هادی حق‌شناس:

سیگنال‎های جدید آمریکا نشانه عزم آنها برای بازگشت به برجام است

هادی حق‌شناس گفت: سیگنال‌های جدیدی که از سوی دولت آمریکا داده می‌شود نشان‌دهنده آن است که به زودی آمریکا به برجام بازخواهد گشت. باید توجه داشت که برگشت به برجام نیاز به مذاکره ندارد زیرا ایران قبلا اعلام کرده هر موقع آمریکا به میز مذاکره برگردد ایران نیز به انجام مفاد برجام بازمی گردد.

سیگنال‎های جدید آمریکا نشانه عزم آنها برای بازگشت به برجام است
کد خبر: 463108
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۰۹:۵۵:۱۲

اعتمادآنلاین| ‌هادی حق‌شناس گفت: سیگنال‌های جدیدی که از سوی دولت آمریکا داده می شود نشان‌دهنده آن است که به زودی امریکا به برجام بازخواهد گشت.


هادی حق‌شناس درباره قصد دولت برای انجام مذاکره و رفع تحریم‌ها توضیح داد: انجام مذاکره بسیار طبیعی است و دولت برای حل مشکلات بخش اقتصاد به اجبار باید مذاکره کند که مذاکره با کره‌جنوبی، چه مذاکره برای رفع بلوکه شدن منابع در عراق و چه سایر کشورهای جهان؛ بنابراین انجام مذاکره بسیار طبیعی است اما نکته مهم در این مقطع بحث برجام است. وقتی که دولت جدید آمریکا استقرار یافت و با توجه به افرادی که تعیین کرده و شعارهای انتخاباتی رییس جمهور جدید آمریکا، ناظر بر اینکه نکته است که به برجام برمی‌گردد.

وی عنوان کرد: اگر آنها به برجام برگردند به طور طبیعی نیاز به مذاکره نیست، موضع رسمی وزارت خارجه این بوده که آمریکایی‌ها میز مذاکره را ترک کرده‌اند و اگر بخواهند به میز مذاکره برگردند از نظر ایران بلامانع است.

حق‌شناس تاکید کرد: مفهموم بسیار ساده برگشت به میز مذاکره یعنی بازگشت به برجام؛ برگشت به برجام نیز به معنای رفع تحریم‌هاست. آنچه در 48 ساعت نخست ریاست جمهوری بایدن نظیر لغو ممنوعیت سفر ایرانیان به آمریکا، اتفاق افتاد نشان‌دهنده این است که بایدن وفادار به شعارهای انتخاباتی خود است و به دنبال اجرایی کردن آنهاست و اگر چنین شود شعار انتخاباتی برگشت به برجام نیز باید عملیاتی شود.

وی افزود: باید توجه داشت که برگشت به برجام نیاز به مذاکره ندارد زیرا ایران قبلا اعلام کرده هر موقع آمریکا به میز مذاکره برگردد ایران نیز به انجام مفاد برجام بازمی گردد.

سایه سنگین FATF بر سر برجام

این کارشناس حوزه اقتصاد در پاسخ به این سوال که اگر بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم‌ها اتفاق بیفتد اما ایران به اف‌ای‌تی‌اف نپیوندد چه اتفاقی می‌افتد؛ گفت: نظر صریح تیم اقتصادی دولت یعنی سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی این است که نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف یعنی اخلال دیگری در نظام تجاری ایران؛ به عبارت دیگر اگر اکنون با دو اخلال در بخش بازرگانی مواجه هستیم، در شرایط فعلی و در اثر کرونا فعالیت اقتصادی قبلی وجود ندارد و حجم تجارت کشورها در اثر این بیماری کاهش یافته و ایران تحت‌تاثیر این مساله و همچنین مواجهه با اخلال تحریم‌ها با اخلال سومی تحت عنوان اف‌ای‌تی‌اف نیز مواجه است.

کشورهای دوست ایران نیز توصیه می کنند اگر به اف‌ای‌تی‌اف نپیوندید نمی‌توانند با ما مبادله اقتصادی و بانکی انجام دهند لذا پیوستن به دو کنوانسیون باقی‌مانده از مجموع 4 کنوانسیون اف‌ای‌تی‌اف؛ اجتناب‌ناپذیر است و حتی اگر آمریکایی‌ها به برجام برگردند، مشکلات بانکی در نتیجه نپیوستن به اف‌ای‌تی‌اف باقی است.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها