کد خبر: 463544
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۹ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

میانمار| نافرمانی مدنی مردم میانمار در برابر کودتا / ده‌ها هزار نفر در اعتراض به کودتای ارتش به خیابان‌ها آمدند

در روزهای شنبه و یکشنبه جمعیت زیادی در حمایت از آنگ سان سوچی و وین میینت رهبران برکنارشده حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی (NLD) که در انتخابات ماه نوامبر به پیروزی بزرگی دست پیدا کرده بودند تجمع کردند.

میانمار| نافرمانی مدنی مردم میانمار در برابر کودتا / ده‌ها هزار نفر در اعتراض به کودتای ارتش به خیابان‌ها آمدند
کد خبر: 463544
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۹ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ده‌ها هزار نفر با وجود قطعی اینترنت در سراسر کشور برای دومین روز متوالی به خیابان‌های میانمار آمدند تا به کودتای ارتش اعتراض کنند.

اعتراضات گسترده به رغم قطعی اینترنت

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از گاردین، در روزهای شنبه و یکشنبه جمعیت زیادی در حمایت از آنگ سان سوچی و وین میینت رهبران برکنارشده حزب اتحادیه ملی برای دموکراسی (NLD) که در انتخابات ماه نوامبر به پیروزی بزرگی دست پیدا کرده بودند تجمع کردند.

میانمار

صبح روز دوشنبه هفته گذشته ارتش میانمار هر دوی آنها را بازداشت کرد و از آن زمان در ملاء عام دیده نشده‌اند.

به گزارش رویترز، مردم روز یکشنبه از سراسر یانگون به سمت هلدان حرکت کردند. برخی از آنها از ترافیک عبور کرده و در حالی که زیر آفتاب شدید در وسط جاده حرکت می‌کردند شعار می‌دادند: «ما دیکتاتوری نظامی نمی‌خواهیم. ما دموکراسی می‌خواهیم.»

آنها پرچم‌های NLD را به اهتزاز درآوردند و دست‌های خود را با ادای احترام سه‌انگشتی- که اکنون نمادی از اعتراض به کودتاست- بالا گرفته بودند.

رانندگان بوق‌ اتومبیل‌های خود را به صدا درآورده و مسافران عکس‌های آنگ سان سوچی برنده جایزه صلح نوبل را در دست داشتند.

تصاویر پخش‌شده در فیس‌بوک از معدود تصاویری است که از میانمار منتشر شده. ارتش این کشور از روز شنبه اینترنت را قطع کرده و خطوط تلفن محدود شده‌اند.

میانمار

«مردم کودتا را نمی‌پذیرند»

جوان 22 ساله‌ای که به همراه 10 نفر از دوستانش در اعتراضات شرکت کرده و به دلیل مسائل امنیتی نمی‌خواهد نامش فاش شود می‌گوید: «ما نمی‌توانیم کودتا را بپذیریم. برای آینده‌مان این کار را انجام می‌دهیم. باید به خیابان بیاییم.»

زنی 30ساله که خانواده‌اش را با خود آورده می‌گوید آنها به اعتراضات روز شنبه نپیوسته‌اند، اما ترسی ندارند. او در مصاحبه با رویترز می‌گوید: «ما باید به مردم بپیوندیم. ما دموکراسی می‌خواهیم.»

تا اواسط صبح روز یکشنبه حدود 100 نفر با موتور در شهر ساحلی ملامین در جنوب شرقی به خیابان‌ها آمده بودند و دانشجویان و پزشکان در شهر ماندالای در مرکز میانمار جمع شده بودند.

صدها نفر شب قبل را تا صبح بیرون ایستگاه پلیس در شهر پایاتونزو در ایالت کارن در جنوب شرقی گذراندند؛ جایی که گمان می‌رود محل نگهداری قانون‌گذاران بازداشت‌شده NLD باشد.

با قطع شدن اینترنت و کمبود اطلاعات رسمی شایعات در مورد سرنوشت آنگ سان سوچی و کابینه او شدت یافته است.

تاکنون بیش از 160 نفر بازداشت شده‌اند

شایعه آزادی او شنبه‌شب جمعیت زیادی را برای جشن گرفتن به خیابان‌ها کشاند، اما این خبر به سرعت از سوی وکیل او تکذیب شد.

بر اساس گزارش نت بلاکس، سطح ارتباطات تا اوایل بعدازظهر شنبه 16 درصد از سطح معمول کاهش یافته است. ارتش میانمار پیش از این فیس‌بوک، توییتر و اینستاگرام را فیلتر کرده بود.

به گفته توماس اندروز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور میانمار، از زمان به قدرت رسیدن ارتش در ساعات اولیه دوشنبه بیش از 160 نفر دستگیر شده‌اند.

اندروز روز یکشنبه گفت: «ژنرال‌ها در حال تلاش برای از بین بردن جنبش مقاومت شهروندان هستند و با قطع دسترسی به اینترنت دنیای خارج را در تاریکی نگه می‌دارند.»

او ادامه داد: «همه ما باید در ساعت خطر و نیاز مردم میانمار در کنار آنها باشیم. آنها مستحق هیچ چیز کمتری نیستند.»

فیل رابرتسون، معاون بخش دیده‌بان حقوق بشر در آسیا، می‌گوید: «آنها می‌خواهند کرکره‌ها را پایین بکشند و هر کسی را که جرات صحبت کردن دارد بترسانند، دستگیر کنند و آزار دهند. اما سوال این است که افراد تا چه زمانی قادر به انجام این کار هستند و آیا در نیروهای پلیس یا ارتش شکاف به وجود خواهد آمد یا نه.»

میانمار

به گزارش رویترز، شبکه تلویزیونی دولتی MRTV روز شنبه تصاویری را در تمجید از ارتش پخش کرده است.

با وجود قطعی اینترنت چندین هزار معترض در نزدیکی دانشگاه یانگون تجمع کردند. مایای 30ساله به رویترز می‌گوید: «من همیشه از ارتش بدم می‌آمد، اما حالا کاملاً از آنها بیزار شده‌ام.»

در جریان تظاهرات پلیس از جمله پلیس ضد شورش و کامیون‌های آبپاش حضور پررنگی داشتند، اما طبق گزارش‌ها، تا بعدازظهر یکشنبه درگیری‌ای بین پلیس و معترضان پیش نیامده است.

این اعتراضات بزرگ‌ترین اعتراض‌ها از زمان به قدرت رسیدن ارتش در هفته گذشته بود که خشم را در داخل کشور برانگیخت و سیل محکومیت بین‌المللی را به جریان درآورد.

میانمار قبل از انتقال به یک سیستم دموکراتیک در سال 2011 حدود پنج دهه را تحت سلطه رژیم‌های سرکوبگر ارتش گذراند.

طی روزهای اخیر یک جنبش نافرمانی مدنی در میانمار شکل گرفته است. بسیاری از پزشکان و معلمان از کار کردن خودداری می‌کنند و هر روز ساعت حدود هشت شب صدای درهم کوبیدن حلقه‌های فلزی در سراسر یانگون به گوش می‌رسد و ساکنان در همبستگی گلدان ها و قابلمه‌ها را به صدا درمی‌آورند.

میانمار

ارتش این تصاحب قدرت را با متهم کردن NLD به تقلب گسترده در انتخابات نوامبر توجیه می‌کند، اما تاکنون شواهد معتبری دال بر تقلب ارائه نکرده است.

در انتخابات اخیر ان‌ال‌دی 396 کرسی از 476 کرسی پارلمان را به دست آورد که حتی عملکردی قوی‌تر از انتخابات تاریخی 2015 بود.

حزب همبستگی و توسعه که حزب تحت حمایت ارتش است در این انتخابات متحمل شکست تحقیرآمیزی شد و فقط 33 کرسی به دست آورد.

آنگ سان سوچی که پیش از این 15 سال در بازداشت به مبارزه علیه حکومت نظامی ادامه داده بود و همچنان در کشور بسیار محبوب است به واردات غیرقانونی 6 واکی‌تاکی متهم شده است. رئیس‌جمهور وین میینت به زیرپا گذاشتن محدودیت‌های کرونا متهم شده و شان ترنل مشاور استرالیایی آنگ سان سوچی نیز صبح شنبه در پیامی به رویترز گفت که او نیز بازداشت شده است.

هفته گذشته شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه‌ای از بازداشت‌های خودسرانه در میانمار ابراز نگرانی کرد. ایالات متحده نیز ارتش را تهدید به تحریم کرده است.

سال 2019 ایالات متحده در واکنش به سرکوب وحشیانه مردم روهینگیا به دست ارتش، تحریم‌های هدفمندی علیه فرمانده کل قوا، مین اونگ هلاینگ که اکنون کشور را هدایت می‌کند، اعمال کرد.

محققان سازمان ملل اعلام کردند که این عملیات نظامی شامل کشتارهای جمعی، تجاوزهای گروهی و آتش‌سوزی گسترده بود و با قصد نسل‌کشی انجام شد.

جامعه مدنی میانمار از شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت و شبکه‌های تلفن همراه خواسته که از دستور ارتش مبنی بر محدود کردن اینترنت پیروی نکنند و آنها را متهم به «مشروعیت بخشیدن به قدرت نظامیان» کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها