کد خبر: 462010
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۲ ۰۷:۲۹:۰۰
| |

رئیسی به کارزار انتخابات نیاید، اصولگرایان دچار چنددستگی می‌شوند؟

منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر آقای رئیسی کاندیدا شود احتمال اجماع زیاد، اما اگر نیاید، حتما اصولگرایان با چند کاندید یعنی بیش از دو کاندید وارد می‌شوند. در سنوات گذشته نیز همین طور بوده است حتی در دوره‌ای که آقای مهدوی‌کنی تلاش کردند، موفق به ایجاد اجماع نشدند لذا اگر آقای رئیسی کاندیدا نشود، شرایط برای اجماع سخت خواهد بود».

رئیسی به کارزار انتخابات نیاید، اصولگرایان دچار چنددستگی می‌شوند؟
کد خبر: 462010
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۲ ۰۷:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| آنطور که رئیس ستاد انتخابات کشور خبر داده کار‌های اجرایی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری از 21 اردیبهشت آغاز خواهد شد و این یعنی فقط چهار ماه زمان باقی است تا جریان‌های سیاسی نیرو‌های خود را بررسی و نامزد نهایی را انتخاب کنند. هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز سرگرم کار بوده و هنوز به نتیجه نرسیده‌اند. گمانه‌زنی‌ها، اما ادامه دارد و نام‌های مختلفی به عنوان کاندیدا‌های احتمالی آنان در رسانه‌ها مطرح می‌شود. در فهرست کاندیدا‌های احتمالی اصولگرا، اما اولویت با ابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف است. اگرچه هر کدام از این افراد در رئیس یک قوه قرار داشته و جایگاهی تقریبا هم‌ردیف رئیس جمهور دارند، گمان می‌رود که مایل به حضور در عرصه اجرایی و تصدی قوه مجریه باشند! این گزاره، اما با توجه عملکرد قوه قضاییه و مجلس یازدهم که حداقل از نظر اصولگرایان تا اینجای کار مطلوب بوده و نیاز به ادامه دارد، قابل حذف است.


بر این اساس باید فهرست سایر نامزد‌های احتمالی را بررسی کرد و دید که در صورت عدم کاندیداتوری رئیسی و قالیباف چه کسانی برای اصولگرایان می‌مانند؟ شانس کدام‌یک بیشتر است؟ برنده این انتخابات یک چهره شاخص و سرشناس است یا نیروی تازه‌کار و ناشناخته برای عموم جامعه؟ در حقیقت، حذف گزاره کاندیداتوری رئیسی و قالیباف سوالات بسیاری را به ذهن می‌رساند که در گفتگو با منصور حقیقت‌پور، فعال سیاسی اصولگرا درصدد پاسخ به آن‌ها برآمده‌ایم.


او می‌گوید: «اگر قرار باشد که آقای رئیسی و قالیباف کاندیدا نشوند، افرادی مثل سعید جلیلی، سعید محمد، علی نیکزاد، رستم قاسمی، محسن رضایی و آقای دهقان مطرح هستند. ضمن اینکه آقای قاضی‌زاده هاشمی نایب رئیس مجلس هم اعلام کرده که قصد کاندیداتوری دارد».


حقیقت‌پور در افزود: «همه این‌ها اکنون ستاد زده و کار‌هایی را انجام داده‌اند. مثلا آقای محمد ستاد‌های خود را فعال کرده است. شنیده‌ام که نیکزاد نیز ستاد‌های انتخاباتی خود را فعال کرده است. آقای دهقان نیز همین‌طور. در واقع این‌ها درحال فراهم کردن مقدمات معرفی خود به مردم هستند. باید دید که شورای نگهبان چطور با آنان برخورد می‌کند».


وی درباره اینکه کدام یک از این افراد از حمایت جریان اصولگرا برخوردار است و کاندیدای واحد خواهد بود؟ گفت: «اگر آقای رئیسی کاندیدا شود احتمال اجماع زیاد، اما اگر نیاید، حتما اصولگرایان با چند کاندید یعنی بیش از دو کاندید وارد می‌شوند. در سنوات گذشته نیز همین طور بوده است حتی در دوره‌ای که آقای مهدوی‌کنی تلاش کردند، موفق به ایجاد اجماع نشدند لذا اگر آقای رئیسی کاندیدا نشود، شرایط برای اجماع سخت خواهد بود».


این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه چند کاندیدایی به نفع کدام یک از گزینه‌های مطرح است؟ گفت: «چند کاندیدایی قطعا رای اصولگرایی را می‌شکند و به نفع مستقلان و جریان رقیب خواهد بود».


وی در پاسخ به اینکه به نظر شما گزینه اصلی مستقلان یا اصلاح‌طلبان کیست؟ گفت: «برای پاسخ به این سوال باید کم هم صبر کنیم تا صف‌بندی‌ها مشخص شود. آنچه که مشخص است همه کاندیدا‌ها از اردو اصولگرایی نیستند و سایر اردو‌ها مثل مستقلان هم کاندیدا دارند. مثلا آقای دهقان می‌گوید من مستقل هستم».


حقیقت‌پور در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برنده انتخابات 1400 یک چهره شاخص است یا یک فرد ناشناخته برای عامه مردم؟ گفت: «در انتخابات جمهوری اسلامی ایران به خاطر اینکه مبارزات و رقابت‌ها حزبی نیست، هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست. یک مرتبه می‌بینیم که شخصیت بزرگی مثل آقای هاشمی رای نمی‌آورد و یک فرد گمنام دیگری رای می‌آورد. چون رفتار ما حزبی نیست و احساساتی است، تبلیغات روز‌های آخر می‌تواند جهت انتخابات را تغییر دهد.»


وی تاکید کرد: «توصیه من به همه جریان‌ها و گرو‌های سیاسی این است که استراتژی خود را حضور حداکثری مردم قرار دهیم. بعد از انتخابات نیز قاعده بازی را رعایت کنیم و به رئیس جمهور انتخاب شده کمک کنیم».


این فعال سیاسی اصولگرا درپاسخ به اینکه آیا کاندیدا نشدن رئسی موجب ریختن رای او به سبد جلیلی خواهد شد؟ گفت: «معلوم نیست. اگر هم جلیلی کاندیدا باشد و هم سعید محمد و نیکزاد یا رستم قاسمی؛ طبیعتا رای جامعه اصولگرایی تقسیم می‌شود. ضمن اینکه من معتقدم که آقای قالیباف کاندیدا خواهد شد».


وی افزود: «به نظر من رای قالیباف، از جلیلی بیشتر خواهد بود».


حقیقت‌پور درباره اینکه آیا اصولگرایان روی قالیباف اجماع می‌کنند یا خیر؟ گفت: «در ادوار قبلی هم این کار را نکرده است. اصلا اصولگرایان هیچ وقت برای رسیدن به یک فرد موفق نبوده‌اند».


این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا آقایان محمد، جلیلی، نیکزاد یا رستم قاسمی رقبای جدی برای قالیباف خواهند بود؟ گفت: «اگر هم رقیب جدی نباشد، رای او را کم خواهند کرد».

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها