کد خبر: 463289
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ۱۰:۳۰:۰۱
| |

سیدمحمد غروی، استاد برجسته حوزه علمیه قم:

مقام و جایگاه افراد باید حفظ شود / در نقد از دایره اخلاق، ادب و انصاف خارج نشویم

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید شأن و جایگاه مسئولان و مقام‌های نظام حفظ شود، گفت: مسئولان باید احترام، شأن و جایگاه و حریم همدیگر را حفظ و در اظهارنظرها، نقدها و سخن گفتن‌ها به سمت حریم‌شکنی نروند، مقام و جایگاه افراد باید حفظ شود.

مقام و جایگاه افراد باید حفظ شود / در نقد از دایره اخلاق، ادب و انصاف خارج نشویم
کد خبر: 463289
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۸ ۱۰:۳۰:۰۱

اعتمادآنلاین| استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اخلاق و ادب اسلامی و اجتماعی باید خمیرمایه و اساس کار مسئولان و مردم ما باشد، گفت: همه افراد به ویژه کسانی که در جامعه صاحب تریبون و الگو برای مردم هستند، نباید در سخن گفتن و نقد، از دایره اخلاق و ادب خارج شوند.

آیت‌الله سید محمد غروی روز شنبه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در نشست تصویری با مداحان خاطرنشان کرد: جامعه اسلامی باید مملو از ادب، اخلاق و رعایت اصول اسلامی و دینی باشد، اگر به ویژه مسئولان نظام اگر به هر دلیل از دایره اخلاق و ادب خارج شوند، آثار نامطلوبی در جامعه به همراه دارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به مسئولان و همه صاحبان تریبون در فضای حقیقی و مجازی گفت: کسانی که در جامعه الگو هستند، اگر خدای نکرده، در کلام، رفتار و گفتار خود اخلاق، ادب و انصاف را رعایت نکنند و حرف‌های ناصواب بزنند، این بی‌اخلاقی‌ها و بی‌ادبی‌ها به سایر افراد جامعه حتی افراد معمولی نیز سرایت می کند.

آیت‌الله غروی همچنین با بیان اینکه باید شان و جایگاه مسئولان و مقام‌های نظام حفظ شود، گفت: مسئولان باید احترام، شان و جایگاه و حریم همدیگر را حفظ و در اظهارنظرها، نقدها و سخن گفتن‌ها به سمت حریم‌شکنی نروند، مقام و جایگاه افراد باید حفظ شود.

وی ادامه داد: اگر خدای ناکرده، هر کدام از ما بی‌توجه به دستورات دینی و اسلامی، در مورد دیگران سخن بگوییم و افراد را متهم کنیم، این وضعت روزی دامن گیر خود ما نیز خواهد شد.

آیت‌الله غروی گفت: مسئولان همه در یک مجموعه هستند و یک هدف واحد را دنبال می کنند و شئونات آنها باید حفظ شود، اگر ما به سمت حریم شکنی برویم، خود به خود، بی اخلاقی و بی ادبی و فضای تشویش و اهانت در جامعه ترویج پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه نقد باید مسئولان و منصفانه و از روی دلسوزی و رفع مشکل باشد، گفت: ما ابتدا باید در جریان کار یک مسوول قرار بگیریم، مشکلات، موانع و جوانب کار را در نظر بگیریم، بعد در مورد آن اظهارنظر کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: گاهی فکر می کنیم انجام برخی کارها، راحت و ساده است ولی وقتی که خود در مقام مسئولیت قرار می گیریم، در عمل می بینیم که وضعیت جور دیگری است و کار به همین سادگی نخواهد بود، بنابراین باید آگاهانه و مسوولانه نقد و انتقاد کنیم و دلسوزانه، راهکار ارائه دهیم.

آیت‌الله غروی گفت: نقد و انتقاد برای ییشرفت کشور ضروری است ولی این نقد باید عالمانه، منصفانه و واقعا دقیق باشد، اینگونه نباشد که ما تنها نقاط منفی افراد را برجسته و اقدامات مثبت انجام شده را نادیده بگیریم.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، عمل به ضوابط قانونی، حفظ حریم افراد و رعایت اخلاق اسلامی و دینی بسیار مهم است، گفت: قبل از مهلت تبلیغات انتخاباتی، نباید در این عرصه ورود کنیم، تخریب افراد و خارج کردن آنها از صحنه به هر قیمتی نیز کار بسیار ناپسند و مصداق بارز بداخلاقی و رعایت نکردن آداب اسلامی است.

آیت‌الله غروی بیان داشت: انتخابات آینده ریاست جمهوری بسیار سرنوشت‌ساز است، مردم ضمن حضور باشکوه در صحنه، باید شعارها، برنامه‌ها و سوابق افراد را رصد و در موعد مقرر، لایق‌ترین و بهترین افراد را انتخاب کنند، انتظار این است که در این انتخابات، اخلاق در اوج باشد.

وی گفت: بداخلاقی‌ها، تبلیغات منفی و سیاه نمایی آثار منفی در جامعه به همراه دارد، حریم‌ها و شخصیت افراد باید حفظ شود، مسئولان نظام نیز باید به گونه ای عمل کنند که زمینه برای ایجاد برخی بداخلاقی‌ها ایجاد نشود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز چهارشنبه گذشته در چندمین تذکر خود طی هفته‌های اخیر، در نشست تصویری با مداحان اهل‌بیت، با انتقاد از مخدوش شدن ادب اسلامی در برخی محیط‌های رسانه‌ای و فضای مجازی، در توصیه‌ای مهم به مداحان و همه تریبون‌داران و رسانه‌ها، بر «حفظ ادب اسلامی در سخن گفتن» تأکید و خاطرنشان کردند: بدگویی و بدزبانی در جامعه باید جمع شود و ادب اسلامی گسترش یابد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها