کد خبر: 463243
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ۰۸:۱۸:۵۹
| |

کرونا بازار کتاب‌های الکترونیک را داغ کرد

درآمد حاصل از فروش کتاب‌های الکترونیک در سال 2020 میلادی، مصادف با روزهای اوج بحران کرونا، 15 درصد افزایش یافت.

کرونا بازار کتاب‌های الکترونیک را داغ کرد
کد خبر: 463243
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ۰۸:۱۸:۵۹

اعتمادآنلاین| آمار منتشر شده از سوی انجمن ناشران آمریکا از رشد 15 و دو دهم درصدی بازار کتاب های الکترونیک در سال 2020 میلادی حکایت دارد.

در سال گذشته میلادی با وجود خسارت‌های اقتصادی که شیوع کرونا به بخش‌ها و صنایع مختلف زد، ارزش این بازار به یک میلیارد دلار افزایش یافت.

براساس آمار ارائه شده، در سال 2020 بازار کتاب رونقی کلی گرفت و آمار فروش کتاب های بزرگسال به لطف آثاری چون سرزمین موعود باراک اوباما و کتاب افشاگرایانه زیاد و ناکافی از مری ترامپ، برادرزاده دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، رشدی 35 و 4 دهم درصدی را تجربه کرد.

سال گذشته میلادی مجموع درآمد تمام دسته‌بندی‌ها، از کتاب کودک و نوجوان گرفته تا کتاب های دانشگاهی، در مقایسه با نوامبر سال 2019 (آبان- آذر 98) 24 و 5 دهم درصد افزایش یافت.

کریستن مک‌لین از شرکت تحقیقات بازار ان‌پی‌دی گروپ می‌گوید: پس از افتی ناخوشایند در ماه‌های ابتدایی همه‌گیری کرونا، بازار کتاب آمریکا در سال 2020 از خود استقامت قابل تحسینی نشان داد حتی در بخش دیجیتال، چون کتاب های الکترونیک و صوتی نیز رشد چشمگیری کرد.

البته رونق بازار پساکرونایی کتاب تنها به آمریکا محدود نمی‌شود. کتابفروشی‌های انگلیس ماه ژوئن (خرداد-تیر 99) پس از حدود سه ماه تعطیلی، بازگشایی شدند. با وجود مقررات سختگیرانه فاصله‌گذاری اجتماعی، قرنطینه کتابهایی که توسط مشتریان لمس می‌شدند و وجود گالن های محلول ضدعفونی کننده دست، کتاب‌دوستان در بازگشت به کتابفروشی‌ها ذره‌ای تعلل نکردند.

در اولین هفته بازگشایی‌ها، 3 میلیون و 800 جلد کتاب به ارزش 33 میلیون پوند فروخته شد که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته 31 درصد بیشتر بود. با گذشت هشت هفته از بازگشایی‌ها، فروش کتاب های چاپی 9 درصد و درآمد حاصل از آن 11 درصد در مقایسه با سال 2019 بیشتر بود.

در دوره انزوای اجباری ناشی از شیوع کرونا، بازار کتابفروشی‌های مستقل بارسلونا نیز با اقبال عمومی روبه‌رو شد و رونق گرفت. چندی پیش روزنامه گاردین چاپ لندن از افزایش فروش کتابفروشی‌های بارسلونا خبر داد و نوشت برخلاف انتظارات، در این دوره حتی کتابفروشی‌های جدیدی هم در این شهر افتتاح شده‌اند.

ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر (24 آذر) در شهر ووهان در استان هوبی چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 30 دسامبر سال 2019 (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

این بیماری که به تدریج به کشورهای مختلف سرایت و سازمان جهانی بهداشت از آن با واژه همه‌گیری یاد کرد، تا لحظه تنظیم خبر 103 میلیون نفر را در جهان مبتلا کرده است که از این میان بیش از دو میلیون و دویست هزار نفر جان باخته‌اند.

شیوع این ویروس موجب تعطیلی بسیاری فعالیت و رویدادهای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی از جمله جشنواره‌ها، نمایشگاه ها و بسته شدن سینماها، سالن های تئاتر و کنسرت و کتابفروشی‌ها شد و تأثیرات منفی زیادی بر بازارهای جهانی و اقتصاد کشورها در بخش های گوناگون از جمله فرهنگ گذاشت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها