مدیریت منسجم در حوزه انرژی دانست و گفت: راه مقابله با آلودگی ناشی از سوختن مازوت حذف این سوخت نیست بلکه باید مسئله فیلترینگ در نیروگاه‌ها جدی گرفته شود.

روشنفکران و هنرمندان که با سوختن مازوت مخالفند حاضرند قطع برق 25 درصد از مناطق کشور را بپذیرند؟ /دلایل کمبود گاز را عدم صرفه جویی ازسوی مردم است
کد خبر: 461694
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۰ ۱۳:۰۴:۵۲

اعتمادآنلاین| فریدون عباسی در گفت‌وگو با خانه ملت در پاسخ به این سوال که چگونه ممکن است ایران به عنوان دومین دارنده منابع گازی جهان با کمبود گاز مواجه شود؟، توضیح داد: اگرچه ایران دارنده دومین منابع گازی جهان است اما این دلیلی بر بی‌نیازی ما از گاز نمی‌شود چراکه تا مادامی که این گازها استخراج نشوند ما فقط عنوان دارنده دومین منابع گازی جهان را یدک می‌کشیم، درواقع اگر آینده‌نگری وجود نداشته باشد و سرمایه‌گذاری مناسب در جهت استخراج صورت نگیرید این منابع در حالت بالقوه باقی مانده و بالفعل نمی‌شوند.

ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش استخراج گاز

نماینده مردم کازرون و کوهچنار در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی یا همان استخراج گاز تاکید کرد و افزود: در ادامه باید به سوالی مبنی بر اینکه قصد داریم از این گاز استخراج شده به ارزش‌افزوده برسیم یا آن را بسوزانیم پاسخ داد.

وی ادامه داد: از آنجا که گاز سوخت تمیزی است و هنگام سوختن دودی از آن خارج نمی‌شود با سرمایه‌گذاری بسیار از طریق لوله‌کشی به دورترین نقاط کشور ارسال می‌شود اما به دلیل استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد که اتلاف حرارتی آن‌ها بالا است بخش قابل‌ملاحظه‌ای از این گاز هدر می‌رود، درواقع آنچه هدر می‌رود سرمایه‌گذاری است که برای استخراج و انتقال این صورت گرفته، بنابراین نسبت استخراج با مصرف متعادل نیست.

نیروگاه‌ها مازوت می‌سوزانند تا گاز خانگی قطع نشود

به گفته عباسی علیرغم افزایش تولید گاز نسبت به سال گذشته، به دلیل افزایش مصرف در دوران شیوع کرونا و سرد شدن هوا، با کمبود گاز رو به رو شده و گاز نیروگاه‌ها و صنایع قطع شدند تا گاز خانگی برقرار بماند در این شرایط نیروگاه‌ها مجبور به سوزاندن مازوت و گازوئیل هستند.

دلایل کمبود گاز؛ عدم صرفه جویی ازسوی مردم و نبود مدیریت منسجم در حوزه انرژی

وی در ادامه به تشریح دیگر دلایل کمبود گاز در کشور پرداخت و گفت: علاوه‌بر عدم صرفه جویی ازسوی مردم که مصرف سوخت را بالا برده است، تصمیم‌گیری منسجم و فرمانده‌ای واحدی نیز در حوزه انرژی ازجمله تولید و مصرف وجود ندارد به همین دلیل وزارت نیرو و نفت مسئله تولید و مصرف سوخت را در به صورت هماهنگ و در یک راستا مدیریت نمی‌کنند.

مدیریت حوزه انرژی نیازمند هماهنگی وزارتخانه‌های نیرو و نفت

این نماینده مجلس با بیان اینکه برای مدیریت حوزه انرژی در وهله اول باید وزارتخانه‌های نیرو و نفت با هم هماهنگ شوند، اضافه کرد: در این راستا فرمانده‌ای امر باید به دست رئیس جمهور باشد اما متاسفانه این هماهنگی و مدیریت از سمت رئیس جمهور در زمان قطعی برق طی روزهای اخیر مشاهده نشد.

خطر قطعی برق در تابستان در کمین است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی توصیه کرد: مسئولان باید مراقب خطری که در کمین تابستان نشسته باشند چراکه مصرف برق بالاتر خواهد رفت و اگر این مهم از اکنون مدیریت نشود و بودجه لازم در اختیار وزارت نیرو به منظور تعمیر نیروگاه‌ها و جلوگیری از اتلاف برق در شبکه‌های برق‌رسانی قرار نگیرد تابستان با مشکل قطعی برق مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به عدم افزایش بودجه وزارت نیرو در لایحه بودجه سال 1400 با وجود آنکه اصلی‌ترین مسائل و آسیب‌های اجتماعی پیرامون آب، برق، فاضلاب می‌چرخد، گفت: متاسفانه نه تنها بودجه وزارت نیرو افزایش پیدا نکرده است بلکه سهم این وزارتخانه هم از وجه دریافتی از مردم بابت هزینه آب و برق به صورت کامل به آن اختصاص پیدا نمی‌کند چراکه این مبلغ ابتدا به خزانه می‌رود و سپس خزانه آن را به سازمان هدفمندی یارانه‌ها تحویل می‌دهد و در نهایت این سازمان سهم اندکی را در اختیار وزارت نیرو می‌گذارد که این پروسه را بسیار اشتباه می‌دانم.

به گفته عباسی وجه دریافتی از مردم بابت مصرف آب و برق به سازمان هدفمندی می‌رود تا در قالب یارانه به مردم پرداخت شود به همین دلیل مبلغ قابل توجهی دست وزارت نیرو را نمی‌گیرد.

وی با طرح این سوال که وزارت نیرو چطور باید خود را سرپا نگه دارد؟، گفت: دقیقا به دلیل نبود بودجه کافی شبکه‌های آبرسانی، برق‌رسانی و سیستم فاضلاب شهرها بازسازی و تعمیر نمی‌شوند لذا این میزان از اتلاف انرژی به دلیل نبود پول کافی برای احداث شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه است.

باید قیمت حامل‌های انرژی ازجمله آب و برق واقعی شود

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه درصورت تخصیص تمام درآمد حاصل از قبض‌های آب و برق به وزارت نیرو، باز هم بودجه کافی برای بازسازی و گسترش شبکه آب‌رسانی و برق‌رسانی بسیار اندک است،گفت؛ به همین دلیل معتقدم باید قیمت حامل‌های انرژی ازجمله آب و برق واقعی شود، درواقع باید هزینه تمام شده آن از مصرف‌کننده دریافت شود تا بتوان آن را در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

به عنوان نماینده مردم نمی‌توانم به آن‌ها دروغ بگویم

وی تصریح کرد: من به عنوان نماینده مردم نمی‌توانم به آن‌ها دروغ بگویم لذا مردم باید بدانند این میزان از مصرف با قیمت دریافتی بابت آن به صلاح و صرفه کشور نیست چراکه آب و برق مسئله‌ای ملی است و باید برای جلوگیری از هدررفت آن کاری کرد.

عباسی با بیان اینکه بسیاری از افراد بابت هر موضوعی هزینه می‌کنند اما نمی‌خواهند هزینه آب، برق، گاز و بنزین را به صورت واقعی بپردازند، گفت: تا زمانی که هزینه‌ها واقعی نشود قاچاق سوخت ادامه پیدا خواهد کرد بنابراین باید به مردم اطلاعات دقیق و درست داد و به آن‌ها گفت؛ اکنون منابع به غارت رفته است.

این نماینده مجلس با اشاره به کمبود شدید کپسول گاز در استان‌های مرزی، توضیح داد: متاسفانه گازی که استخراج آن هزینه بسیار دارد به دلیل ارزان بودن به راحتی از کشور خارج می‌شود، درواقع به دلیل افزایش‌های ناگهانی نرخ ارز، تولیدات داخلی نسبت به نرخ ارز ارزان هستند و این مسئله سبب شده تولیدات مختلف ازجمله حامل‌های انرژی، غذا و داور ارزان از کشور خارج شوند بنابراین تا زمانی که نرخ ارز واقعی و ثابت نشود این وضعیت ادامه خواهد داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: آنهایی که به من خرده می‌گیرند که چرا از سوختن مازوت دفاع می‌کنم حاضرند قطع برق 25 درصد از مناطق کشور را بپذیرند؟ چراکه اگر نیروگاه‌ها مازوت نسوزانند در فصل سرما با 25 درصد خاموشی مواجه خواهیم بود لذا استفاده از مازوت در شرایط فعلی ضروری است، حتی اگر مدافعان محیط زیست، روشنفکران و هنرمندان با آن بدون ارائه راه‌حلی مخالفت کنند.

راه مقابله با آلودگی ناشی از سوختن مازوت حذف این سوخت نیست/ باید مسئله فیلترینگ در نیروگاه‌ها جدی گرفته شود

عباسی با بیان اینکه راه مقابله با آلودگی ناشی از سوختن مازوت حذف این سوخت نیست، توضیح داد: با توجه به اینکه گوگرد موجود در سوخت مازوت بالا است باید مسئله فیلترینگ در نیروگاه‌ها و کارخانه‌هایی -که مازوت می‌سوزاند- جدی گرفته شود تا از دودکش آن‌ها دودی بیرون نیاید بنابراین سرمایه‌گذاری در این مسیر ضروری است تا در این شرایط علاوه‌بر استفاده از این سوخت مفید، مانع از آلودگی محیط زیست و به خطر افتادن سلامت مردم شد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در این رابطه افزود: مجلس به این موضوع می‌پردازد و مطابق نقش نظارتی خود به آن ورود خواهد کرد تا شرایط غیرقابل دفاع کنونی تغییر کرده و اصلاح شود.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها