کد خبر: 463082
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۰۸:۵۴:۳۲
| |

شفافیت آرا نمایندگان باعث تحت تاثیر قرار گرفتن استقلال و حُریت‌شان می‌شود؟

یک عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: شفافیت آرا نمایندگان یکی از مطالبات مردمی است اما این کار نباید حُریت و استقلال آنان را زیر سوال ببرد.

شفافیت آرا نمایندگان باعث تحت تاثیر قرار گرفتن استقلال و حُریت‌شان می‌شود؟
کد خبر: 463082
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۰۸:۵۴:۳۲

اعتمادآنلاین| احمد علیرضا بیگی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره رد «طرح شفافیت آرا نمایندگان» از سوی نمایندگان مجلس یازدهم و تفاوت اقدام نمایندگان در این دوره با مجلس دهم، گفت: تعداد بیشتری از نمایندگان در مجلس قبلی اعتقادی به این مطلب نداشتند و اگر عدد آرای آن دوره را هم مورد بررسی قرار دهیم حدود 100 نفر از آنان مخالف شفافیت آرا بودند اما امروز در مجلس یازدهم این اتفاق بالعکس اتفاق افتاده است؛یعنی تعداد موافقین 150 نفر و تعداد مخالفین حدود 63 نفر بودند.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان این که باتوجه به حساسیت قانون گذار درباره تغییر مواد آیین نامه حتما باید اجماع دو سوم درخصوص این طرح صورت می‌گرفت، ادامه داد: طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس یازدهم با اختلاف 3 رأی نتوانست.

وی با بیان این که موضوع شفافیت آرا نباید باعث شود استقلال و حُریت نماینده تحت تاثیر قرار گیرد، تاکید کرد: اگر ما احزاب داشتیم پاسخگویی هم شفاف می‌شد چرا که نظریات احزاب نمی‌تواند پنهان باشد و نماینده‌ای که از طریق حزب وارد مجلس می‌شود ناچار است برای این که از اهداف حزبش صیانت و پاسخگو دستاوردهای خودش نزد افکار عمومی باشد، شفاف عمل کند.

نماینده مردم آذرشهر، اسکو و تبریز تاکید کرد: در حال حاضر به دلیل فقدان حزب متاسفانه این پاسخگویی روشن وجود ندارد و از سوی دیگر صف‌بندی درون مجلس لزوم شفافیت آرا را که مطالبه مردمی هم هست بیش از هر چیزی ضروی می‌کند.

وی با بیان اینکه مجلس محل تکثر آرا و افکار است، گفت: مردم با علاقه‌مندی مسائل مربط به مجلس را دنبال تا مشاهده کنند نمایندگان در موضوعات مختلف چه اظهار نظری می‌کنند. از طرف دیگر مشخص بودن آرای نمایندگان در مقاطع مختلف این امکان را به رأی دهندگان می‌دهد تا در انتخابات بهتر بتوانند به وکلای خود رأی بدهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد:اگر ما معتقدیم خدمت گذار مردم هستیم و آنان کار فرمایان ما هستند باید تلاش شود خدمات‌مان به چشم آنان بیاید و چه بسا خیانت مورد قبول آن‌ها نیست و نمی‌پذیرند چیزی از آن‌ها پنهان شود.

وی یادآور شد: رهبر انقلاب فرمودند ما چیز پنهانی از مردم نداریم جز موضوعات دفاعی که آن هم ازمردم پنهان نیست از دشمنان پنهان است، لذا باید از طرح شفایت آرا استقبال کرد و این راه را طی کنیم.رئیس مجلس شورای اسلامی هم تاکید داشتند این شفافیت باید از مجلس شروع شود و مردم به هیچ عنوان نامحرم نیستند و باید در جریان باشد زیرا هرچقدر آنان نسبت به موضوعات آگاهی داشته باشند تشخیص سره از ناسره برای آنها راحتر است.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر این که نمایندگانی که به « طرح شفافیت آرا » رأی منفی داده‌اند عنوان می‌کنند مشخص شدن آرای ما ممکن است بر تائید صلاحیت‌مان در دور بعدی تاثیر بگذارد، گفت: تجربه گذشته نشان داده است عکس این عمل و باور اتفاق افتاده است. امروز کسانی را در مجلس داریم که اظهار نظرشان در موضوعات مختلف چه بسا مخالف بود اما امروز این را نمی‌توان به عنوان یک اصل قلمداد کرد و باید هم به این نگرانی ها پایان داده شود.

وی تاکید کرد: نماینده مردم در جایگاه نماد اراده ملی باید بتواند اظهار کند و اتفاقا موکلش هم باید بداند او چه رأی و نظری داشته است . به طور مثال من به واسطه اظهار نظرهایی که داشتم چندین بار به دادگاه رفته ام و توانستم اثبات کنم حق با من بوده است. در آن مجلس هم برخورد سیاسی با من شد و در موضوع پرونده آقای آخوندی و آرایی که مطرح کرده بودم، سبب شکایت شده بود. هرچقدر هم استدلال می آوردیم و می گفتیم این در چارچوب وظایف نمایندگی است اما هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان موضوعات را خارج از چارچوب نمایندگی تشخیص داد.

علیرضا بیگی عنوان کرد: معتقدم باید این برخوردها و تفکرات تمام شود و یک رویه درست در پیش گرفته شود تا نمایندگان به وظیفه ای که قانون برای آنان تعیین کرده است به درستی عمل کرده و نگرانی نداشته باشند که فردا روزی به خاطر همین انجام وظایف با آنها برخورد شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها