کد خبر: 462656
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ۲۲:۰۸:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از حاشیه‌های سومین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گزارش می‌دهد:

اشاره نرگس آبیار به سکوت زنان به خاطر وضعیت معاش/ کنایه مهران احمدی به زنانه مردانه کردن جایگاه عوامل فیلم/ پاسخ آبیار به ارزشی بودنش/ روایت کامبیز دیرباز از دومین نقش واقعی‌اش/ گلایه تهیه‌کننده «تک‌تیرانداز» از ارگان‌ها و مسئولان

سومین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر امروز، سه‌شنبه 14 بهمن، با نمایش فیلم‌های «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار و «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری در برج میلاد برگزار شد.

اشاره نرگس آبیار به سکوت زنان به خاطر وضعیت معاش/ کنایه مهران احمدی به زنانه مردانه کردن جایگاه عوامل فیلم/ پاسخ آبیار به ارزشی بودنش/ روایت کامبیز دیرباز از دومین نقش واقعی‌اش/ گلایه تهیه‌کننده «تک‌تیرانداز» از ارگان‌ها و مسئولان
کد خبر: 462656
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ۲۲:۰۸:۰۰

اعتمادآنلاین| سومین روز سی و نهمین جشنواره فیلم فجر امروز، سه‌شنبه 14 بهمن، با نمایش فیلم‌های «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار و «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری در برج میلاد برگزار شد.

در نشست خبری فیلم «ابلق» عوامل این فیلم همچون کارگردان، محمدحسین قاسمی تهیه‌کننده، پریسا کرزیان فیلمنامه‌نویس، مهران احمدی، گلاره عباسی، الناز شاکردوست، بهرام رادان، هوتن شکیبا و گیتی معینی بازیگران فیلم حضور داشتند و اجرای برنامه را محمود گبرلو برعهده داشت.

در ابتدای این نشست مهران احمدی با اشاره به اینکه بیشتر عوامل مرد فیلم در آن سوی میز نشسته‌اند، گفت: «زنانه مردانه کرده‌اید. ما خوش‌شانسی آوریم که این طرف نشسته‌ایم.»

آبیار همچون دیگر فیلم‌هایش در «ابلق» نیز به مشکلات زنان توجه کرده بود و در این داستان هم به شرایطی که یک زن پس از شکستن سکوت خود در قبال آزار جنسی متحمل می‌شود، پرداخته بود.

الناز شاکردوست از جمله کسانی بود که درهمان صحبت‌های ابتدایی خود به این موضوع اشاره کرد: «با این نقش صدای عده‌ای از زنان بودیم که دستشان به جایی بند نیست.»

در بخش دیگری از این نشست درباره منفعل بودن نقش «راحله» با بازی الناز شاکردوست به عنوان زنی که سکوتش را می‌شکند و بعد تصمیم دیگری می‌گیرد، سوال شد که نرگس آبیار چنین توضیح داد: «اگرچه ما نشان دادیم که کاراکتر اصلی در فیلم سکوت می‌کند، اما این به معنای منفعل بودن نیست بلکه او مصلحت را انتخاب می‌کند. می‌گوییم مصلحت مسکن موقت است. راحله انتخاب می‌کند که دروغ بگوید. جایی می‌گوید حاضرم جانم را بدهم اما تهمت به من نزنند. ما این را از او می‌پذیریم، اما وقتی مردم را دید انتخاب کرد که این دروغ را بگوید. این داستان هر روزه آدم‌هاست و مختص ایران نیست. من راهکار نشان ندادم و مشکل را نشان دادم.»

او در ادامه در برابر پرسشی دیگری که درباره زنان بود، گفت: «زنان بیشتر در چنین فضاهایی قرار می‌گیرند و هر کسی زن باشد این شرایط پیچیده را تجربه کرده است. زنان به دلیل آسیب‌پذیری‌ای که دارند و در تمام دنیا هم هست، برای معاش‌شان سکوت می‌کنند. در فیلم تنها کسی که تلاش می‌کند سکوت نکند راحله است، اما انتخاب می‌کند تا مصلحت پیشه کند و این شرایط پیچیده انسانی است.»

پریسا کرزیان نیز در تکمیل این بحث گفت: «وظیفه هنرمند این نیست که بگوید چه بکنیم. او وظیفه دارد جامعه اطراف را نشان دهد.»

گلاره عباسی در بخش دیگری از این نشست گفت که برای نقش خود 10 کیلوگرم وزن اضافه کرده و هنوز درگیر این ماجراست، و در مقابل شاکردوست گفت که کاهش وزن داشته.

البته موضوع وزن بازیگران به همین جا محدود نشد و هوتن شکیبا هم درباره تمرین‌هایی ورزشی‌ای که در دوران کرونا انجام داده است، عنوان کرد: «سعی کردم در بازی چالشی برای خودم ایجاد کنم. اضافه وزن پیدا کردم و با وجود کرونا و تعطیلی باشگاه‌ها تلاش کردم در خانه تمرین کنم. حوصله انجام این کارها را داشتم و امیدوارم که نقش خوبی شده باشد.»

در بخش انتهایی نشست آبیار درباره اینکه فیلمساز ارزشی یا نه، گفت: «واژه ارزشی معیار بزرگ‌تری از آنچه ما می‌گوییم دارد. فرهادی فیلمساز ارزشی است زیرا به ویژگی‌های اخلاقی می‌پردازد. من خود را فیلمساز ارزشی نمی‌پندارم اما کاش فیلمساز ارزشی بودم.»

دومین نشست امروز به فیلم «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری اختصاص داشت که با حضور کارگردان، ابراهیم اصغری تهیه‌کننده، کامبیز دیرباز، علیرضا کمالی و امیررضا دلاوری بازیگران، ایمان کریمیان طراح جلوه‌های ویژه میدانی، احسان بیرق‌دار آهنگساز، حسن ایوبی تدوین‌گر و سعید براتی مدیر فیلمبرداری برگزار شد.

وقتی که تیتراژ پایانی فیلم درسالن حال پخش بود بر خلاف روال معمول که تماشاگران از سالن خارج می‌شوند، این‌بار بسیاری از حاضران برای دیدن بخش زیادی از تیتراژ در سالن ماندند.

این فیلم درباره شهید عبدالرسول زرین بود که براساس تیتراژ پایانی فیلم به عنوان برترین تک‌تیرانداز جنگ‌های معاصر شناخته شده است.

بیشترین سوال‌ها در نشست خبری این فیلم درباره نحوه دسترسی به منابع درست و انطباق فیلم با واقعیت بود که علی غفاری چنین پاسخ داد: «تقریباً هر آن‌ چیزی که در فیلم شاهد بودید واقعی و مستند است.»

کامبیز دیرباز هم که شخصیت این شهید تک‌تیرانداز را بازی کرده درباره ننقش خود گفت: «بابت اینکه چنین نقشی به من رسید و آن را بازی کردم بسیار خوشحال هستم. در این بیست سالی که من کار بازیگری انجام می‌دهم، این دومین نقش واقعی من بود.»

یکی دیگر از مسائلی که از سوی چندین خبرنگار در نشست خبری فیلم «تک‌تیرانداز» مطرح شد، بودجه و امکانات مالی مناسب فیلم بود که تهیه‌کننده آن درباره بودجه ساخت فیلم گفت: «گروه ما 100 نفره بود و گاهی با هنروران بیشتر هم می‌شد. بودجه فیلم حدود 10 میلیارد تومان شد که به اعتقاد من در شرایط فعلی بودجه زیادی برای این نوع فیلم نیست. شاید توقع زیادی باشد، اما توقع کمک از ارگان‌ها و مدیران را دارم چراکه در این زمینه وظیفه دارند.»

اصغری در پایان به حمایت نکردن مسئولان اصفهانی اشاره کرد: «قهرمان فیلم ما اصفهانی بود و خیلی تلاش کردیم که از ارگان‌های اصفهانی برای ساخت این فیلم کمک بگیریم، اما موفق نشدیم و من می‌گویم این مسئولان لیاقت همکاری با این فیلم را نداشتند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها