کد خبر: 463145
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۱۲:۵۰:۲۵
| |

رئیسی: لازمه اقتدار بی‌اخلاقی نیست

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه لازمه اقتدار «بداخلاقی» نیست و می‌شود هم اقتدار داشت و هم اخلاق مدارانه حرکت کرد، گفت: باید مراقب بود حتی یک نفر هم که از دوردست آمده و زبان حقوقی و پول وکیل گرفتن ندارد، ناراضی از عدلیه خارج نشود.

رئیسی: لازمه اقتدار بی‌اخلاقی نیست
کد خبر: 463145
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۷ ۱۲:۵۰:۲۵

اعتمادآنلاین| سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه در دیدار با قضات و کارکنان قضایی استان گیلان با اشاره به گستردگی مفهوم عدالت گفت: وقتی از خلقت، امامت، توحید، معاد و فرج صحبت می کنیم، ناگزیر از عدالت هم بحث می کنیم.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه از ویژگی های مهم امام المسلمین و رهبر، برخورداری از ملکه عدالت است، تاکید کرد: قاضی باید همواره خود را در محضر پروردگار متعال ببیند و طبق حکم خدا حکم کند.

رئیسی با بیان اینکه «عدل» صفت ذات مقدس حضرت حق است، قضاوت را یکی از جلوه های عبادت دانست و گفت: توجه به قانون و قانونمداری، ملاک توجه به رفتار کارکنان قضایی است. در حال حاضر بهترین ملاک اجرای عدالت، قانونمداری است.

رئیس قوه قضاییه با توصیه به قضات بر باحوصله عمل کردن گفت: ضمن بررسی با حوصله پرونده ها، قضات باید سعی خود را بکنند که در نهایت عدالت رای را صادر کنند.

رئیسی با بیان که در دستگاه قضایی باید مقتدرانه و مدبرانه عمل کرد و با مردم مهربان بود، بی تابی و بی حوصلگی را موجب اختلال در امر قضاوت دانست و تاکید کرد که مردم از دستگاه قضایی انتظار رای ناعادلانه ندارند.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه مردم باید احساس کنند که عدلیه پناهگاه آنهاست، تصریح کرد: همان گرفتاری هایی که مردم دارند به خودی خود کافی است و دیگر نیروهای عدلیه نباید بر گرفتاری های مردم مراجعه کننده به واحدهای قضایی بیفزایند.

رئیسی با بیان اینکه لازمه اقتدار «بداخلاقی» نیست و می شود هم اقتدار داشت و هم اخلاق مدارانه حرکت کرد، افزود: باید مراقب بود حتی یک نفر هم که از دوردست آمده و زبان حقوقی و پول وکیل گرفتن ندارد، ناراضی از عدلیه خارج نشود. ممکن است رای بر ضرر فردی صادر شود؛ اما برخوردها و رفتارها باید به گونه ای باشد که همان فرد هم احساس کند به عدالت با وی برخورد شده است.

رئیس قوه قضاییه ضمن تقدیر از عملکرد نیروهای قضایی استان گیلان به خصوص در ارائه خدمات به مردم در شرایط کرونایی، عنوان کرد: عدلیه، هم باید پناهگاه مظلومان باشد و هم در برابر متجاوزان به حریم و بستر رودخانه ها و در مقابل زمین خواران و جنگل خوارها با قدرت ایستادگی کند.

رئیسی ضمن تاکید بر تسلط و اشراف قاضی بر مسائل مختلف به سبب آنکه پرونده ها در بسیاری از مواقع چندساحتی و چندوجهی هستند، گفت: قضات باید از مشاوره های به روز در زمینه های مختلف استفاده کنند. به دنبال آن هستیم که دادگاه ها در جهت هر چه تخصصی تر شدن حرکت کنند.

رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: معاونت منابع انسانی قوه قضاییه موضوع «آموزش های تخصصی قضات و ارائه گواهی های علمی» را با جدیت دنبال خواهد کرد.

رئیسی با اشاره به کاهش پرونده های معوقه در استان گیلان گفت: حبس زدایی یکی از سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی از سالها پیش است و قوه قضاییه اجرای این سیاست را با جدیت دنبال خواهد کرد.

رئیس قوه قضاییه ضمن توصیه به نیروهای قضایی در سراسر کشور مبنی بر آنکه دست به حبس‌‌شان سریع نباشد، گفت: تا آنجایی که امکان دارد نباید مجرمان را به حبس فرستاد. در مجازات ها، بجز در مورد افراد شرور و سارقینی که دل مردم را می لرزانند، تا حد توان می شود با سیاست حبس زدایی اقدام کرد.

رئیسی همچنین تاکید کرد: به هیچ وجه اجازه خدشه دار شدن امنیت اجتماعی تحت هر عنوان و با هر انگیزه ای را نمی دهیم.

رئیس قوه قضاییه وجود روابط سالم در عدلیه را بسیار مهم خواند و با اشاره به وکیل شدن برخی قضات پس از پایان دوره قضاوت، گفت: برخی رفت و آمدها به دفاتر وکلا سوال برانگیز است. احتیاط در این است که اینگونه رفت و آمدها بسیار کنترل شده باشد. باید از هرگونه ارتباط های نامناسب جلوگیری کرد. نباید اجازه داد این آسیب به شان قضاوت وارد شود.

رئیسی تصریح کرد: مرتفع کردن مشکلات کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضا، اقدامی زمان بَر است که باید انجام شود ولیکن انتظار می رود همکاران قضایی با تلاشی مضاعف به گونه ای عمل کنند که پرونده های معوقه دیگر در دادگستری وجود نداشته باشد.

مختومه شدن 89 درصد پرونده های معوقه دادگستری گیلان

گفتنی است، پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین «حمزه خلیلى» رئیس کل دادگسترى گیلان در این جلسه تعداد پرونده هاى ورودى و خروجى واحدهای قضایی این استان را نشان دهنده عملکرد مثبت دادگسترى دانست و با اشاره به وجود 35 هزار و 522 فقره پرونده معوقه گفت: 89 درصد پرونده هاى معوقه دادگستری گیلان مختومه شده است.

رئیس کل دادگستری گیلان با ثروت شمردن شن و ماسه هاى رودخانه های این استان گفت: به نحو غیرمتعارف، غیرقانونى و غیرضابطه مند شاهد غارت این ثروت ملى بوده ایم و متاسفانه خسارت هاى غیرقابل جبرانى در جریان سیل ها نسبت به شن و ماسه های رودخانه های گیلان تحمیل شده است.

همچنین نمایندگان قضات، شوراهای حل اختلاف، کارکنان اداری، کارکنان قضایی و سازمان های تابعه در این جلسه به ایراد نقطه نظرات خود پرداختند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها