کد خبر: 462240
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۳ ۰۸:۰۲:۰۴
| |

تکرار تراژدی تلف شدن پرندگان در میانکاله

حسینعلی ابراهیمی کارنامی از شیوع بیماری کشنده میان پرندگان در تالاب میانکاله خبر داد.

تکرار تراژدی تلف شدن پرندگان در میانکاله
کد خبر: 462240
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۳ ۰۸:۰۲:۰۴

اعتمادآنلاین| نیمه دوم سال همواره فرصتی برای مهاجرت گونه های مختلف از نقاط سردسیر به سمت استان مازندران است که این منطقه از کشور را میزبان هزاران قطعه پرنده از گونه های مختلف می کند. اتفاقی که به دنبال خود مشکلاتی را ایجاد می کند و به عرصه ای برای سودجویان بدل می شود تا با شکار بی رویه، زیست بوم این منطقه را با خطر جدی مواجه کنند. اتفاقی که هم زمان شدن آن ها با بیماری های مختلف می تواند خطرات بسیاری را به دنبال داشته باشد.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران در این خصوص گفت: در روزهای اخیر مواردی از شکارهای غیرمجاز در استان رصد شده است و مقابله با تخلفات ادامه دارد اما نیروهای موجود با تنوع زیستی استان به هیچ وجه متناسب نیست و نیروهای محیط زیست با تمام تلاش در عرصه حضور دارند.

او افزود: در فریدونکنار، شکارها به صفر نرسیده است اما به شدت با کاهش شکار در این منطقه رو به رو شده ایم و وضعیت در این شهرستان نسبت به سال های قبل بهتر شده و ابزار شکار زیادی توقیف و برخوردها تشدید شده است.

این مقام مسئول در محیط زیست خاطرنشان کرد: در این میان دستگاه های استانی و همکاران شهرستانی کمک خوبی کردند و توانستیم حجم قابل توجهی از تخلفات را کشف کنیم. شکارچیان در شب های تاریک به شکل ویژه ای به شکار پرندگان می پردازند که با اقدامات لازم قرق شکنی نیز انجام شده است و در این عرصه نیز برخوردهای خوبی صورت گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران ادامه داد: از ابتدای بهمن ماه شاهدتلفات غیرعادی پرندگان در میانکاله و خلیج گرگان بوده ایم که بلافاصله برای بررسی وارد منطقه شدیم و تحقیقات آغاز شده است اما تا این لحظه وقوع آنفلوانزا پرندگان و نیوکاسل رد شده است و تحقیقات برای شناسایی بیماری ادامه دارد.

ابراهیمی کارنامی اظهار کرد: متاسفانه امسال نیز تلفات پرندگان داریم و تلاش ما این است و همه امکانات بسیج شده اند و در شهرستان های گلوگاه، بهشهر و بندرگز نیز فعال شده ایم تا آمار تلفات را به حداقل برسانیم. جلساتی با فرمانداری و مسئولین بندرگز برای هماهنگی میان استانی و جلسه ستاد مدیریت بحران نیز تشکیل شد تا این بیماری در میان پرندگان کنترل شود.

او افزود: در روزهای نهم، دهم و یازدهم بهمن ماه طبق بررسی های انجام شده، 42 قطعه پرنده تلف شده اند و تلاش ها همچنان ادامه دارد. به موجب قانون در سال 99 هیچ پروانه ای برای شکار و صید در استان مازندران صادر نشده است اما باز هم از شهروندان خواهش داریم به علت شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به هیچ وجه اقدام به شکار و صید نکنند.

این مقام مسئول در محیط زیست تصریح کرد: هرگونه خرید، فروش، حمل و عرضه پرندگان به صورت زنده و یا لاشه ممنوع است و منجر به مجازات قانونی می شود و ضرورت دارد تا شهروندان از این اقدامات خودداری کرده و در صورت مشاهده نیز مراتب را به محیط زیست گزارش داده تا ما به عنوان ضابط خاص به تخلفات ورود کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران در پایان گفت: همکاری های خوبی انجام شده اما کمبودهایی همچنان در استان مازندران وجود دارد. دو اتفاق خوب در حال اتفاق افتادن است که یکی از آن ها تامین اعتبار مطالعات انتقال آب از نکارود به خلیج گرگان است و سازمان برنامه در این زمینه همکاری بسیاری خوبی کرد. در حوزه تجهیزات هنوز نتوانسته ایم خریداری قابل توجهی داشته باشیم اما اعتبار برای اجاره تجهیزات تامین شده است و نگرانی های ما را تاحدودی کم تر کرده است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها