گفت‌وگوی پوتین و علی‌اف درباره کنترل آتش‌بس در قره‌باغ

روسای جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان روز شنبه (11 بهمن ماه) در گفت‌وگوی تلفنی درخصوص فعالیت مرکز مشترک روسیه و ترکیه برای کنترل آتش‌بس در قره‌باغ گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

گفت‌وگوی پوتین و علی‌اف درباره کنترل آتش‌بس در قره‌باغ
کد خبر: 461996
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۱ ۱۷:۳۷:۵۰

اعتمادآنلاین| رئیسان جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی درخصوص فعالیت مرکز مشترک روسیه و ترکیه برای کنترل آتش بس در قره‌باغ گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین روز شنبه اعلام کرد: ولادمیر پوتین و الهام علی‌اف از آغاز بکار مرکز مشترک روسیه و ترکیه برای نظارت بر آتش بس در منطقه قره‌باغ استقبال کرده و ابراز امیدواری کردند که فعالیت این مرکز به تثبیت بیشتر اوضاع پیرامون قره‌باغ و رعایت کامل توافق‌های به دست آمده بین رییسان جمهوری روسیه و آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان در نهم نوامبر (19آبان ) سال 2020 کمک کند.

مرکز مشترک روسیه و ترکیه برای نظارت بر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ امروز (شنبه 11 بهمن ماه) در منطقه آغدام جمهوری آذربایجان آغاز بکار کرد.

فرماندهی گروه‌های نظامی فعال در این مرکز را از سوی ترکیه سرلشکر "عبدالله قاطرچی" و از روسیه ژنرال "ویکتور فلورنکو" برعهده دارند.

رسانه‌های روسیه امروز اعلام کردند که الکساندر فومین معاون وزیر دفاع روسیه در نخستین روز فعالیت مرکز مشترک روسیه و ترکیه برای نظارت بر آتش بس در منطقه قره‌باغ ، به همراه همتایات آذری و ترکیه ای خود از این مرکز بازدید کرد.

خبرگزاری ریانووستی دیروز به نقل از یک مقام آگاه و بدون اشاره به نام و سمت وی خاطرنشان شد: در مرکز مشترک روسیه-ترکیه برای نظارت بر آتش بس در قره‌باغ ، 60 نظامی روس و به همین تعداد نظامی ترک فعالیت خواهند کرد و با تجهیزات لازم ازجمله پهباد به نظارت بر آتش بس می پردازند.

شبکه تلویزیونی راشاتودی در این رابطه اعلام کرد که الهام علی یف رئیس جمهوری آذربایجان درباره فعالیت این مرکز با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود گفت‌وگوی تلفنی کرد.

در همین حال روز جمعه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه اذربایجان درباره اوضاع قره‌باغ گفت‌وگو کرد.

به گزارش وزارت خارجه روسیه، در این گفت‌وگو، وزیران خارجه دو کشور درخصوص روند اجرای توافق‌های سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مسکو در روز 11 ژانویه و نیز برخی مسائل همکاریهای دوجانبه ازجمله همکاری مسکو و باکو در سازمان ملل و سازمان امنیت و همکاری اروپا تبادل نظر کردند.

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری‌های نظامی44 روزه آغاز شده از ششم مهر ماه گذشته توانست سرزمین‌های خود را از اشغال نیروهای ارمنستان در قره‌باغ آزاد کند.

این درگیری‌ها با امضای 20 آبان ماه گذشته بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان پایان یافت.

راه اندازی مرکز مشترک روسیه و ترکیه برای کنترل آتش‌بس در قره‌باغ یکی از مفاد این بیانیه بود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها