کد خبر: 462972
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۶ ۱۱:۵۳:۴۵
| |

سیمرغ و سینما در گیلان

تاریخ سینمای گیلان کتابی به قلم استاد کریم کوچک نژاد است که در آن چنین آمده : آغاز نمایش فیلم در گیلان به دهه 1290 خورشیدی یعنی تقریبا همزمان با آغاز فعالیت هالیوود در آمریکا برمی‌گردد که متعاقب آن اندکی بعد اولین سینما در رشت تحت نام سینما ایران احداث شد.

سیمرغ و سینما در گیلان
کد خبر: 462972
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۶ ۱۱:۵۳:۴۵

اعتمادآنلاین| می گویند واژه سینما از واژه ای یونانی به معنای جنبش گرفته شد و این جادوی مکرر با همه فراز و فرودی که بر تاریخش گذشته سالهاست که با جشنواره فیلم فجر غبار از رخ می گیرد و در جنبشی نو، نسلی تازه از مخاطبانش را میزبان می شود تا به امروز که اکران همزمانی فیلم فجر در گیلان با 16 فیلم از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در سینما 22 بهمن رشت با 30 درصد ظرفیت میزبان مخاطبان سیمرغ دوستان فجر می شود.


تاریخ سینمای گیلان کتابی به قلم استاد کریم کوچک نژاد است که در آن چنین آمده : آغاز نمایش فیلم در گیلان به دهه 1290 خورشیدی یعنی تقریبا همزمان با آغاز فعالیت هالیوود در آمریکا برمی‌گردد که متعاقب آن اندکی بعد اولین سینما در رشت تحت نام سینما ایران احداث شد.

سالهاست که ساز فرهنگ و هنر گیلان کوک بود و در مقاطع مختلف نوستالژی صف های طولانی سینما، تئاتر و موسیقی در حد فاخرش تکرار می شد و استقبال از اکران های همزمان فیلم فجر عطش سینماهای استان را فرو می نشاند.


در مقطعی با وجود پر و بال گرفتن سینمای گیشه و حتی شنیده هایی مبنی بر کم جان شدن سینمای اندیشه، استقبال از همزمانی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر جامعه را شگفت زده کرد و در اکران همزمان فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در گیلان بیش از 11هزار بلیت فروخته شد.

به محض اتمام جشنواره زمزمه نفس گیر کرونا آغاز و روزگار پیش چشمان اصناف مختلف از جمله فعالان عرصه فرهنگ و هنر و سینماداران تیره و تار گشت.


تنها یک روز پس از مشخص شدن فیلم‌های اکران نوروز 99 در روزهای پایانی سال گذشته جنبش و هیاهوی سینماهای کشور و در پی آن گیلان، حتی در سینماهای پیاده راه فرهنگی رشت با آن قدمت و معماریش که روزگاری به مثابه خیابان های مشهور دنیا خاطره می ساخت، منجمد شد و یک به یک چراغ تماشاخانه ها، گالری ها، کنسرت ها کم فروغ و خاموش شد؛ تعطیلی که به تقریب تا امروز ادامه یافت.


عرصه چنان تنگ آمد که ایرج ثابت، مالک سینما فومن پس از ادامه دار شدن تعطیلی سینماها گفت: کرونا اقتصاد هنر را بلعیده است و سینماداران بسیار متضرر شده اند چرا که این بحران در اوج فعالیت اقتصادی سینماها رخ داد و بازار نوروزی این بخش فرهنگ و هنر را کساد کرد.


وی اظهار داشت: در ابتدا تصور می کردیم این بحران زود گذر است اما متاسفانه قرنطینه و خانه مانی تنها عامل قطع شیوع بیماری کرونا اعلام و تعطیلی فعالیت های فرهنگی - هنری ادامه دار شد و ما ماندیم و بدهی های سال گذشته برای دریافت فیلم، حقوق کارگران و قبوض رنگارنگ آب، برق، گاز وسینماهای خالی از مخاطب در اوج زمان کار و مقروض شدن های بسیار.


وی بیان کرد: پیش از بحران کرونا هم جز در مواردی خاص با صف های طولانی روبرو نبودیم اما بالاخره می گذشت؛ اما امروز پس از گذشت چندین ماه عرصه بقدری تنگ آمده است که اگر خانواده اجازه می داد، جلوی همین سینما بساط راه می انداختم.


روزگار به همین منوال در جدال با کرونا گذشت تا تیرماه 99 که معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان بیان کرد: هم اکنون درصد بالایی از جامعه هنری و هنرمندان استان در شرایط اورژانسی مالی هستند و اگر صدایشان شنیده نشود، تمام می شوند.


سید امیر مصباح بیان کرده بود: بعد از بروز بحران کرونا و خانه نشینی اجباری، برآورد خسارت شده و همه نامه نگاری ها برای جذب حمایت ها انجام اما متاسفانه حمایت های انجام گرفته به هیچ عنوان پاسخگوی آسیب وارده نیست.


تیرماه 99 بار دیگر فعالیت فرهنگ و هنر آغاز شد و مصباح اعلام کرد: سینماها، سالن های کنسرت و تماشاخانه ها با توجه به اعلام بازگشایی پس از تعطیلی بیش از یکصد روزه بدلیل بحران کرونا مکلف به آغاز کار با ظرفیت 50 درصد هستند.


اما دیگر بار کرونا میدان دار شد و اصناف تعطیل شدند تا به امروز که موسم فجر شد و بازگشایی سه باره سینماها با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی در کشور آغاز گردید و معاون هنری و امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تاکید کرد: آنچه سینماهای استان را به حالت نیمه فعال درآورده، نداشتن فیلم است.


مصباح افزود: سینماهای استان پس از تعطیلی یکصد روزه بدلیل بحران کرونا هیچ گاه تعطیل نشد؛ اما آنچه رکود چرخه اقتصاد سینماداران را پس از تعطیلی کرونایی رقم زد، نداشتن فیلم و درپی آن نبود مخاطب است.


وی با بیان اینکه متاسفانه تاکنون حمایت چشمگیری از فعالان عرصه سینما در استان صورت نگرفته است، تصریح کرد: بازگشایی سالن های تئاتر و صدور مجوز برای اجرا امروز در اولویت است.


بهمن ماه رسید و موسم برگزاری جشنواره فیلم فجر بار دیگر فعالیت را به عرصه فرهنگ و هنر برگرداند و پس از فراز و فرودهای کرونایی بار دیگر با زرد شدن وضعیت شیوع کرونا در بیشتر شهرهای گیلان فعالیت به عرصه هنر بازگشت و سیمرغ فجر بر فراز آسمان گیلان به پرواز درآمد.


مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در این باره اعلام کرد: با توجه به دامنگیری جهانی کرونا نحوه اکران متفاوت خواهد بود و گیلانیان همزمانی اکران فیلم های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر را از چهارشنبه شب پانزدهم بهمن ماه در سینما 22 بهمن رشت به نحوی متفاوت تجربه می کنند.


فیروز فاضلی افزود: همزمان با سی و نهمین جشنواره فیلم فجر همه 16 فیلم بخش «سودای سیمرغ» این دوره از جشنواره با 30 درصد ظرفیت سینما در رشت به ‌نمایش درمی‌آید.


وی بیان کرد: جشنواره فیلم فجر همزمان با کشور در رشت نیز برگزار می شود اما این رویداد بزرگ سینمایی امسال به‌دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا بر اساس شیوه نامه‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا زمان‌بندی و اجرا می‌شود.


وی با بیان اینکه بر خلاف سال‌های گذشته که فقط تعدادی از فیلم‌های بخش اصلی جشنواره در استان‌ها اکران می‌شد، گفت: امسال شاهد نمایش همه فیلم‌ها در استان‌ها هستیم اما به‌دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در هر روز فقط می‌توانیم دو فیلم (در سانس‌های ساعت 15 و 18) اکران کنیم که در نتیجه طی هشت روز جشنواره شاهد اکران هر 16 فیلم بخش سودای سیمرغ خواهیم بود.


وی، با تأکید بر اینکه سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بر اساس شیوه‌نامه‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی کرونا اجرا می‌شود، ادامه داد: با توجه به دستورالعمل استفاده 30 درصد ظرفیت سالن سینما 840 نفری سینما 22 بهمن رشت، حداکثر می‌توانیم پذیرای 250 تماشاگر در هر سانس باشیم.

فاضلی با اشاره به اینکه تهیه بلیت‌های جشنواره از سامانه‌های اینترنتی ایران تیک، سینما تیکت و گیشه هفت، امکان‌پذیر است، تصریح کرد: بلیت‌فروشی حضوری در گیشه سینما نداریم و بلیت‌های اینترنتی هر فیلم نیز فقط در روز اکران همان فیلم و با قیمت 20 هزار تومان قابل خرید است.

وی با بیان اینکه برخی از فیلم‌های این دوره از جشنواره دارای محدودیت سنی است از مخاطبان خواست در هنگام تهیه بلیت حتما به این نکته توجه نمایند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و همراهی با خبرهای روز همزمانی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در گیلان می‌توانند به تارنمای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به نشانی gilan.farhang.gov.ir مراجعه نمایند.


اگرچه محدودیت های کرونایی امسال موجب خواهد شد تا بسیاری از مخاطبان سینما از فیلم های فجر باز بمانند اما فعالان پویای عرصه هنر استان تنها در واگویه دغدغه هاشان با رسانه، همچنان در انتظار دمان ناب فرهنگ و هنر استان دل خوش کرده اند تا شاید سایه پلیدی و بیماری از جامعه بگذرد و بار دیگر تکرار پر بسامد شعر، موسیقی، تئاتر و اکران در فراز و فرود دمان گیلان نوستالژی صف های طولانی را زنده کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها