محکومیت گسترده کودتا در میانمار

دولت آمریکا به اقدام علیه مسببان بازداشت آنگ سان سوچی، مشاور دولتی میانمار و همچنین وین مینت، رئیس جمهوری این کشور تهدید کرده است.

محکومیت گسترده کودتا در میانمار
کد خبر: 462273
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۳ ۰۹:۰۳:۴۵

اعتمادآنلاین| جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده از گزارش‌هایی مبنی بر اقدام ارتش برمه در تضعیف گذار دموکراتیک این کشور از جمله بازداشت آنگ سان سوچی و دیگر مقام‌های مدنی در میانمار (برمه سابق) نگران شده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا وضعیت را به اطلاع جو بایدن (رئیس جمهوری آمریکا) رسانده است.

پیشتر رسانه‌های غربی گزارش دادند که سوچی و همچنین رئیس جمهوری میانمار به همراه دیگر اعضای حزب حاکم این کشور در حمله بامداد امروز (دوشنبه) ارتش میانمار بازداشت شده‌اند.

جن ساکی تاکید کرد: ما همچنان به حمایت قدرتمند خودمان از نهادهای دموکراتیک برمه ادامه خواهیم داد و با هماهنگی شرکای منطقه‌ای خودمان از ارتش میانمار و دیگر طرف‌ها می‌خواهیم تابع هنجارهای دموکراتیک و قانون و مقررات بوده و همین امروز بازداشتی‌ها را آزاد کنند. ایالات متحده مخالف هر نوع تلاشی برای تغییر نتیجه انتخابات اخیر یا کارشکنی در گذار دموکراتیک میانمار است و اگر این اقدامات اصلاح نشوند، علیه مسببان اقدام می‌کند.

ماه ژانویه ارتش میانمار گمانه‌زنی درباره اجرای کودتا را مطرح کرد چرا که به اعتقاد آنها تقلب گسترده‌ای در جریان انتخابات هشتم نوامبر که دومین انتخابات سراسری این کشور از زمان پایان حکومت خونتا از 2011 بود، رخ داده است.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از رهبران ارتش میانمار خواست تا سوچی و دیگر بازداشتی‌ها را آزاد کنند. بلینکن گفت، ایالات متحده از گزارش‌هایی در مورد بازداشت مقام‌های دولتی و رهبران جامعه مدنی میانمار "عمیقا نگران و گوش به زنگ" شده است.

بلینکن گفت: ما از رهبران ارتش میانمار می‌خواهیم تا تمام مقام‌های دولتی و رهبران جامعه مدنی بازداشتی را آزاد کرده و به اراده مردم برمه که در انتخابات دموکراتیک هشتم نوامبر روشن شد، احترام بگذارند.

ایالات متحده در کنار آرمان مردم برمه برای دموکراسی، آزادی، صلح و توسعه ایستاده است. ارتش باید فورا این اقداماتش را اصلاح کند.

از طرف دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل قویا بازداشت سوچی و همچنین رئیس جمهوری میانمار و دیگر اعضای حزب حاکم این کشور را محکوم کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: او (گوترش) در خصوص انتقال قدرت مجلس، قوه مجریه و قوه قضاییه به ارتش نگرانی عمیق خود را ابراز کرد. این تحولات بیانگر ضربه‌ای جدی به اصلاحات دموکراتیک در میانمار است.

گوترش از ارتش میانمار خواست تا هرگونه اختلاف‌نظر را از طریق گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز حل و فصل کند و به نتایج انتخابات سراسری هشتم نوامبر احترام بگذارد.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: تمام رهبران باید در چارچوب اصلاح دموکراتیک میانمار، مشارکت در گفت‌وگوی معنادار، خودداری از خشونت و احترام کامل به حقوق بشر و آزادی های بنیادین اقدام کنند.

از طرف دیگر، استرالیا و سنگاپور هم اعلام وضعیت اضطراری از طرف ارتش میانمار و بازداشت شخصیت‌ها را که با ادعای "تقلب انتخاباتی" صورت گرفت، محکوم کردند.

ماریس پین، وزیر خارجه استرالیا از ارتش میانمار خواست "به قانون و مقررات احترام گذاشته و مناقشات را از طریق مکانیسم‌های قانونی حل و فصل کرده و فورا تمام رهبران مدنی و دیگر شخصیت‌هایی که بازداشت کرده‌اند، آزاد کند."

وزارت امور خارجه سنگاپور هم تمام طرف‌ها را به خویشتنداری و همکاری برای حصول یک نتیجه مثبت و مسالمت‌آمیز دعوت کرد.

وزارت امور خارجه هند هم در بیانیه‌ای تاکید کرد: ما با نگرانی عمیق تحولات در میانمار را دنبال می‌کنیم. هند همواره در حمایت از گذار دموکراتیک در میانمار ثابت قدم بوده است. ما باور داریم که قانون و مقررات و این فرایند دموکراتیک باید مورد حمایت قرار گیرند.

باب ری، سفیر کانادا در ایالات متحده هم در پیامی توییتری نوشت ارتش میانمار قانون اساسی را اینگونه نوشت تا بتواند این کار را انجام دهد. او گفت: قانون اساسی سال 2008 مشخصا برای این طراحی شد که تضمین کند قدرت ارتش عمیقا ریشه‌دار و محافظت‌شده باقی میماند.

در همین حال آوارگان روهینجایی هم کودتای میانمار را محکوم کردند. یکی از رهبران جامعه روهینجایی که در بنگلادش به سر می‌برد، سرنگونی یک دولت منتخب دموکراتیک به دست ارتش میانمار را محکوم کرد.

دیل محمد، رهبر جامعه روهینجایی‌های میانمار به رویترز گفت: ما جامعه روهینجایی‌ها قویا این تلاش شنیع برای کشتن دموکراسی را محکوم می‌کنیم. ما از جامعه جهانی درخواست داریم تا جلو آمده و دموکراسی را به هر قیمتی احیا کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها