چه کسی به نام سفر استانی، دنبال منافع انتخاباتی است؟

محمد هاشمی گفت: بسیاری از تحلیلگران، سفرهای استانی رئیس مجلس تحت عنوان نظارت را سفرهای تبلیغات انتخاباتی می‌دانند که با بودجه بیت‌المال هزینه می‌کنند، درحالی‌که اگر بخواهد می‌تواند همه اطلاعات را از نماینده هر استان و شهرستانی که در مجلس حضور دارد دریافت کنند چراکه وظایف نمایندگان این شهرهاست که گزارش ارائه دهند.

چه کسی به نام سفر استانی، دنبال منافع انتخاباتی است؟
کد خبر: 462871
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۱۸:۴۲:۳۱

اعتمادآنلاین| «نظارت میدانی» در معنا اقدامی قابل تحسین باشد اما زمانی می‌توان به قضاوت صحیح درباره آن نشست که به اهداف این اقدام و جزییات آن آگاه بود. نهادهای نظارتی زیادی در کشور وجود دارد که هدف تمام آنها خدمت بهتر به مردم و جلوگیری از تخلفات و سوءاستفاده‌های احتمالی است اما شعار نظارت میدانی در برخی مواقع هدف سیاسی هم دنبال می‌کند که آن هم معطوف کردن توجه افکار عمومی به شعاردهنده و کسب حمایت است؛ به‌ویژه آنکه اگر شایعه کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح باشد! در قانون اساسی جمهوری اسلامی جایگاه نهادهای مختلف تعیین و تعریف شده است و هر نهادی در صورتی عملکرد مطلوبی برای حل مشکلات مردم خواهد داشت که به وظیفه خود عمل کند.

اگر قرار بر این باشد که مجلس وظیفه دستگاه‌های نظارتی و قوای دیگر را هم انجام دهد که در این صورت چه نیازی به ماندن دو قوه دیگر داریم. نباید به‌خاطر اهدافی سیاسی و انتخاباتی برخی افراد از بحث‌های کلان منحرف شد؛ چراکه در این صورت همه ضرر خواهند کرد. نمایندگان مجلس هم باید طوری عمل کنند که در پایان چهار سال، پاسخی برای پرسش‌های مردم داشته باشند. برخی تحلیلگران این اقدامات را سیاسی می‌دانند اما از منظر قانونی و بحث نظارت مجلس هم اتفاق جدیدی محسوب می‌شود.

برخی در انتقاد به طرح نظارت میدانی مجلس می‌گویند اگر قرار باشد مجلس قانون تصویب کند و خود هم نظارت میدانی داشته باشد باید سازمان‌های نظارتی و بازرسی را تعطیل کرد، چراکه برای نظارت بر امور مختلف سازمان‌های گوناگون هستند که وظایفی در حوزه‌های خود دارند. حتی در امور بودجه و هزینه‌کرد دولت هم ما دیوان محاسبات را دارد که مسئول نظارت است؛ بنابراین اینکه قوه مقننه بخواهد با عنوان نظارت میدانی در حوزه اجرا هم ورود کند، تفسیر سلیقه‌ای است و باعث موازی‌کاری نهادهای مختلف می‌شود.

بحث بعدی هم مساله تداخل قواست. این رویکرد مجلس یازدهم باعث تداخل مسئولیت‌ها و وظایف قوای سه‌گانه با هم می‌شود.

سفر با کدام اعتبار؟

دیروز محمد هاشمی عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سفرهای استانی رئیس مجلس که بیشتر در چارچوب سفرهای تبلیغات انتخاباتی است، ابراز کرد: «بسیاری از تحلیلگران، سفرهای استانی رئیس مجلس تحت عنوان نظارت را سفرهای تبلیغات انتخاباتی می‌دانند که با بودجه بیت‌المال هزینه می‌کنند، درحالی‌که اگر بخواهد می‌تواند همه اطلاعات را از نماینده هر استان و شهرستانی که در مجلس حضور دارد دریافت کنند چراکه وظایف نمایندگان این شهرهاست که گزارش ارائه دهند؛ بنابراین لازم نیست با یک تیم راه بیفتند و برای بالگرد، خودرو و ادارات و تعطیلی و غیره هزینه کند و نام آن را نظارت میدانی بگذارد!»

زمانی که محمدباقر قالیباف بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد، نظارت میدانی را یکی از برنامه‌های در نظر گرفته‌شده برای مجلس یازدهم عنوان کرد که در همان زمان برخی مخالفت کردند چراکه هر منطقه از کشور دارای نماینده‌ای در مجلس است که وظیفه بررسی مشکلات منطقه خود را دارد.

نظارت میدانی مخالفانی دارد و از ابهامات این طرح گلایه می‌کنند، مانند مدیرعامل بنیاد باران که با اشاره به سفرهای استانی رئیس مجلس تحت عنوان نظارت میدانی گفت: این رویکرد مغایر با سیاست‌گذاری کلان است.

جواد امام بیان داشت: آیت‌ا... محمد یزدی سخنانی در دوره اول انتخابات مجلس دارند که به نظر من برای شرایط فعلی هم این سخنان راهگشاست. در این سخنان مطرح می‌شود که وظیفه نمایندگان، در وهله نخست قانون‌گذاری است. آقای یزدی به‌درستی در این سخنان وظیفه نمایندگان مجلس را تبیین کردند. در این زمینه ما عقب‌گرد داشتیم. به این معنا که وظایف شورای شهر، شهرداری و دهیاری را به مجلس منتقل کردیم. این امر باعث شده که از اهداف ملی کمی فاصله بگیریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: این ورودی که مجلس می‌کند و نمایندگان به استان‌های مختلف سفر می‌کنند که باعث صرف وقت و هزینه می‌شود هر چند امر درستی است. وظیفه شورای شهر، شهرداری، دهیاری و بخشداری است نه صرفا وظیفه نماینده مجلس که باید به امور کلی‌تر بپردازد.

سروصدا برای چیست؟

باید به این نکته هم توجه داشت که در مجالس قبل روسای پارلمان به استان‌ها سفر می‌کردند اما هیچگاه در بوق و کرنا نمی‌کردند چون شاید هدف انتخاباتی نداشتند. یک نماینده سابق مجلس می‌گوید: «تمامی روسای مجلس از گذشته تا امروز همواره سفرهایی را به استان‌ها داشتند، در استان حضور پیدا می‌کردند دیدارها و نظارت‌هایی انجام می‌شد اما هیچ‌کدام به اندازه این مجلس پرسروصدا نبود.»

محمود صادقی خاطرنشان کرد: «درباره اینکه اکنون این نوع سفرها توسط رئیس مجلس انجام می‌شود، من نیت‌خوانی نمی‌کنم که قصد تبلیغات است یا خیر، اما نوع و سبک کار یک مقداری شائبه‌برانگیز است و چون همراه با تبلیغات فراوان است، به‌ویژه بازتابی که صداوسیما روی خبرهای آن می‌دهد مقداری غیرعادی جلوه می‌کند و این موارد شائبه‌ را ایجاد می‌کند.»

منبع: آرمان ملی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها