مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران:

علت تلف شدن پرندگان میانکاله هنوز نامشخص است

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در مورد علت تلف شدن پرندگان میانکاله گفت: علاوه بر لاشه‌ی پرنده، از رسوبات، آب و جاهای دیگر هم نمونه‌برداری می‌شود، چون بخشی از این اتفاق به دلیل تغییرات اقلیمی به وجود می‌آید.

علت تلف شدن پرندگان میانکاله هنوز نامشخص است
کد خبر: 462798
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۱۳:۱۲:۳۴

اعتمادآنلاین| حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، با اشاره به تلف شدن 117 پرنده‌ی مهاجر در تالاب میانکاله، بیان کرد: با توجه به اتفاق سال گذشته و علائم ظاهری که از پرندگان مشخص بود، احتمالا این بیماری متابولیک قابل انتقال به انسان نیست.

وی ادامه داد: اما هشدارهایی را به مردم دادیم تا مردم به منطقه مراجعه نکنند و از خرید و فروش، حمل و نقل پرندگان وحشی چه به صورت زنده و چه لاشه‌ی آنها خودداری کنند، چرا که باید احتمالات را در نظر گرفت تا خطری پیش نیاید.

ابراهیمی افزود: مجموعه دامپزشکی هم مکلف است تا موضوع را بررسی کند و بنا بر خبری که تا الان به ما رسیده، ویروسی بودن بیماری منتفی اعلام شده است، یعنی این بیماری آنفلوآنزا نیست، اما همچنان پیگیری‌ها ادامه دارد تا اطلاعات دقیق شود و مشخص شود علت چه بوده است.

وی ادامه داد: طبق پروتکل تشخیص بیماری با دامپزشکی و جمع آوری لاشه‌ها با محیط زیست بود که از روز اول اقدام کردیم.

ابراهیمی در مورد اتفاق مشابه سال گذشته که بیش از 43 هزار پرنده مهاجر در محدوده تالاب میانکاله و خلیج گرگان تلف شدند و علت مرگ این پرندگان بیماری بوتولیسم اعلام شد، گفت: با توجه به پیش‌بینی که از سال قبل داشتیم، از همان ابتدا با آمادگی اقدام کردیم و ارتباط محکمی با دامپزشکی برقرار کرده بودیم، امسال اولین مورد را در 9 بهمن شناسایی کردیم، در صورتی که سال گذشته زمان شناسایی دیرتر بود.

وی افزود: الان هم با توجه به اینکه از لاشه‌ها نمونه برداری می‌شود، از رسوبات و آب و دیگر جاها نمونه گرفته می‌شود و در این بین از مراکز تحقیقاتی هم کمک می‌کنند، چون شاید بخشی از این اتفاق به دلیل تغییرات اقلیمی به وجود آمده باشد.

ابراهیمی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان آلودگی در کشورهای دیگر وجود داشته که این پرندگان با خود جا به جا کنند، گفت: خیر، اگر قرار بود پرندگان آلودگی را از کشور دیگر با خود منتقل کنند، از مهر ماه که اینجا آمدند باید خودش را نشان می‌داد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها