کد خبر: 461827
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

نظام جمهوری اسلامی نظامی دموتئوکراتیک است

مهدی مطهرنیا در گفت: اظهارنظر وزیر امور خارجه ایران مبنی بر دفاع کردن از کارهایی که اعتقادی به کارآمدی‌شان نداشته، نشانگر این است که نظام جمهوری اسلامی ایران مانند هر نظام دیگری دارای بافت و بافتار تعریف‌شده‌ای است که بر آرایش شکلی و ساختِ ساختار نظام ارجحیت دارد. نظام جمهوری اسلامی نظامی دموتئوکراتیک است که در این صورت، بافتار در شریعت و قوانین شریعت و تجسم حوزه امامت و مفهوم ولایت شکل می‌گیرد.

نظام جمهوری اسلامی نظامی دموتئوکراتیک است
کد خبر: 461827
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| اظهارنظر محمدجواد ظریف در مقام تصمیم‌گیرِ اول دستگاه خارجی مبنی بر اینکه «گاه از کارهایی دفاع می‌کنم که قبول‌شان ندارم» تحلیل‌ها و تفسیرهای متعددی در پی داشت.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار کرد: اظهارنظر وزیر امور خارجه ایران مبنی بر دفاع کردن از کارهایی که اعتقادی به کارآمدی‌شان نداشته، نشانگر این است که نظام جمهوری اسلامی ایران مانند هر نظام دیگری دارای بافت و بافتار تعریف‌شده‌ای است که بر آرایش شکلی و ساختِ ساختار نظام ارجحیت دارد. نظام جمهوری اسلامی نظامی دموتئوکراتیک است که در این صورت، بافتار در شریعت و قوانین شریعت و تجسم حوزه امامت و مفهوم ولایت شکل می‌گیرد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در چنین مدیریتی نه دولت بلکه مقام رهبری و ولایت بر دولت چیره است. در واقع دولت مجری دستورات و توصیه‌های رهبری است؛ به عنوان مثال وقتی رهبری در شرایط کرونایی خرید واکسن از کشورهای آمریکا و انگلیس را ممنوع می‌کنند دولتمردان نمی‌توانند مخالفت کنند، که این نتوانستن ریشه در قوانین شریعت دارد.

او توضیح داد: در چنین شرایطی اگر مجلس شورای اسلامی قانونی را مصوب کند و قانون فوق به تایید شورای نگهبان قانون اساسی هم برسد، قانون به رهبری این اختیار را می‌دهد که با آن تحت عنوان حکم حکومتی مخالفت کنند. پس می‌توان گفت، آنچه از جانب آقای ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی بیان شده اشاره مستقیمی به مر قانون است.

مهدی مطهرنیا در پایان گفت: در هر نظام و جامعه‌ای، قانون به هر شکلی که باشد، نسبت به نظر و سلیقه‌های دیگر در اولویت است.

چکیده گفت‌وگو با مهدی مطهرنیا

-مقام رهبری و ولایت بر دولت چیره‌اند

-دولت مجری دستورات و توصیه‌های رهبری است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها