سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه:

تفرقه در بین گروه‌های فلسطینی از بین می‌رود / خواهان برقراری ثبات و امنیت در خلیج فارس هستیم

وزیر خارجه روسیه گفت: به تدریج تفرقه در بین گروه‌های فلسطینی از بین می‌رود و وحدت آنها احیا می‌شود و دودستگی در بین گروه‌های فلسطینی ازجمله با تلاش کشورهای عربی و در وهله اول مصر از بین می‌رود و روسیه نیز در این روند و سازش بین فلسطینی‌ها نقش ایفاء می‌کند. 

تفرقه در بین گروه‌های فلسطینی از بین می‌رود / خواهان برقراری ثبات و امنیت در خلیج فارس هستیم
کد خبر: 462868
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۱۸:۰۰:۵۵

اعتمادآنلاین| «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با «ایمن صفدی» وزیرخارجه اردن اعلام کرد که روسیه خواهان برقراری ثبات و امنیت در این منطقه است.


لاوروف روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با همتای اردنی خود در مسکو گفت: ما در دیدار امروز درباره امنیت جمعی کشورهای خلیج فارس گفت‌وگو کردیم که در آن بازیگران خارجی ذیربط نیز مشارکت می کنند.

لاوروف تصریح کرد که با صفدی درخصوص طرح امنیت خلیج فارس که روسیه در سال 2019 ارائه کرده است گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

وزیر خارجه روسیه گفت: ما و شرکای اردنی در آینده نزدیک دیدارهایی خواهیم داشت که در آن طرح امنیت گروهی خلیج فارس نیز مطرح و بررسی می شود.

روسیه در تابستان سال 2019 طرح خود برای امنیت خلیج فارس را در شورای امنیت سازمان ملل رونمایی کرد.

لاوروف به تازگی درباره این طرح گفت: ما بیش از 20 سال است که برای تامین امنیت خلیج فارس نظریه می دهیم. تلاش می کنیم که رویکرد خود را در این عرصه نوسازی کنیم و رویکرد جدید خود در مورد تامین امنیت خلیج فاس را یک سال و نیم پیش ارائه کردیم.

وی ادامه داد: در اکتبر سال 2020 نشستی درباره نظریه امنیتی روسیه برای خلیج فارس برگزار کردیم. اگر این طرح روسیه موفق شود و نظریه امنیتی خلیج فارس تحقق یابد منجر به تقویت صلح در این منطقه مهم جهان خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه چین نیز برای امنیت خلیج فارس طرحی را ارائه کرده است، اظهار داشت: ایران طرح صلح هرمز را مطرح کرده است و در سالهای گذشته برخی کشورهای منطقه از جمله کویت نیز طرح‌هایی را در این عرصه ارائه کرده اند.

وی یادآوری کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در پاییز گذشته پیشنهاد برگزاری اجلاس سران پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و ایران و آلمان را مطرح کرد. اگر این ایده تحقق یابد آماده‌ایم تا اقدام کنیم و صلح پایدار در منطقه خلیج فارس برقرار خواهد شد.

تفرقه در بین گروه‌های فلسطینی از بین می رود

لاوروف در ادامه نشست خبری خاطر نشان کرد که به تدریج تفرقه در بین گروه‌های فلسطینی از بین می رود و وحدت آنها احیا می شود.

وی افزود: دو دستگی در بین گروه‌های فلسطینی از جمله با تلاش کشورهای عربی و در وهله اول مصر از بین می رود و روسیه نیز در این روند و سازش بین فلسطینی‌ها نقش ایفاء می کند.

لاوروف گفت: با این تلاش‌ها در تابستان آینده چند انتخابات در فلسطین برگزار می شود که از آن جمله انتخابات پارلمانی و نیز انتخابات شورای ملی فلسطین است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که شرایط برای آغاز گفت و گوهای مستقیم بین فلسطین و اسراییل ازجمله به انتخابات پارلمانی در اسراییل و رویکرد دولت جدید آمریکا در مورد مسائل خاورمیانه بستگی خواهد داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در مورد امکان از سرگیری مذاکرات بین فلسطین و اسراییل اظهار داشت: باید گروه چهار میانجیگران بین المللی خاورمیانه و نیز کشورهای عربی برای این منظور و ایجاد انگیزه بین طرف‌های فلسطینی تلاش کنند.

غرب برخورد نرم روسیه در مورد مداخله‌های خارجی را ضعف نشمارد

لاوروف در بخش دیگری از نشست خبری در مورد اعتراضات در روسیه و مداخلات خارجی کشورهای غربی گفت که غرب نباید این رویکرد نرم روسیه را نشانه ضعف بپندارد و چنین تفکری از طرف مقامهای غربی اشتباه خواهد بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین خاطر نشان کرد که مسکو در برابر این اقدامات غرب با نزاکت رفتار می کند اما از قدرت کافی برای پاسخ دادن به آن برخوردار است.

دادگاه مسکو شامگاه سه شنبه پس از چند ساعت شور حکم به تبدیل 3.5 سال حبس تعلیقی ناوالنی به حبس در زندان صادر کرد.

ناوالنی یکی از اصلی‌ترین منتقدان پوتین و از داوطلبان شرکت برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری 2018 میلادی روسیه بود که به دلیل محکومیت قبلی از نامزدی در انتخابات منع شد.

وی بیستم ماه اوت (سی ام مرداد) در بازگشت از سیبری به مسکو بیمار شد و پس از فرود اضطراری هواپیما به بیمارستانی در شهر تومسک سیبری منتقل شد و سپس به یک مرکز درمانی در برلین انتقال یافت، جایی که پزشکان آلمانی در اوایل ماه جاری اعلام کردند، نشانه‌هایی از مسمومیت وی با ماده سمی نوویچوک وجود دارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها