بخشنامه تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی ابلاغ شد

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: نظر به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی بخشنامه پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی از سوی رئیس قوه قضاییه به مراجع قضایی سراسر کشور ابلاغ شد.

بخشنامه تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی ابلاغ شد
کد خبر: 463536
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۹ ۱۱:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| بخشنامه تشکیل ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی از سوی رییس قوه قضاییه، ابلاغ شد.

مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: نظر به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی بخشنامه پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی از سوی سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه به مراجع قضایی سراسر کشور ابلاغ شد.

مطابق این بخشنامه باید هر چه سریعتر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در مرکز و شهرستان‌های سراسر کشور تشکیل شود.

متن بخشنامه به شرح زیر است:

مراجع قضایی سراسر کشور

با توجه به نتایج موثر علمکرد ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی در دوره‌های گذشته و نظر به برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی و در اجرای قوانین و مقررات مربوط، از جمله ماده 34 قانون انتخابات ریاست جمهوری با اصلاحات و الحاقات بعدی و تبصره 2 آن و ماده 67 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب 1378 با اصلاحات و الحاقات بعدی، مبنی بر ایجاد تشکیلات قضایی در هر شهرستان یا بخش و مواد 24، 33، 38، 68، 69، 70، 71، 73 و تبصره 2 ماده 38 قانون انتخابات ریاست جمهوری، مواد 55، 57، 58، 59، 61، 65 و 66 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی و همچنین مواد 39 و 67 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و به منظور پیشگیری از وقوع جرم در محدوه قوانین و مقررات در سه مرحله قبل، حین و پس از برگزاری انتخابات، ضروری است ضمن تشکیل هر چه سریعتر ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی در مرکز و شهرستان‌های سراسر کشور به شرح زیر، با هماهنگی و برنامه ریزی مناسب، منسجم و اثر بخش نسبت به پیشگیری از جرایم انتخاباتی اقدام و با قید تسریع برخورد قانونی به عمل آید:

الف -ترکیب اعضاء ستاد مرکزی و ستادهای استانی و شهرستانی به قرار زیر است:

یک-اعضاء ستاد مرکزی:

1-دادستان کل کشور (رییس ستاد)؛


2-معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه (دبیر ستاد)؛


3-نمایندگان شورای نگهبان، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، بسیج مستضعفان، سازمان قضایی نیروهای مسلح و صدا و سیما؛


4-رییس کل دادگستری استان تهران و دادستان عمومی و انقلاب تهران؛


5-رییس سازمان بازرسی کل کشور.

تبصره 1-ریاست ستاد می‌تواند متناسب با موضوع از سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط دعوت نماید.

تبصره 2-با توجه به حضور رییس کل دادگستری استان تهران و دادستان تهران در ستاد مرکزی نیازی به تشکیل ستاد استان تهران نیست.

دو-اعضاء ستاد استانی (مرکز استان)

1-رییس کل دادگستری استان (رییس)؛


2-معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان (دبیر)؛


3-دادستان مرکز استان؛


4-مسئولین دستگاه‌ها و نهادهای متناظر ستاد مرکزی در استان؛


5-بازرس کل استان در سازمان بازرسی کل کشور.


تبصره 1-رییس ستاد استان می‌تواند به تناسب موضوع از سایر دستگاه‌ها و نهادها دعوت نماید.


تبصره 2-روسای دادگستری شهرستان می‌توانند بدون حق رأی در ستاد مرکز استان شرکت نمایند.

سه-اعضای ستاد شهرستان‌ها

در کلیه شهرستان‌های استان ستاد مشابهی با مسئولیت رییس دادگستری شهرستان و با ترکیب رده متناظر استانی، زیر نظر ستاد استانی وظایف محوله را انجام دهند.

ب-وظایف ستادهای مذکور به قرار زیر است:

1-پایش و رصد مداوم و مستمر اقدامات و فعالیت‌های انتخاباتی و اتخاذ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه با هدف پیشگیری از جرایم انتخاباتی؛

2-ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و نهادهای عضو ستاد در جهت پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی؛

3-تبیین و تعیین برنامه‌های پیشگیرانه و نحوه اجرای آن‌ها در زمینه پیشگیری از جرایم احتمالی؛

4-هماهنگی و تعامل مداوم با هیات‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات و سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در زمینه برگزاری هر چه بهتر انتخابات و پیشگیری از وقوع جرایم مصرح در قانون؛

5-انعکاس فوری شرح وقایع و جرایم مهم به ترتیب به ستاد استانی و ستاد مرکزی؛

6-توجیه، ارشاد و انذار تشکل‌ها، احزاب، گروه‌ها، ستادهای تبلیغاتی، اشخاص حقیقی و حقوقی با هدف بازدارندگی و پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی؛

7-اطلاع رسانی، تشریح و توضیح مفاد قانون و جرایم و مجازات‌های قانونی از طریق رسانه‌های جمعی با هدف ارتقاء آگاهی‌های عمومی، کاهش و پیشگیری از بروز جرایم انتخاباتی؛

8-انعکاس رسمی اقدامات مجرمانه دستگاه‌ها، نهادها یا اشخاص به مراجع صالح.

تبصره 1-ارشاد و راهبری ستادهای استانی و شهرستانی و نظارت بر آن‌ها به ترتیب بر عهده ستاد مرکزی و ستادهای متناظر استانی می‌باشد.

تبصره 2-دبیرخانه ستاد مرکزی زیر نظر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و دبیرخانه ستاد استانی زیر نظر رییس کل دادگستری استان تشکیل خواهد شد.

تبصره 3-ستادها در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها هر هفته یکبار گزارش اقدامات و فعالیت‌های خود را به ترتیب به ستاد استانی و ستاد مرکزی ارسال می‌نمایند.

تبصره 4-گزارش نهایی عملکرد ستاد مرکزی و ستادها در استان‌ها و شهرستان‌ها به وسیله دبیر ستاد مرکزی جمع بندی و در پایان انتخابات به حوزه ریاست قوه قضاییه ارسال می‌گردد.

پ-وظایف روسای کل دادگستری

روسای کل دادگستری‌های سراسر کشور موظفند شعبی از دادگاه‌ها و دادسراهای حوزه قضایی تحت تصدی خود را به منظور رسیدگی خارج از نوبت به جرایم انتخاباتی اختصاص دهند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها